Află de ce sportul este eficient pentru sănătatea inimii?

0
33

În ultimii ani mortalitatea datorată bolilor de inimă a ajuns pe locul întâi. Acest lucru arată că oamenii trebuie să acorde mai multă atenție menținerii sănătății inimii și să facă totul pentru a preveni și combate bolile de inimă. Cele mai importante boli cardiovasculare cronice care apar în timp, odată cu înaintarea în vârstă, sunt ateroscleroza, hipertensiunea arterială, infarctul miocardic și cardiopatia ischemică. Astfel de boli degenerative sunt foarte grave și sunt generate de diferiți factori determinanți pe parcursul vieții.

Sportul este eficient pentru sănătatea inimii și a întregului organism, Foto: news.yahoo.com
Sportul este eficient pentru sănătatea inimii și a întregului organism, Foto: news.yahoo.com

Se spune că ateroscleroza este boala bătrâneții, în realitate însă ea afectează o persoană încă de la naștere. Procesul de dezvoltare a leziunilor ateroslerotice este lent și cu evoluție intermitentă. Această boală a peretelui vascular este de tip metabolic și afectează vasele și arterele de sânge, mai ales acelea care sunt medii și mari și produc modificări patologice la inimă, creier și alte organe. Cei mai importanți factori de risc în dezvoltarea aterosclerozei coronariene sunt: sedentarismul, obezitatea, creșterea nivelului de colesterol în sânge, fumatul, diabetul zaharat, hipertensiunea arterială, stresul psihic și emoțional. În concluzie, pentru prevenirea aterosclerozei este important să se trateze obezitatea, diabetul zaharat, hipertensiunea arterială, să se mențină greutatea corporală în limitele normale printr-o alimentație echilibrată, să se renunțe la fumat și alcool, să se facă zilnic activități fizice moderate și să se evite stresul.

Mișcarea, drumețiile, plimbările în aer curat mențin sănătatea
Mișcarea, drumețiile, plimbările în aer curat mențin sănătatea

Sportul este eficient pentru sănătatea inimii.

Mai mult decât atât, sportul este eficient pentru sănătatea întregului organism deoarece se crește rezistența acestuia la factorii nocivi externi. Lipsa de exercițiu fizic scade capacitatea fincțională a musculaturii și contribuie la atrofierea acesteia prin deficitul de solicitare. Nu trebuie să se facă un efort intens care să deformeze structurile corpului, indicat este să se efectueze exerciții fizice moderate, alergări, mersul cu bicicleta, mersul pe jos în ritm moderat, etc.

Cercetătorii au ajuns la concluzia că persoanele care fac munci fizice au un risc mai mic de a dezvolta cardiopatie ischemică la 40-50 de ani. Persoanele sedentare însă pot face o astfel de boală deoarece au un risc mare de ateroscleroză. Antrenamentul fizic regulat are efect bun în timp, deoarece produce în organism anumite modificări și astfel acesta se adaptează mai bine la solicitările psihice, fizice, la agresiunile agenților patogeni. Potrivit medicilor oamenii activi fizic au tensiunea arterială mai mică la efort, comparativ cu cei care duc o viață sedentară. După vârsta de 60 de ani circulația poate deveni mai anevoioasă și debitul cardiac scade. Persoanele care fac sport au o incidență și o severitate a cardiopatiei ischemice mai redusă decăt persoanele sedentare. Antrenamentul fizic moderat scade nivelul de colesterol din sânge, reduce numărul de trigliceride, reduce tendința de hipercoagulare a sângelui. Se spune că efortul fizic este un excelent tranchilizant, oferă o stare de bine, de euforie, tonifică sistemul muscular și nervos. Este foarte bine dacă se respectă un program de exerciții fizice sau de sport un timp îndelungat pentru că se face față mai bine solicitărilor cotidiene, se rezistă la stres și oboseală, se păstrează energie suficientă în organism pe tot parcursul zilei.

Odată cu înaintarea în vârstă apar modificări în ceea ce privește aparatul cardiovascular și toleranța la efort scade. La tineri sau adulții de vârstă medie antrenamentul fizic este un mijloc de recreere, la persoanele în vârstă devine un mijloc de reabilitare. Sportul este un mijloc de menținere a forței musculare, a rezistenței organismului, a flexibilității articulațiilor, a greutății corporale în limitele normale. Flexibilitatea este foarte importantă în menținerea posturii corpului, în relaxarea sau reducerea tensiunii musculare și este mai mare la femei decât la bărbați, trebuie îmbunătățită prin mișcare deoarece se reduce cu vârsta. Oamenii în vârstă percep mai intens senzația de oboseală, din cauza frecvenței inimii atinsă la un anumit efort. Pentru menținerea sănătății este importantă rezistența cardiovasculară și pentru aceasta trebuie dezvoltată condiția fizică. Fiecarea persoană poate face o testare la efort sub supraveghere medicală pentru a vedea care este capacitatea de rezistență a organismului la efort și ce tipuri de exerciții fizice sunt recomandate. Prin această testare la efort se măsoară pulsul central, tensiunea arterială, se face electrocardiograma. În determinarea capacității la efort a unui om are importanță nivelul de activitate fizică pe care acesta o desfășoară sau starea sa de antrenament fizic. La persoanele cu cardiopatie ischemică efortul fizic sistematic, de intensitate redusă (cum este de exemplu mersul pe jos în ritm moderat 3 km) poate fi o metodă de tratament. Medicii consideră cele mai eficiente sporturi pentru sănătate ca fiind acelea care nu solicită prea mult inima, precum sunt mersul pe jos și mersul pe bicicletă. Specialiștii au demonstrat că riscul de mortalitate la persoanele cu cardiopatie ischemică scade dacă acestea au o viață activă și nu sedentară. Foarte important este ca efortul fizic să fie bine dozat, să nu fie intens și nici efectuat un timp îndelungat, astfel de persoane trebuie să respecte programul de antrenament stabilit de medic.

728×90 sub articol
DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ