Alimente bogate în potasiu necesare sănătății organismului

0
51

Potasiul este un mineral care îndeplinește rolul de electrolit în organism și menține tensiunea arterială normală. Dintre toți electroliții, potasiul este cel mai valoros, el menține echilibrul acido-bazic în corp și asigură buna funcționare a sistemului muscular și nervos.

Surse alimentare de potasiu, Foto: thehealthreporter.tv
Surse alimentare de potasiu, Foto: thehealthreporter.tv

Potasiul face parte din categoria sărurilor minerale care nu trebuie să lipsească din organism, deoarece este necesar pentru viață, pentru funcționarea celulei vii. Având în vedere faptul că electroliții se găsesc în perechi și potasiul ca moleculă pozitivă trebuie să fie alături de o moleculă negativă (cum este de ex. clorul). Prin asigurarea unui aport echilibrat de potasiu și magneziu în corp se îmbunătățește sănătatea cordului deoarece acești nutrienți sunt foarte importanți pentru inimă.

Potasiul se găsește în procent de 95% în celule, în interiorul acestora, doar un procent de 5% apare în spațiul extracelular. Spre deosebire de acesta, sodiul apare în afara celulelor, respectiv în sânge și alte fluide din organism. Membrana celulară are rolul de a face ca potasiul să intre în celule și sodiul să iasă. Acest lucru este foarte important pentru celule deoarece, în caz contrar, sodiul poate produce acumularea de apă în celule și umflarea acestora. În toate celulele potasiul asigură echilibrul electrolitic, lucru important mai ales pentru celulele sistemului muscular și nervos. Modificarea sarcinilor electrolitice are ca rezultat contracția musculară și impulsul nervos. În concluzie, aceste săruri minerale sunt esențiale pentru mușchi și nervi, iar deficitul lor poate afecta cele două sisteme – muscular și nervos.

Surse de potasiu, Foto: i2.wp.com
Surse de potasiu, Foto: i2.wp.com

Potasiul are rol important în activarea enzimelor, în structura proteinelor, în transformarea carbohidraților în energie. De asemenea, ajută la transformarea zahărului din sânge în glicogen. Aceasta este o formă de acumulare a zahărului în mușchi și ficat. Dacă apare carența de potasiu cu siguranță se reduce și depozitul de glicogen din organism.

Funcțiile acestui mineral sunt foarte importante, el asigură echilibrul apei în organism, echilibrul acido-bazic, buna funcționare a rinichilor, a glandelor suprarenale, a inimii, sistemului muscular și nervos. Necesarul zilnic de potasiu este de 1,9-5,6 g. Pentru a ajunge la această doză de potasiu se folosesc alimente (legume și fructe care îl conțin) și se iau și suplimente alimentare. Potrivit medicilor se administrează 1,5-3 g potasiu pe zi, sau 2 capsule de 99 mg potasiu zilnic.

Pentru organism nu este bună nici carența de potasiu dar nici aportul crescut de acest mineral, de aceea sunt indicate suplimente alimentare de potasiu doar atunci când alimentația este deficitară sau nu satisface nevoia de minerale în organism. Prea mult potasiu poate provoca stări de greață, vărsături și diaree.

În ceea ce privește lipsa de potasiu în organism, acest lucru produce simptome de contracții musculare, tulburări cardiace, slăbiciune în organism, tulburări ale sistemului nervos, iritabilitate, confuzie mentală. Potasiul se pierde prin transpirație (până la 3 g pe zi), de aceea suplimentele alimentare sunt indicate persoanelor foarte active, care fac exerciții fizice și transpiră mult.

Dieta cu banane de dimineață, Foto: eofdreams.com
Bananele conțin potasiu, Foto: eofdreams.com

Surse alimentare de potasiu sunt: morcovii, merele, cartofii, portocalele, bananele, germenii de grâu, algele, stafidele, migdalele, curmalele, pătrunjelul, avocado, semințele de floarea-soarelui, spanacul, usturoiul, broccoli, morcovii, varza kale, ciupercile, apio, ridichile, roșiile, conopida, lintea, salata verde, varza roșie, sfecla, vinetele și altele.

Sucul proaspăt din fructe și legume oferă o cantitate semnificativă de potasiu, de aceea este cel mai recomandat. Aportul de potasiu ajută la normalizarea tensiunii arteriale și buna funcționare a sistemului nervos. O cantitate insuficientă de potasiu în organism apare de obicei la persoanele în vârstă (deoarece acestea beau puțină apă, nu mai au senzația normală de sete ca în tinerețe), dar și la oamenii care suferă de malnutriție. Persoanele cu boli ale tractului gastrointestinal pot avea o carență de potasiu în organism deoarece este posibil ca acest mineral să nu fie absorbit din cauza modificărilor ce au loc la nivel intestinal. Potasiul se pierde din corp și din cauza administrării unor medicamente sau pentru că alimentele sunt prea sărate. Laxativele și insulina (folosită pentru tratamentul diabetului) sunt medicamente vinovate de pierderea de potasiu din celulele organismului.

728×90 sub articol
DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ