Carnea de pește și anumite fructe și legume sunt surse bogate de potasiu

0
29

Potasiul este un mineral care ajută în transmiterea impulsurilor nervoase, în reglarea ritmului cardiac și a tensiunii arteriale. Are efect benefic asupra metabolismului energetic, pentru sănătatea sistemului nervos, pentru reacțiile chimice din interiorul celulelor, transmiterea impulsurilor electrochimice și menținerea presiunii sângelui. Alături de sodiu și clor, potasiul păstrează echilibrul electrolitic și de apă în organism.

Surse alimentare bogate în potasiu, Foto: clinicalnews.org
Surse alimentare bogate în potasiu, Foto: clinicalnews.org

Nutriționiștii recomandă introducerea în dietă a alimentelor bogate în potasiu pentru că protejează sistemele organismului și menține sănătatea acestora. Potasiul scade riscul de atac cerebral, de boli cardiovasculare, de boli ale sistemului renal și osos.

Peștele și fructele de mare reprezintă o sursă importantă de potasiu și de aceea sunt indicate stridiile, codul, halibutul, păstrăvul curcubeu în dietă. Stridiile au multe minerale, acizi grași Omega-3, vitamine, potasiu, calciu, iod, cupru, fosfor, zinc, fier. De asemenea, astfel de alimente conțin substanțe care ajută în prevenirea cancerului, proteine și aminoacizi esențiali cu rol în dezvoltarea hormonilor sexuali. Stridiile au efect nutritiv excelent, acțiune favorabilă asupra tractului gastrointestinal, biliar, asupra splinei și ficatului, în creșterea hemoglobinei și consolidării sistemului imunitar al organismului.

Păstrăv curcubeu, Foto: beautystylo.com
Păstrăvul curcubeu este un aliment delicios care conține potasiu, Foto: beautystylo.com

Păstrăvul curcubeu este bogat în proteine, acizi grași Omega-3 și Omega-6, potasiu, vitamine (A, B1, B2, B3, B5, B6, B12, C, D, K), acid oleic, acid linoleic. Conține magneziu, fosfor, sodiu, cupru, mangan, seleniu, calciu, fier, zinc. Doar 100 g de păstrăv curcubeu are 132 de calorii, 20,8 g proteine, 451 mg potasiu, 282 mg fosfor, 59 mg colesterol și altele.

File de pește halibut la grătar, Foto: domesticate-me.com
File de pește halibut la grătar, Foto: domesticate-me.com

Specia halibut este un pește gras foarte greu de procurat, bogat în substanțe nutritive importante, în proteine și calorii. Doar 100 g de pește halibut are 120 de calorii. De asemenea conținutul de potasiu este semnificativ la acest pește, are 350 mg la 100 g pește. Conține și alte minerale importante pentru organism: fier, sodiu, magneziu, cupru, fosfor, zinc. Carnea acestui pește are proteine, vitamine A, B6, B12, C, tiamină, niacină, riboflavină și acid pantotenic. Are colesterol dar nu conține carbohidrați. Peștele halibut provine din oceanul Atlantic, Pacific și din Marea Nordului.

Pește ton crud, Foto: gubugudangsitucibubur.blogspot.ro
Pește ton crud, Foto: gubugudangsitucibubur.blogspot.ro

Tonul are puține calorii, proteine de înaltă calitate și grăsimi bune de forma acizilor grași Omega-3. Peștele proaspăt și nu cel din conserve are cele mai multe vitamine (A, E, B), minerale (potasiu, iod, magneziu și zinc). Tonul la conservă este ținut mult timp în sare de aceea își pierde o parte din grăsimile naturale polinesaturate, are o cantitate mai mare de sodiu și mai redusă de nutrienți. Deși tonul în conservă are puține grăsimi naturale el conține grăsimi din ulei vegetal, de măsline sau alt ulei specificat pe produs.

Spaghete cu ton, roșii cherry, usturoi, busuioc, sare, piper, lămâie și ulei de măsline
Spaghete cu ton, roșii cherry, usturoi, busuioc, sare, piper, lămâie și ulei de măsline, Foto: cosebuone.com

Alte surse de potasiu sunt fructele și legumele, iar cele mai bogate în acest mineral sunt: germenii de grâu, avocado, tărâțea de grâu, bananele, pepenele galben, varza kale, spanacul, cartofii, mazărea, soia, nucile, ciupercile, fructele uscate, broccoli, salata verde, hreanul, sfecla, merele, strugurii, morcovii, ceapa, urzicile, cerealele integrale, sucul de roșii, prunele, caisele, orezul brun, dovleacul, usturoiul, curmalele, lactatele.

Roșiile au licopen - un puternic antioxidant, Foto: vegkitchen.com
Roșiile au licopen – un puternic antioxidant, Foto: vegkitchen.com

Pentru un aport semnificativ de potasiu se bea un sfert de cană de piure de tomate care conține 549 mg de potasiu, sau o jumătate de pahar de suc de sfeclă roșie care are aproximativ 644 mg de potasiu.

Banane, Foto: zhan.renren.com
Bananele sunt bogate în potasiu, Foto: zhan.renren.com

Bananele au o cantitate destul de mare de potasiu și L-triptofan care este un ,,antidepresiv” natural, ajută în calmarea tulburărilor sistemului nervos, în combaterea stresului, depresiei, insomniei, stărilor interioare sufletești proaste. Potasiul din banane are efect bun asupra organismului, activează unele enzime în intestin, menține echilibrul acido-bazic, stimulează metabolismul protidelor și glucidelor, alimentarea creierului cu oxigen, previne constipația și alte afecțiuni digetive.

Lipsa de potasiu în organism poate afecta pielea, o face uscată și aspră. De asemenea, carența de potasiu produce oboseală, greață, vomă, dureri de cap, constipație, bătăi neregulate ale inimii, stări de nervozitate, insomnie, edem, scăderea tensiunii arteriale.

728×90 sub articol
DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ