Carnea roșie, de pește sau albă sunt surse importante de fier

0
93

Carnea conține nutrienți cu valoare biologică și ajută la funcționarea corpului nostru. Carnea poate fi albă sau roșie în funcție de animalul sacrificat, iar necesitatea de a o introduce în alimentație este deja spusă de nutriționiști, pentru că proteinele animale nu se compară cu cele vegetale. Astfel de proteine este esențial să facă parte din dieta oricărei persoane, dar mai ales a copiilor, femeilor care sunt gravide sau alăptează, sportivilor și adolescenților.

Carnea albă și roșie, Foto: medicmagic.net
Carnea albă și roșie, Foto: medicmagic.net

Carnea roșie, de pește sau albă sunt surse importante de fier. De ce este atât de important aportul de fier în organism? În primul rând pentru că fierul este responsabil de procesele enzimatice în organism, de producerea hemoglobinei și mioglobinei, de transportul oxigenului la toate celulele, de creșterea normală și dezvoltarea armonioasă a organismului. Fierul ajută în procesul de formare a sângelui, în metabolismul celular, în consolidarea sistemului imunitar, în normalizarea funcției glandei tiroide, în eliminarea toxinelor, în vindecarea anemiei, îmbunătățește aspectul pielii, a părului și unghiilor. Deficitului de fier poate fi o cauză a căderii părului, a apariției cheliei, a stărilor de agitație, oboseală, anemie, piele uscată și dureri de cap. Necesarul zilnic de fier la bărbați este de 12 mg, iar la femei este de 15 mg.

Carnea de pui, Foto: kitchenfrau.com
Carnea de pui, Foto: kitchenfrau.com

Carnea de pui este bogată în grăsimi saturate care protejează sănătatea inimii. Are acid linoleic care nu este produs de organism și este necesar acestuia. Cei care sunt la dietă pot alege aripile și pieptul de pui deoarece au cele mai puține calorii. Pielița de pui trebuie îndepărtată pentru că are colesterol, iar pulpele de pui au multe calorii. Comparativ cu carnea de vită și cea de porc, carnea de pui are mai puține grăsimi și este mai ușor de digerat. Conține fier, potasiu, magneziu, zinc, fosfor, vitamine (A, B1, B2, B3, B6, C, E, PP), proteine care sunt necesare sănătății organismului. Vitaminele din complexul B sunt necesare realizării proceselor metabolice, au efect bun asupra pielii, sângelui, gingiilor, unghiilor, sistemului nervos. Fosforul din carnea de pui este esențial pentru formarea oaselor și a dinților, fierul este necesar funcționării normale a creierului, transportă oxigenul la celule, îmbunătățește performanța fizică, iar zincul ajută în consolidarea sistemului imunitar a organismului și în procesele de creștere.

Carnea roșie este o sursă importantă de fier și este reprezentată în special de carnea de vită, miel și porc. Din păcate această carne poate contribui la creșterea în greutate deoarece are multe calorii, de aceea este indicat să se consume cu moderație. Acest lucru este important mai ales pentru faptul că cercetătorii au ajuns la concluzia că la oamenii care consumă carne roșie în exces există un risc mai mare cu 25% de a dezvolta cancer de colon decât cei care au o dietă echilibrată cu un consum moderat de astfel de carne. Grăsimile saturate, nitrații, nitriții, sarea, hormonii și fierul hem din carne sunt compuși cu potențial cancerigen.

Carne de vită, Foto: balletphilippines.org
Carne de vită, Foto: balletphilippines.org

Cei care au un deficit de acest oligoelement trebuie să consume carne roșie deoarece aceasta este cea mai valoroasă sursă de fier. Persoanele care au un nivel ridicat de colesterol și suferă de obezitate trebuie să reducă substanțial consumul de carne roșie, mai ales de carne de porc.

Carnea de miel este delicioasă iar pe deasupra reprezintă și o sursă de minerale, mai ales de zinc, fier și seleniu. Conține proteine, acizi grași Omega-3 și Omega-6, vitamine din complexul B, care ajută în prevenirea bolilor cardiovasculare și stimularea metabolismului. Deși nu este preferată de mulți oameni pentru că se consideră că ar fi greoaie, în realitate carnea de miel nu are multe calorii și se digeră ușor.

Dacă devine prea plictisitor să consumi carne de vită și de porc poți alege peștele care are de asemenea o valoare nutritivă ridicată. Proteinele din pește sunt de calitate superioară iar carnea de pește se digeră foarte ușor. Aminoacizii din carnea de pește sunt esențiali pentru sănătatea organismului, iar cantitatea de lizină, triptofan și metionină este semnificativă. Lizina este o componentă a colagenului, asigură absorbția de calciu în intestin, combate osteoporoza deoarece intensifică fixarea calciului în oase, are efect antidepresiv, rol în creșterea și dezvoltarea organismului, asigură nivelul de anticorpi, hormoni și enzime în organism, combate infecțiile și bolile virale, consolidează sistemul imunitar. Triptofanul este un aminoacid cu efect antidepresiv, combate stările de anxietate severă, insomnie, care apar la numeroși oameni în ziua de azi. Triptofanul este indicat sportivilor deoarece ajută la creșterea performanței și le oferă o stare de bine. Acest aminoacid are și efecte terapeutice, ajută în tratamentul sindromului de intestin iritabil și în prevenirea afecțiunilor de colon.

Peste cu garnitura de varza murata, Foto: eatsmarter.de
Carne de pește, Foto: eatsmarter.de

Peștele are numeroase elemente minerale, fier, calciu, magneziu, potasiu, sulf, sodiu, mangan, zinc, cobalt, cupru și iod. Somonul este o sursă semnificativă de fier și cupru, dar și de acizi grași Omega-3. Peștele conține vitamine A, D și E, iar ficatul de cod și merluciu au numeroase vitamine liposolubile. Uleiul de pește are acizi grași esențiali și vitamina F care nu poate fi sintetizată de organism.

Heringul contine DHA
Heringul contine DHA

Cei care sunt la dietă pot alege macroul, hamsia, heringul, știuca, bibanul, codul – care au foarte puține grăsimi. Dieta cu pește și fructe de mare este sănătosă și ajută în menținerea sănătății organismului, scade riscul de scleroză multiplă, psoriazis, atac de cord și accident vascular cerebral. Peștele marin are în special acizi grași polinesaturați Omega-3 care reduc nivelul de colesterol rău din sânge, previn cancerul și bolile cardiovasculare, îmbunătățesc aspectul pielii, acuitatea vizuală, funcționarea sistemului nervos și imunitar, cresc speranța de viață.

728×90 sub articol
DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ