Ce simptome creează deficitul de vitamina C în organism? Iată la ce este bună vitamina C

0
27

Nutriționiștii recomandă consumul de vitamina C deoarece este un element esențial pentru organism, un nutrient care ajută la menținerea sănătoasă a celulelor. Studiile dietetice din ultimii ani au arătat faptul că un segment larg al populației nu consumă suficientă vitamina C sau acid ascorbic. Lipsa acestei vitamine din organism poate fi cauza creșterii riscului de îmbolnăvire, slăbirii imunității.

Fructe care conțin vitamina C, Foto: berkeleywellness.com
Fructe care conțin vitamina C, Foto: berkeleywellness.com

Ce simptome creează deficitul de vitamina C în organism?

Lipsa vitaminei C poate fi o cauză a sensibilității vaselor de sânge, acestea devin mai fragile, iar riscul de sângerare crește în cazuri grave (hemoragii la nivelul pielii, sângerări nazale, sânge în fecale, sânge în urină, sângerarea giingiilor umflate la baza dinților). O persoană care are o carență de acid ascorbic va fi mereu obosită, va avea o stare de slăbiciune generală, va suferi de anemie. De asemenea, prea puțină vitamina C este semnalată prin apariția inflamării gingiilor, vindecarea grea a rănilor, scăderea rezistenței organismului la infecții, anemiei, tendința de a face ușor vânătăi la cea mai mică lovitură, creșterea fragilității firelor de păr, slăbirea smalțului dinților, uscarea și descuamarea pielii.

Persoanele care ajung să aibă un deficit sever de vitamina C pot suferi de scorbut. O astfel de boală era caracteristică persoanelor subnutrite, care erau ținute în lagăre și penitenciare. Dacă nu este tratată la timp, boala poate fi destul de periculoasă. Simptomele sunt de oboseală, dureri de cap, scădere în greutate, pierderea dinților, sensibilitate la infecții, edem la nivelul pielii, sângerări nazale, leziuni ale gingiilor, deces din cauza unei hemoragii interne sau la nivelul unui organ. Tratamentul constă în aportul de vitamina C și consumul de fructe și legume ce conțin această vitamină. Doza zilnică trebuie să fie de 110 mg vitamina C la un adult.

Alimentatia
Alimentația gravidei trebuie să aibă fructe bogate în vitamine

Femeile însărcinate sau care alăptează ajung să aibă anemie dacă nu își asigură aportul necesar de vitamina C. Acestea trebuie să ia suplimente de vitamina C întotdeauna la recomandarea medicului. De asemenea pacienții care au suferit anumite leziuni, răni, lovituri, se vindecă mai greu în cazul în care nu au suficient acid ascorbic în organism.

Cerințele de vitamina C cresc în cazul persoanelor care suferă de infecții, care au urmat tratamente chirurgicale și sunt în perioada de convalescență și de vindecare a rănilor, la femei în timpul sarcinii și alăptării, la sportivii care fac mult efort în timpul antrenamentelor, dar și la bolnavii de cancer care trebuie să recurgă la terapii dificile, de radioterapie și chimioterapie.

Pentru a afla dacă suferi de un deficit de vitamina C se face un consult medical și un test de sânge. Istoricul medical sau anamneza ajută în stabilirea diagnosticului deoarece se poate afla cauza deficitului de vitamina C, în funcție de tipul dietei, condițiile de trai, etc. Prin examinarea fizică se observă starea generală de sănătate, se evaluează starea nutrițională și se depistează simptomele carenței de vitamina C. Acest lucru se vede imediat dacă mucoasele sunt sângerânde, pielea este caracteristică anemiei, articulațiile sunt ușor umflate și dureroase, dinții slăbiți, gingiile inflamate, părul fragil, pielea aspră și uscată, etc.

Citricele sunt bogate în vitamina C, Foto: havf8th.com
Citricele sunt bogate în vitamina C, Foto: havf8th.com

Beneficiile vitaminei C pentru sănătate:

Această vitamină este necesară formării țesutului intercelular și menținerii acestuia sănătos. Prin aportul de vitamina C se stimulează absorbția fierului în organism (necesar pentru hematopoieză) și astfel scade riscul de anemie. Vitamina C ajută la regenerarea țesuturilor, formează o proteină care este semnificativă pentru structura ligamentelor, tendoanelor, pielii și a vaselor de sânge. De asemenea are efect benefic asupra dinților, oaselor și cartilajelor. Grăbește vindecarea rănilor, a vânătăilor și cicatricelor. Previne bolile cardiovasculare prin protejarea vaselor de sânge.

Vitamina C
Dieta cu alimente ce conțin vitamina C

Vitamina C ajută în prevenirea îmbătrânirii premature a organismului deoarece este un puternic antioxidant care are rol în combaterea atacului nociv al radicalilor liberi. Acumularea acestor compuși în organism care atacă celulele corpului poate contribui la deteriorarea stării de sănătate. Radicalii liberi se produc în urma unor procese interne care se datorează substanțelor din mediului înconjurător care intră în corpul nostru și care pot fi de tipul medicamentelor, fumului de țigară, radiațiilor solare, toxinelor, alimentelor, substanțelor chimice industriale, substanțelor toxice. În concluzie radicalii liberi sunt vinovați de îmbătrânirea organismului și de îmbolnăvirea corpului, de apariția unor boli de inimă și chiar a cancerului.

Având în vedere toate aceste beneficii asupra organismului este important de a avea o dietă bogată în vitamina C. Aceasta se poate administra sub formă de suplimente alimentare sau prin consumul de fructe și legume care o conțin. Cele mai importante surse de vitamina C sunt: portocalele, grapefruit, guava, mango, căpșunele, gulia, napi, mandarinele, lămâia, ananasul, broccoli, ardei gras, papaya, varza albă, varza de Bruxelles, kiwi, conopida, afinele, pepenele verde, murele, spanacul, sparanghelul, zmeura, varza kale, frunzele proaspete de sfeclă, roșiile, cartofii. Indicat este să se consume fructe și legume crude, proaspete, deoarece au un conținut ridicat de vitamina C.

Mare parte din vitamina C se elimină prin urină, de aceea este necesar să se introducă zilnic în alimentație. Prevenirea deficitului de vitamina C este importantă pentru menținerea sănătății șî în acest sens trebuie un aport semnificativ de fructe și legume care au vitamina C.

728×90 sub articol
DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ