Impactul alimentelor asupra corpului nostru – În ce constă alimentaţia sănătoasă?

0
34

În ultimii ani cele mai frecvente boli care au crescut rata mortalităţii la oameni au fost cele cardiovasculare, bolile respiratorii cronice, diabetul zaharat şi cancerul. Riscul de îmbolnăvire a crescut din cauza fumatului şi consumului excesiv de alcool, dar şi datorită stilului de viaţă sedentar şi dietei nesănătoase.

Alimentaţie sănătoasă, Foto: haymax.biz
Alimentaţie sănătoasă, Foto: haymax.biz

Pentru a preveni bolile cardiovasculare, s-a interzis fumatul în locurile publice, s-a crescut preţul la ţigări, s-a vehiculat pericolul pe care îl are fumatul asupra sănătăţii. Alţi factori de risc sunt abuzul de alcool şi viaţa sedentară, de aceea medicii recomandă evitarea consumului de alcool şi respectarea unui program de activitate fizică adecvată.

În ceea ce priveşte alimentaţia – ea fiind o altă cauză a bolilor netransmisibile – cercetătorii au spus despre impactul negativ al acesteia asupra corpului, dacă nu este corespunzătoare. Alimentaţia nesănătoasă este cea care cuprinde cantităţi mari de sare, condimente, zahăr, grăsimi trans, saturate, etc. Alimentaţia sănătoasă este aceea care oferă cantitatea optimă de nutrienţi pentru organism şi energie potrivit necesităţilor fiziologice ale acestuia. Ea este parte a unui stil de viaţă sănătos şi trebuie respectată de fiecare om pentru a se menţine sănătos. Astfel se asigură creşterea şi dezvoltarea normală a corpului, se îmbunătăţeşte nivelul de sănătate, se reface organismul (mai ales dacă este slăbit sau în stare de convalescenţă), se creşte longevitatea, se protejează organismul de factorii externi din mediu, se reduce riscul de îmbolnăvire, de a dezvolta boli metabolice, boli netransmisibile, se stimulează vindecarea, se previne apariţia recidivelor şi se consolidează imunitatea organismului.

Consumul de cereale este indicat zilnic.
Consumul de cereale este indicat zilnic.

Cercetătorii au descoperit o legătură între alimentaţie şi prevenirea bolilor cardiovasculare, obezităţii, diabetului, cancerului, hipertensiunii arteriale, în general a bolilor cronice. Principalele cauze ale acestor boli sunt lipsa de activitate fizică şi dieta nesănătoasă. Un regim alimentar sănătos este cel care are la bază produse de origine vegetală şi nu de natură animală. De asemenea, calitatea alimentelor care se consumă trebuie să fie înaltă pentru a preveni îmbolnăvirea organismului. Menţinerea greutăţii corporale în limitele normale şi prevenirea obezităţii reprezintă condiţii importante în menţinerea sănătăţii deoarece excesul de greutate şi diferitele grade de obezitate indică existenţa unor probleme nutriţionale grave. Acestea trebuie să fie luate în calcul deoarece au fost asociate de medici cu scăderea speranţei de viaţă, cu dezvoltarea unor boli cronice, a cancerului, diabetului şi a bolilor cardiovasculare.

Deficitul de carbohidrați provoacă amețeală, somnolență, dureri de cap, tremurături, transpirații, stare de greață și slăbiciune, somnolență și senzație de foame, Foto: thedoctorschannel.com
Deficitul de carbohidrați provoacă amețeală, somnolență, dureri de cap, tremurături, transpirații, stare de greață și slăbiciune, somnolență și senzație de foame, Foto: thedoctorschannel.com

Dietele cu alimente bogate în carbohidraţi pot avea un indice glicemic ridicat ceea ce reprezintă un factor de risc pentru bolile coronariene, diabet şi anumite forme de cancer. Astfel de alimente cu indice glicemic mare sunt clătitele, pizza, produsele fast-food şi care sunt consumate frecvent de mulţi oameni. Acestea trebuie să fie înlocuite cu cereale integrale, cu fructe şi legume proaspete. Cantitatea de zahăr trebuie mult diminuată, indiferent că este vorba de zahăr alb sau brun. Pentru un aport bun de proteine sunt indicate alimente variate: peşte, ouă, carne albă slabă, nuci, produse lactate cu conţinut redus de grăsimi. Laptele integral trebuie să fie înlocuit cu lapte degresat natural. Carnea roşie nu este recomandată deoarece are grăsimi saturate. La fel, nu sunt indicate nici preparatele din carne: salam, tobă, etc. Grăsimile saturate sunt conţinute în brânzeturi, îngheţate şi altele. O dată pe săptămână este bine să se consume peşte de mare gras deoarece are acizi graşi polinesaturaţi Omega-3.

Pește bogat în acizi grași Omega-3, Foto: chefsculinar-export.com
Pește bogat în acizi grași Omega-3, Foto: chefsculinar-export.com

O dietă sănătoasă este alcătuită şi din alimente care au fibre dietetice şi care scad riscul de cancer, diabet şi boli cardiovasculare. Studiile au arătat ca aportul mare de fibre alimentare în dietă poate reduce riscul de boli cardiovasculare cu 40-50% faţă de reducerea cantităţii de fibre în regimul alimentar. De asemenea, consumul de cereale poate scădea riscul de diabet zaharat, deoarece fibrele permit un control bun al glicemiei. Alimentele bogate în fibre sunt recomandate de nutriţionişti deoarece menţin sănătatea intestinelor, scad riscul de cancer de colon.

Nu adăuga prea multă sare la mâncare, Foto: outsideonline.com
Nu adăuga prea multă sare la mâncare, Foto: outsideonline.com

Consumul de sare trebuie redus deoarece sodiul are abilitatea de a reţine apa în organism, ceea ce duce la creşterea volumului de sânge, la apariţia hipertensiunii arteriale şi a bolilor cardiovasculare. Pentru prevenirea osteoporozei la persoanele cu vârsta peste 50 de ani este recomandat aportul de calciu şi vitamina D (din lapte degresat sau suplimente alimentare), astfel de nutrienţi sunt importanţi pentru funcţionarea structurilor osoase. De asemenea, pentru prevenirea multor boli grave este indicat un nivel normal de acid folic în organism.

Alimente tip fast-food, Foto: diyhealth.com
Alimente tip fast-food, Foto: diyhealth.com

În concluzie, pe de o parte trebuie redus consumul de dulciuri, alimente prăjite, produse de tip fast-food, chips-uri, carne roşie, iar pe de altă parte trebuie crescut consumul de fructe, cereale, legume, nuci. Cele mai recomandate produse de natură vegetală care scad riscul de boli cardiovasculare sunt legumele cu frunze verzi, conopida, broccoli, fructele care conţin vitamina C, toate citricele. Specialiştii spun că un om normal trebuie să consume 300 g de legume şi 300 g fructe pe zi. De asemenea recomandă aportul de 500 ml produse lactate degresate zilnic deoarece acestea au calciu, potasiu, proteine şi vitamine C. Alcoolul poate fi nociv pentru organism, mai ales dacă este în cantitate mare şi consumat de persoanele care au anumite boli şi în plus sunt în vârstă. Consumul de alcool creşte riscul de cancer de sân şi de colon.

728×90 sub articol
DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ