Acasa / Fitness & Diete / Importanta legumelor in alimentatie

Importanta legumelor in alimentatie

Importanta legumelor in alimentatie nu se rezuma doar la consumul lor in stare pregatita, deoarece in momentul in care mancam legumele dintr-o ciorba sau dintr-o tocana consumam practic doar 30% din ceea ce ele pot oferi in stare naturala. Legumele sunt o sursa importanta de energie, dar ele trebuie consumate alaturi de produse de origine animala, deoarece corpul nostru are nevoie de o hrana care sa-i asigure integral cerintele nutritive, care ajuta atat de mult in mentinerea capacitatilor activitatii zilnice de ordin fizic cat si intelectual, dand o sanatate deplina.

Importanta legumelor in alimentatie se simte abia in momentul in care nu le consumam deloc. O alimentatie rationala presupune folosirea in dieta de zi cu zi atat a alimentelor de origine animala, cat si a alimentelor de origine vegetala, care furnizeaza organismului factori nutritivi in proportii echilibrate si anume lipide, glucide, protide, saruri minerale, vitamine si nu in ultimul rand si apa. Legumele sunt produse alimentare suculente ce au in componenta lor un continut mai ridicat de apa, iar substanta uscata este in proportie de 4 pana la 30 %, in ele, fiind constituita din glucide, lipide si protide acestea avand rol plastic si energetic, dar si din minerale, vitamine si alte substante ce au rol bioactiv in intreaga alimentatie.

Fata de restul alimentelor precum produsele lactate sau produsele de origine animala, legumele au un continut mai scazut de substante energetice asa cum sunt lipidele si glucidele, ele fiind produse hipocalorice care de altfel se remarca printr-un continut mai ridicat de vitamine si minerale. Astfel importanta legumelor in alimentatie este destul de mare si ea trebuie sa fie constientizata mai ales la varstele mai fragede, motiv pentru care parintii ar trebui sa insiste mai mult la copii sa manance atat de detestatul spanac sau conopida. Ele sunt surse de energie, de putere si de viata.

Pentru a reliefa mai mult importanta legumelor in alimentatie ne vom axa pe componentele fiecareia. Astfel avem glucidele care se gasesc sub forma de zaharuri simple, numite monoglucide, apoi avem oligoglucide dintre care amintim zaharoza, stahioza si rafinoza, poliglucidele gasite sub forma de amidon, fiind o substanta de rezerva in majoritatea radacinilor si a tuberculilor, hemiceluloza, care se rezuma la substantele septice, acestea fiind esentiale ca si substante de constructie a tesuturilor de sustinere si vasculare, cunoscute sub denumirea generica de fibre alimentare. Foarte importante din legume sunt si monoglucidele, cat si protidele, acestea din urma fiind alcatuite din animoacizi. Importanta legumelor in alimentatie este cu atat mai mare cu cat ele acopera aproximativ o treime din necesarul de fibre in alimentatie, iar cele mai importante in acest sens sunt: telina, varza, morcovii, brocoli, conopida, fasolea, ardeiul si mazarea.

Toata lumea este constienta de faptul ca proteinele de origine animala au o valoare biologica mult mai ridicata, ele avand un continut mai mare si mult mai echilibrat de aminoacizi esentiali in comparatie cu proteinele din alimentele vegetale, dar prin combinarea diverselor vegetale cu produsele animale, in proportii echilibrate se poate asigura necesarul de aminoacizi esentiali.

Majoritatea legumelor, mai ales boabele de leguminoase, ciupercile si cartofii, dar si spanacul, sau conopida au un continut destul de ridicat de leucina, de izoleucina, de lizina si valina, dar mai redus de triptofan, de histidina si metionina. Insa nu este necesar sa aprofundam foarte mult acesti termeni stiintifici pe care cel mai probabil va fi necesar sa-i cautati in dictionarul explicativ al limbii romane ca sa-i puteti intelege. Esential este ca importanta legumelor in alimentatie este vizibila mai ales in momentul in care energia lipseste din organism si va simtiti epuizati chiar daca probabil ca ati consumat alimente destul de consistente.

Lipsa sau insuficienta legumelor din cadrul alimentatiei, chiar si pentru o perioada mai scurta de timp poate sa produca grave disfunctii in interiorul proceselor metabolice, si anume avitaminozele ori chiar boli specifice, precum rahitismul, scorbutul sau xesoftalmia. Se apreciaza in general ca nevoile zilnice si medii ale unui adult de legume si de toate vitaminele pe care acestea le contin sunt de: trei miligrame de vitamina A, 400 de unitati din vitamina D, intre 50 si 150 de miligrame din vitamina C, 1,5 miligrame din vitamina B1, intre 2 si 2,5 miligrame din vitamina B2, 2 miligrame din vitamina B6, intre 2 si 3 miligrame din vitamina E, 0.5 miligrame din vitamina K, intre 16 si 26 de miligrame din vitamina PP si 50 de miligrame din vitamina P. Trebuie sa fim constienti de faptul ca legumele si fructele sunt principalele alimente care ne furnizeaza vitaminele necesare unui trai sanatos si anume vitamina A in proportie de 60 pana la 80 %, vitaminele din grupul B in proportie de 20 pana la 30 %, vitaminele C si P in proportie de 80 pana la 100% si nu in ultimul rand vitaminele E si K, iar vitamina D in proportie mai mica. Deci importanta legumelor in alimentatie este destul de mare si ne ajuta sa ne stabilizam sanatatea in cele mai bune forme.

Spune-ti parerea

Adresa de email nu va fi publicata. Campurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *