Modificarea alimentelor prin preparare termică – Este bine să fierbem legumele sau să le mâncăm crude?

0
37

Cum trebuie să consumăm legumele, fierte sau crude? Acest subiect a fost mult dezbătut de specialiștii în domeniul sănătății. Concluzia a fost că structura chimică a alimentelor se schimbă sub influența căldurii și în majoritatea cazurilor în rău. Există însă și o serie de alimente care trebuie supuse unor procese de coacere, prăjire sau fierbere și care astfel pierd toxinele naturale care fac rău organismului, deci acestea se schimbă în bine, pot deveni adecvate consumului uman. Cercetările continuă dar nutriționiștii recomandă ca în mare parte alimentele proaspete și naturale să se consume crude pentru că astfel își păstrează substanțele chimice active, proteinele, vitaminele și sărurile minerale. Prepararea termică sau căldura inactivează toate enzimele din alimentele vegetale și elimină o parte din vitamine, denaturează proteinele și transformă elementele biologic active.

Fructe și cereale, Foto: diabetesmastery.com
Fructe și cereale, Foto: diabetesmastery.com

Alimentele nefierte conțin nutrienți importanți, mai multe vitamine și minerale. În stare crudă își păstrează aroma și gustul plăcut. Dieta cu alimente crude ajută la detoxifierea organismului și de aceea la început poate să apară o stare de oboseală. Dieta cu legume, fructe, nuci și cereale este gustoasă și se spune că ajută la menținerea unui aspect tânăr. Printr-un astfel de regim părul este mai rezistent și nu mai cade, dispare celulita, ridurile sunt estompate, pielea are o structură îmbunătățită deoarece un aport mai mare de vitamine și nutrienți sunt introduși prin alimentație în organism. În plus și clorofila are un rol important. Una din cele mai cunoscute diete cu alimente crude este Raw vegan care ajută la scăderea în greutate, eliminarea alimentelor grase, menținerea sănătății, combaterea insomniei și a afecțiunilor pielii, la inducerea unei stări de bine, vitalitate și energie în organism.

Dieta Raw vegan
Dieta Raw vegan

Hidratarea corpului este importantă pentru sănătate, este indicat să se bea 2 litri de apă plată pe zi. Trebuie limitat consumul de carne, zahăr, produse afumate, pâine, alcool și cafeină.

Din păcate, natura a făcut ca plantele să sintetizeze și compuși care sunt toxici pentru oameni. Potrivit unor studii realizate de cercetători multe alimente sunt toxice și pentru a le putea consuma este necesară prepararea termică intensă care ajută la distrugerea toxinelor. În PubLMed.gov se prezintă aspecte legate de toxicitatea unor alimente de origine vegetală și mai ales în ceea ce privește ciupercile. Acestea nu trebuie consumate în stare naturală pentru că sunt toxice, includ multe substanțe necesare organismului dar și toxine naturale care pot fi eliminate prin fierbere sau prăjire.

Ciupercile Chanterelle marinate, Foto: langdoncook.com
Ciupercile Chanterelle marinate, Foto: langdoncook.com
Ciuperci cu smantana, Foto: scrumpdillyicious.blogspot.ro
Ciuperci cu smântână, Foto: scrumpdillyicious.blogspot.ro

De asemenea anumite flori comestibile (cum este Aloe vera, Agave salmiana, Curcubita pepo, Erythrina americana) sunt o sursă de nutrienți și antinutrienți și au și o cantitate de substanțe toxice care pot fi îndepărtate prin preparare termică.

Sucul de aloe
Sucul de aloe vera
Agave salmiana, Foto: davisla3.files.wordpress.com
Agave salmiana, Foto: davisla3.files.wordpress.com

Morcovul și mai ales frunzele de morcovi conțin carotatoxin care este nociv pentru organism. Concentrația în morcovi este de 2 mg la 1 kg deci nu foarte mare. Această substanță apare și în frunzele de iederă și ginsengul siberian (specia Panax ginseng). Nu este bine să se dea în exces rădăcini și frunze de morcovi la iepuri.

Fasole verde
Fasole verde

Fasolea verde păstăi si fasolea boabe trebuie întotdeauna gătită deoarece dacă este consumată în stare crudă poate produce tulburări intestinale, dureri de burtă și crampe abdominale. În plus, fasolea conține o toxină numită phytohemagglutinin ce se elimină dacă această legumă este fiartă în multe ape și la foc mic. În plus, în apa pentru gătit fasolea se recomandă să se adauge și o linguriță de bicarbonat de sodiu. Înainte de fierbere fasolea se pune 10 ore în apă deoarece astfel nu va mai produce balonare și flatulență. Astfel se procedează și cu alte leguminoase în formă de boabe (cum este lintea și mazărea).

Fasole bogate in proteine, Foto: journeychronicles.blogspot.ro
Leguminoase bogate în proteine, Foto: journeychronicles.blogspot.ro

Frunzele de viță de vie au alcaloizi și atropină care dacă nu sunt supuse porcesului de fierbere pentru a fi eliminate pot provoca dureri de cap și amețeală.

Salonina din cartofi este toxică, Foto: asterisk.apod.com
Salonina din cartofi este toxică, Foto: asterisk.apod.com

Cartofii încolțiți sau care au coaja cu o tentă verzuie și gust amărui nu sunt recomandați pentru consum. Salonina din cartofi este toxică și otrăvitoare, poate afecta mult sănătatea dacă este ingerată în exces. Acești cartofi trebuie eliminați din alimentație deoarece pot produce simptome de dureri de cap, greață, vărsături, diaree, amețeli, dureri de stomac.

Semințe de măr, Foto: instructables.com
Semințe de măr, Foto: instructables.com

Semințele din măr nu sunt bune pentru sănătate deoarece au glicozide ce duc la formarea cianurilor. În cantitate mare, astfel de semințe pot afecta grav sănătatea, toxicitatea lor poate duce și la deces.

Mazărea furajeră, Lathyrus sativus
Mazărea furajeră, Lathyrus sativus

Cei care au animale și le hrănesc cu ierburi de pe pajiști trebuie să fie atenți cu mazărea furajeră (sau Lathyrus sativus) care poate produce o boală gravă numită latirism, caracterizată prin paralizia nervilor. Astfel de boabe de latir sunt folosite în nutreț concentrat pentru animale sau iarba în nutreț verde sau fân și efectul este grav având în vedere toxinele acestei plante. Boabele de latir sunt folosite și în alimentația oamenilor dar trebuie întotdeauna fierte. În caz contrar, dacă sunt consumate crude pot duce la paraplegie.

728×90 sub articol
DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ