Sarea poate duce la apariția bolilor cronice

0
14

Sarea de masă rafinată pe care o folosim frecvent în mâncare este un risc pentru sănătate. Mulți oameni se plâng că au picioarele umflate, acest lucru se datorează consumului mare de sare, care reține fluidele în organism, poate crește tensiunea arterială și poate crea și alte probleme de sănătate. Sarea este o otravă pentru organism, de aceea consumul ei trebuie limitat.

Sarea de masă, Foto: curejoy.com
Sarea de masă, Foto: curejoy.com

Sarea se găsește în cantitate mare în produsele prelucrate pe care le cumpăram din magazinele alimentare. Alimentația bogată în astfel de produse are ca rezultat ingerarea unei cantități mari de sare. Acest lucru poate afecta sistemul nervos, deoarece sarea de masă este ca o otravă pentru nervi. Excesul de sare este dăunător rinichilor, poate cauza boli renale grave. Aceste organe pot elimina doar 5 g de sare zilnic, ceea ce înseamnă că surplusul de sare se acumulează în organism și poate deteriora sănătatea acestuia. În primul rând se produce retenția de lichide în organism, se formează edemul, umflarea picioarelor și a altor părți ale corpului. Prea multă sare crește cantitatea de sodiu în sânge, îngreunează capacitatea rinichilor de a elimina apa, sângele fiind filtrat prin intermediul acestor organe. Fiind afectat echilibrul electrolitic și de fluide se produce hipertensiune arterială (prin creșterea fluxului sangvin, a presiunii exercitate suplimentar de acesta asupra perețiilor vaselor de sânge). Acest lucru este un factor de risc al bolilor de inimă și accidentului vascular cerebral. Drept consecință a excesului de sare în sânge se produc boli cronice grave. Abuzul de sare poate cauza boli de rinichi și chiar insuficiență renală. De asemenea, excesul de sare poate fi un factor de risc al bolilor hepatice, aterosclerozei, reumatismului, artritei, formării pietrelor la rinichi, nefritei, nevrozei.

Sarea trebuie folosită cu moderție în mâncare, Foto: swr.de
Sarea trebuie folosită cu moderație în mâncare, Foto: swr.de

Sarea în cantitate prea mare poate irita intestinul, poate ataca mucoasele care alcătuiesc peretele interior al tractului intestinal, poate produce retenția de lichide în organism și obezitate, poate fi cauza îmbolnăvirii venelor și arterelor deoarece afectează pereții acestora. De asemena, sarea este cea care contribuie la apariția ridurilor, uscarea scalpului și a pielii, căderea părului.

Sarea de mare este recomandată de nutriționiști, Foto: swr.de
Sarea de mare este recomandată de nutriționiști, Foto: swr.de

Cea mai indicată pentru consum este sarea de mare care este sub formă de granule sau grunjoasă. Aceasta are iod și trebuie folosită atât cât să dea gust la mâncare, nu în cantitate exagerată. Sarea nu poate fi eliminată complet din alimentație deoarece este necesară proceselor vitale, menține echilibrul fluidelor, echilibrul electrolitic, controlează activitatea sistemului nervos și muscular.

Sarea în exces este un factor de risc al dezvoltării cancerului gastric, dar o astfel de boală gravă poate fi cauzată și de alți factori: fumatul, infecția cu bacteria Helicobacter pylori, ingerarea unor substanțe cu potențial cancerigen prin intermediul alimentației nesănătoase. Acest tip de cancer poate fi de multe ori fatal, de aceea trebuie redus consumul de sare și prevenită infecția cu acest microb Helicobacter pylori care poate cauza degenerarea celulelor, inflamarea mucoasei stomacului și îmbolnăvirea.

Sarea în cantitate mare poate agrava bolile de inimă, insuficiența cardiacă, poate crește riscul de infarct miocardic și accident vascular cerebral. Astfel de bolnavi trebuie să aibă un regim fără sare și un tratament medical adecvat. Abuzul de sare este nociv și pentru ficat și pentru sistemul osos, poate fi cauza dezvoltării bolilor de ficat și a slăbirii oaselor (se spune că sarea fură calciul din corp). Ficatul este un filtru pentru organism, menține sănătatea acestuia, iar leziunile hepatice apar din cauza deteriorării proceselor metabolice. Pentru prevenirea complicațiilor și îmbolnăvirii organismului trebuie ca alimentația să fie echilibrată, săracă în grăsimi, colesterol și sodiu, bogată în elemente nutritive.

728×90 sub articol
DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ