Știați că soarele este o sursă naturală de vitamina D? – Iată care este rolul vitaminei D în organism

0
28

Vitamina D este numită și ,,vitamina soarelui” deoarece este sintetizată în organism în urma expunerii la radiațiile ultraviolete. Această vitamină este importantă pentru sănătate, pentru construirea masei musculare, pentru diminuarea acumulărilor de grăsime, pentru dezvoltarea corpului, a dinților și sistemului osos la copii. Îndeplinește rolul de vitamină dar și de hormon și este mai importantă pentru organism decât își dau oamenii seama. Având în vedere că în alimente se găsește în cantitate redusă avem nevoie de suplimente de vitamina D sau de a sta la soare deoarece astfel este produsă în corpul uman. Acest lucru nu înseamnă să se stea la plajă toată ziua și mai ales la ore nepotrivite când radiațiile ultraviolete sunt puternice deoarece există pericolul de a suferi de arsuri solare. Medicii dermatologi recomandă expunerea la soare în orele dimineții sau după-amiezii deoarece atunci radiațiile ulraviolete sunt mai slabe și nu produc îmbătrânirea pielii și creșterea riscului de a dezvolta cancer de piele și arsuri tegumentare solare.

La plajă, Foto: studio229.net
La plajă, Foto: studio229.net

Foarte important este ca ochii să fie protejați de radiațiile UV cu ochelari de soare de calitate superioară. În timpul zilei fața, brațele și picioarele sunt în general neacoperite de haine, de aceea trebuie aplicată pe piele o cremă cu factor de protecție solară care să o protejeze de radiațiile solare puternice din orele când vremea este caniculară și astfel să nu se sufere de arsuri solare.

Vitamina D trebuie transformată de ficat și de rinichi pentru a deveni activă, Foto: inbiochem.com
Vitamina D trebuie transformată de ficat și de rinichi pentru a deveni activă, Foto: inbiochem.com

Vitamina D este solubilă în grăsimi și ajută la absorbția calciului în oase. Un lucru extraordinar este faptul că vitamina D ajută în prevenirea cancerului de colon și de sân, crește imunitatea organismului și puterea acestuia de a lupta împotriva infecțiilor, scade riscul de osteoporoză, hipocalcemie, osteoartrită, afecțiuni ale glandei tiroide. Un nivel scăzut de vitamina D poate fi un factor de risc al bolilor autoimune, afecțiunilor metabolice, bolilor cardiovasculare și al cancerului de prostată.

Surse alimentare de vitamina D, Foto: sloncewpigulce.pl
Surse alimentare de vitamina D, Foto: sloncewpigulce.pl

Surse alimentare de vitamina D sunt fructele de mare, laptele, gălbenușul de ou, cerealele (și mai ales ovăzul), tonul, somonul, heringul, peștele-spadă, macroul și alți pești de apă sărată, ciupercile Shiitake, sucul de portocale, uleiul de ficat de pește, untul, frunzele de păpădie, cartofii dulci, uleiul de ficat de cod, uleiurile vegetale, pătrunjelul și urzica.

Cei care doresc să scadă în greutatea pot folosi suplimente de vitamina D deoarece ajută la slăbit. Potrivit unor studii realizate de cercetătorii americani deficitul de vitamina D a fost asociat cu riscul de obezitate. Persoanele care au o carență de vitamina D în organism nu se vor putea bucura de rezultate optime în urma ținerii unei diete pentru slăbit. În general, pentru a slăbi trebuie să arzi caloriile pe care le consumi sau chiar un număr de calorii în plus, iar pentru aceasta trebuie să faci sport. În urma studiilor făcute pe un număr mare de femei supraponderale s-a ajuns la concluzia că persoanele care au luat suplimente de vitamina D, au făcut sport și au ținut și un regim scăzut în calorii, după o perioadă de câteva luni au reușit să piardă în greutate. Acest lucru nu s-a putut spune despre persoanele obeze care nu au luat suplimente de vitamina D, acestea nu au reușit să slăbească deși au respectat o dietă pentru scăderea în greutate.

Soarele este important pentru sănătate pentru sintetizarea în organism a necesarului de vitamina D, Foto: sloncewpigulce.pl
Soarele este important pentru sănătate pentru sintetizarea în organism a necesarului de vitamina D, Foto: sloncewpigulce.pl

Căldura și lumina soarelui sunt benefice pentru oameni dar și pentru animale. Doar 15-30 minute de stat la plajă în orele dimineții poate aduce numeroase beneficii pentru corp dar și pentru minte. Soarele ne oferă energie, o stare de bine și optimism, ne îmbunătățește sănătatea întregului organism, lipsa lui cu siguranță ne îmbolnăvește. Radiațiile ultraviolete UV acționează asupra pielii, stimulează anumite procese din organism să producă vitamina D și mai ales să sintetizeze vitamina D3. Această vitamină are și rol hormonal deoarece este un precursor al serotoninei și endorfinelor și deci a hormonilor care ne oferă o stare bună de spirit.

728×90 sub articol
DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ