Zincul – Un mineral important pentru cei care practică exercițiile cu greutăți sau culturismul

0
69

Sportivii au tendința de a cumpăra mai ales suplimente de vitamine și uită de minerale. Ceea ce trebuie să știe este faptul că și suplimentele de minerale sunt importante pentru organism deoarece au rol în activarea enzimelor. Mineralele sunt o necesitate, mențin viața și sănătatea omului. Un mineral foarte important pentru culturiști sau pentru cei care fac exerciții cu greutăți este zincul. Acest mineral este apreciat de nutriționiști și recomandat sportivilor sub formă de supliment alimentar. Dacă ar fi să ne referim la un singur beneficiu pe care îl oferă zincul am putea spune că este un activator enzimatic, a peste 100 de enzime, ceea ce este foarte important pentru organism. Beneficiile zincului sunt numeroase, iar în acest articol le vom descrie în mare pare, pentru a vedea cât de important este acest mineral pentru sănătate.

Alimente care conțin zinc, Foto: shaisamsuri.com
Alimente care conțin zinc, Foto: shaisamsuri.com

Beneficiile zincului pentru organism, importanța acestui mineral pentru culturiști:

Zincul ajută în sinteza de testosteron în organism. De asemenea stimulează secreția de hormon de creștere deci este important pentru orice om, indiferent de vârstă. Testosteronul este un hormon sexual care crește masa musculară, deci este necesar să se asigure o concentrație normală de testosteron în organism dacă se dorește o masă musculară bine definită. Acest lucru se face prin administrarea de suplimente de zinc. Deficitul de testosteron în organism poate da stări depresive, tulburări afective, apare din cauza faptului că hormonul este produs din ce în ce mai puțin în organism odată cu înaintarea în vârstă. Prin aportul de zinc se sintetizează testosteron în organism și astfel se obțin numeroase beneficii: crește dorința sexuală, se îmbunătățește starea de spirit, se contribuie la creșterea fibrelor musculare, la creșterea masei musculare, acumularea de calciu în oase, producerea de globule roșii, stimularea arderii grăsimilor și reducerea nivelului de colesterol din sânge. Zincul ajută și la secreția hormonului de creștere în organism, care de asemenea este produs din ce în ce mai puțin în mod normal în organism. Acest hormon de creștere ajută în reducerea țesutului adipos și dezvoltarea masei musculare, aspecte importante pentru culturiști. Hormonul de creștere HGH este important pentru sănătate, ajută la îmbunătățirea forței musculare, creșterea părului, menținerea stabilității emoționale scăderea în greutate, îmbunătățirea memoriei, vitalității sexuale. Deficitul de hormon HGH poate duce la pierderea masei musculare, creșterea nivelului de colesterol din sânge, diminuarea elasticității pielii, uscarea părului, slăbirea imunității organismului, reducerea libidoului, diminuarea densității osoase și a rezistenței fizice.

Zincul crește rezistența organismului la boli, consolidează sistemul imunitar, are efect antioxidant, combate efectul nociv al radicalilor liberi, protejează celulele împotriva oxidării, previne îmbătrânirea prematură a organismului. Zincul susține buna funcționare a prostatei, este important pentru dezvoltarea organelor de reproducere, normalizeză funcționarea glandelor sebacee, previne acneea, tenul gras, este necesar penru formarea colagenului (pentru unghii, piele, păr), grăbește vindecarea rănilor, joacă rol în dezvoltarea spermatozoizilor și este necesar pentru formarea oaselor. Zincul este important pentru sinteza proteinelor, este esențial în metabolismul vitaminei A, ajută la absorbția acestei vitamine, deci susține sănătatea ochilor. Acest mineral are rol în diviziunea celulară, în prevenirea formării radicalilor liberi, în menținerea concentrației normale de vitamina E din sânge. Deficitul de zinc poate fi cauza subțierii unghiilor, apariției petelor albe de pe unghii, a acneei, impotenței, creșterii nivelului de colesterol din sânge, infertilității, scăderii memoriei, răcelii, afecțiunilor prostatei, întârzierii maturității sexuale, scăderii libidoului, încetinirii creșterii musculare, slăbirii sistemului imunitar al organismului. Factorii de risc ai lipsei de zinc în organism sunt: consumul excesiv de alcool, transpirația intensă, dietele restrictive, dieta vegetariană, diabetul zaharat. Zincul se găsește în mod natural în organism, în ficat, rinichi, pancreas, creier. Poate fi administrat ca supliment nutrițional, sau poate fi luat din surse alimentare: carne (de pasăre, de miel), stridii, fasole, gălbenuș de ou, lactate, alge roșii, drojdie de bere, ciuperci, semințe de floarea-soarelui, semințe de dovleac, ficat, pește, păpădie, lucernă, pătrunjel, salvie, legume cu boabe.

Studiile arată că acest mineral este important în sinteza enzimatică, iar enzimele au rol în sistemele organismului, în sinteza proteinelor, în metabolismul lipidelor și glucidelor, în buna funcționare a sistemului imunitar. Pentru a fi sănătos nu trebuie să ai un deficit de zinc în organism. Sportivii care vor să prevină carența de testosteron în organism trebuie să adauge în dieta lor suplimente de zinc. Înainte de a lua suplimente de zinc este bine să se afle dacă este un deficit de zinc în organism, să se consulte un medic și să se ceară sfatul acestuia. În mod normal se iau 15 mg de zinc zilnic, este contraindicat să se ia mai mult de 100 mg zinc/zi. Specialiștii consideră că dozele mai mari de 100 mg zinc/zi pot inhiba sistemul imunitar al organismului.

728×90 sub articol
DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ