Alimentația pentru creier – Ce trebuie să mănânci pentru un creier sănătos?

0
143

Prin alegerea unor alimente bune pentru creier îți poți menține sănătatea și te poți bucura de o viață lungă și sănătoasă. Oricine poate introduce în dietă anumite alimente care protejează împotriva demenței, a bolii Alzheimer și a altor tipuri de boli sau tulburări neurologice.

Navigare rapidă în articol:

  1. Cum ne menținem sănătatea
  2. Alimente pentru creier
  3. Activitatea fizică

1. Cum ne menținem sănătatea

Pe măsură ce îmbătrânim, observăm că ne scade memoria și sistemul nervos ar putea fi afectat de o serie de afecțiuni. Unele afecțiuni mai grave pot avea un impact asupra sistemului neurologic, iar asta este intr-adevăr o problemă.

Pentru a ne menține sănătatea creierului contează foarte mult alimentația echilibrată. Într-un studiu realizat de cercetători, de pe IOS Press, se spune că dieta MIND poate încetini boli precum declinul cognitiv, demența și poate reduce riscul de boală Alzheimer.

Dieta MIND provine din dieta mediteraneană și dieta DASH pentru stoparea hipertensiunii arteriale. Prima – dieta mediteraneană – reprezintă un stil alimentar ce combină anumite alimente, cum ar fi: legume, fructe, ulei de măsline, pește, fructe de mare. A doua – respectiv dieta DASH – previne și tratează hipertensiunea arterială și constă în consumul de alimente precum: cereale integrale, lactate cu un conținut redus de grăsimi, carne slabă, leguminoase și nuci.

2. Alimente pentru creier

Există o serie de alimente care protejează creierul de demență, boala Alzheimer, pierderea memoriei. Dintre acestea fac parte:

Fructele de pădure

Cele mai bune fructe de pădure sunt afinele pentru că au proprietăți antioxidante puternice. Afinele sunt bogate în vitamine A, B, C și E, dar și minerale ce previn tulburările nevrotice și distrugerea celulelor neuronale ale creierului.

Broccoli

Alimentele precum broccoli și varză au vitamina C, acid folic, seleniu, potasiu – care sunt nutrienți ce reduc riscul de declin cognitiv. Conform studiilor realizate de cercetători, broccoli are vitamina K ce are un efect de activare a creierului. De asemenea, broccoli sunt o sursă de sulforafan care stopează deteriorarea celulelor creierului.

Spanacul

Introducerea frunzelor de spanac în dieta zilnică poate ajuta în menținerea sănătății creierului. Experții recomandă consumul zilnic de legume verzi, pentru că acestea îmbunătățesc abilitățile cognitive, memoria, gândirea. De exemplu, este indicat consumul de varză, spanac, salată verde, care promovează sănătatea creierului.

Există studii ale cercetătorilor care sugerează faptul că oamenii care consumă salate realizate din frunze verzi, de mai multe ori pe zi, au o rată mai mică de scădere a memoriei. De asemenea, cercetătorii spun că legumele cu frunze verzi – spanac, salată verde – îmbunătățesc capacitatea cognitivă a creierului și reduc riscul de boală Alzheimer.

Antoxidanții, polifenolii și vitaminele din legume cu frunze verzi protejează celulele creierului de oxigenul activ și mențin sănătatea acestuia. Legumele cu frunze verzi pot fi: spanac, varză, salată verde, salată romană și altele. Acestea au luteină, vitamina E, K, acid folic, substanțe flavonoide, antioxidanți și alți nutrienți utili organismului.

Merele

Prin consumul de mere se protejează creierul de efectele nocive ale radicalilor liberi, ce ar putea cauza pierderi de memorie. Merele au numeroase vitamine și oligoelemente, precum fier, potasiu, calciu, magneziu, fosfor, zinc.

Citește și:  Află ce vitamine te pot proteja impotriva bolii Alzheimer

Nucile

Nucile sunt bogate în antioxidanți, au acizi grași polinesaturați Omega-3 (care sunt transformați în organism în EPA ȘI DHA), acizi alfa-linolenici (ALA). Acizii EPA și DHA au proprietăți antiinflamatorii și sunt importanți pentru sănătatea creierului. De asemenea, nucile sunt bogate în substanțe flavonoide, polifenoli, vitamina E, carotenoide, melatonină, acid folic, acid elagic, proteine, fosfor, magneziu. Nucile au L-arginină și aminoacizi care oferă beneficii oamenilor cu risc crescut de îmbolnăvire, atac de cord, din cauza problemelor cardiace.

Nucile oferă numeroase beneficii organismului și anume:

  • Scad riscul de boli de inimă
  • Mențin sănătatea creierului
  • Previn formarea cheagurilor de sânge
  • Consumul zinic de 4 nuci pe zi reduce riscul de atac de cord cu 50%
  • Hrănesc celulele creierului
  • Reduc riscul de boală Alzheimer, demență, tulburări cognitive
  • Previn bolile de inimă și bolile degenerative
  • Îmbunătățesc cogniția și memoria
  • Scad nivelul de colesterol (LDL) din sânge
  • Îmbunătățesc funcția vaselor de sânge.

Roșiile

Introducerea roșiilor în dieta zilnică este o decizie bună. Ele conțin licopen, care protejează celulele creierului împotriva atacului nociv al radicalilor liberi. Despre radicalii liberi, cercetătorii au spus că pot provoca boli grave, cum este demența și boala Alzheimer.

Semințele de dovleac

Aceste semințe trebuie adăugate în dietă pentru că îmbunățesc memoria, au efecte protectoare asupra creierului prin aportul de zinc și acizi grași Omega-3.

Avocado

Acest fruct este o sursă de vitamine, minerale, acizi grași Omega-3 ce îmbunătățesc fluxul de sânge către creier și mențin sănătatea acestuia.

Stafidele, strugurii

Consumul de struguri sau de stafide îmbunătățește funcția celulelor creierului și previne dezvoltarea bolii Alzheimer. Există studii care arată că stafidele au calciu, acid folic, magneziu, niacină, fier, bor, vitamine B6, C, K. Stafidele au bor care îmbunătățește memoria și puterea de concentrare, iar în plus protejează creierul de boala Alzheimer.

Pește gras bogat în acizi grași EPA și DHA

Consumul de pește gras – macrou, somon – are efect bun asupra creierului, îmbunătățește memoria, atenția, gândirea. Acizii grași EPA cresc fluxul sanguin, ceea ce activează creierul, îmbunătățește sănătatea acestuia.

3. Activitatea fizică

Sportul este esențial pentru menținerea activă a creierului. Activitățile fizice (precum plimbările zilnice, grădinăritul, pictura, îngrijirea casei sau realizarea de puzzle-uri) reprezintă obiceiuri sănătoase care ajută celulele creierului să rămână active.

Exercițiile fizice stimulează metabolismul, îmbunătățesc circulația sîngelui, cresc activitatea creierului, ceea ce este foarte important pentru sănătatea organismului. Sedentarismul reduce metabolismul, circulația sanguină și funcția creierului. În ziua de azi, din cauza inactivității și a alimentației nesănătoase, a crescut numărul pacienților cu diabet zaharat de tip 2, obezitate, hipertensiune arterială.

Pentru menținerea sănătății, oamenii trebuie să facă exerciții fizice regulate, plimbări în aer liber, activități fizice moderate, care să le mențină condiția fizică și să le ofere o stare de bine.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.