Depresia înainte de Crăciun și Anul Nou – Cum prevenim depresia sezonieră?

0
114

Depresia în perioada Sărbătorilor de iarnă este un fenomen destul de des întâlnit mai ales la oamenii singuri, divorțați, despărțiți, bătrâni, părăsiți, bolnavi. Se spune că Sărbătorile de iarnă reprezintă cel mai bun moment al anului. Și totuși nu toți oamenii simt acest lucru. Ce spun specialiștii despre depresia sezonieră la oameni, în această perioadă, înainte de Crăciun și Anul Nou?

Navigare rapidă în articol:

Cum apare depresia de Sărbători?

Depresia este frecventă în sezonul de iarnă. Acum majoritatea oamenilor se simt mai deprimați și au mereu semne de oboseală. Este cunoscută și cu denumirea de tulburare afectivă sezonieră. Depresia apare din cauza faptului că zilele sunt mai scurte, din cauza absenței luminii și a deficitului de vitamina D din organism. Zilele sunt mai întunecate iarna, soarele apune mai repede. În plus, oamenii percep timpul altfel, sunt mai stresați, simt că nu au destul timp să facă ce și-au propus.

Specialiștii neurologi consideră că simptomele depresiei sezoniere apar mereu la oameni în această perioadă și se agravează în zilele mai urâte, când condițiile atmosferice sunt mai vitrege, când este întunecat afară sau în amurg.

În timpul iernii oamenii devin mai melancolici, mai triști, predispuși la anxietate și depresie. Serotonina este acel neurotransmițător care reglează starea de spirit și care apare la oameni când se expun la lumină. Neurologii spun că nivelul de serotonină scade iarna, în această perioadă a anului înainte de Sărbători. Depresia sezonieră apare la orice vârstă, și la copii și la adulți. S-a observat că cele mai afectate sunt persoanele singure, bolnave sau care au trecut de o anumită vârstă. Din păcate depresia sezonieră se poate agrava, poate deveni cronică și este posibil să țină o perioadă îndelungată de timp.

Depresia sezonieră – simptome

Depresia sezonieră apare în fiecare an la unii oameni. Aceștia simt nevoia de a se odihni, de a se refugia în somn, aceasta fiind o dovadă a faptului că sunt epuizați din punct de vedere psihic, au stări de melancolie și depresie. Din păcate în această perioadă, oamenii deși se odihnesc pot avea o stare de somnolență pe tot parcursul zilei, care este provocată și de stres și de tensiunile nervoase.

Alte simptome ale depresiei care apar alături de starea de somnolență sunt: modificarea stărilor de dispoziție, dificultățile de concentrare, scăderea energiei, lipsa motivației, oboseala cronică, senzația de iritabilitate, letargie, sentimentul de vinovăție și disperare, stima de sine scăzută și lipsa de valoare, tendința de a sta retras și de a deveni mai puțin sociabil.

Depresia sezonieră reprezintă o tulburare de dispoziție care apare la majoritatea oamenilor. Această formă de depresie începe în sezonul rece – toamna și iarna. De regulă simptomele trec în lunile de primăvară și vară.

Cercetătorii consideră că depresia sezonieră are legătură cu modificările sau tulburările hormonale. Ei au spus că lipsa soarelui poate reduce nivelul de serotonină, substanță care reglează starea de spirit. Când se întâmplă acest lucru este clar că apar sentimentele de depresie dar și alte probleme – oboseală, nervozitate, creștere în greutate. În plus oamenii au și multe probleme legate de stilul lor de viață, de job, de familie, de evenimentele stresante.

Sărbătorile de iarnă pot declanșa depresia la oameni din mai multe motive

Înainte de Sărbătorile de iarnă oamenii se întreabă din ce cauză se simt obosiți, triști, lipsiți de energie. Înainte de Crăciun sunt foarte multe reclame de genul: “Este cel mai minunat moment al anului pentru a te bucura de vacanță.”

Pentru mulți – care sunt singuri sau nu au posibilitatea de a pleca în concediu – acest lucru le poate accentua depresia și anxietatea, le poate crea sentimente de tristețe și anxietate pentru că sunt și ei, ca mulți alții, cu gândul la vacanță. Din această cauză au și simptome de insomnie, melancolie și dureri de cap

Depresia nu are de-a face cu Sărbătorile, Crăciunul sau Anul Nou, este o boală care se declanșează din alte motive. Am putea spune că mai degrabă are legătură cu sezonul de iarnă, care se caracterizează prin temperaturile scăzute, zilele scurte și întunecate, afecțiunile și bolile care apar din cauza frigului și alte probleme ale oamenilor. Potrivit medicilor, tulburările sezoniere afective din lunile de iarnă se manifestă prin stări de depresie și oboseală accentuate.

Alte cauze ale depresiei

În perioada Sărbătorilor de iarnă mulți oameni trebuie să facă față și stresului. Acesta este cauzat de diferiți factori printre care: planificarea vacanțelor, a unor proiecte în această perioadă care poate țin de job, pregătirea unor evenimente în familie, cumpărarea cadourilor, găsirea unor modalități de a plăti cadourile și alte lucruri necesare pentru petrecerea Crăciunului și a Revelionului.

Crăciunul poate deveni stresant?

Febra cumpărăturilor poate crea stres în orice familie. Deși această Sărbătoare ar trebui să fie plină de armonie și de liniște, oamenii nu simt asta înainte de Crăciun. Ei au stări de deprimare, agitație, nervozitate pentru că se gândesc cum să facă în așa fel încât să pregătească totul la timp, cum să-și rezolve problemele financiare, cum să scape de datorii, cum să-și aplaneze conflictele din familie.

Oamenii suferă de depresie și din cauza unor probleme grave în familie, unii s-au despărțit, sunt în divorț, alții poate au suferit pierderi în familie și sunt în doliu, etc. Există foarte multe probleme care pot afecta starea de spirit a oamenilor.

În această perioadă oamenii fac cheltuieli mari cu mâncarea și cu darurile pentru Crăciun. Febra cumpărăturilor a început deja ca în fiecare an, asta reprezintă un factor de stres pentru oameni, de intensificare a stărilor de nervi, de irascibilitate și depresie. Deși își doresc să evite stresul, oamenii nu reușesc asta, mai ales din cauza banilor care nu le ajung să-și cumpere tot ce și-au propus.

De Crăciun mereu bugetul stabilit pentru cumpărături este depășit, iar asta poate da dureri de cap multor oameni.

Prevenirea depresiei la oameni

În această perioadă persoanele singure sunt cele care pot suferi cel mai adesea de stări depresive. Pentru a preveni izolarea, ele pot merge în vizită la rude sau pot comunica frecvent cu persoanele dragi prin telefon. Cei care au rude plecate în străinătate pot comunica cu acestea prin e-mail sau prin rețelele de socializare.

Depresia se poate alunga prin petrecerea timpului liber cu prietenii, sau prin diferite activități recreative și distractive: plimbări în parc, la târgurile de Crăciun care sunt organizate aproape în fiecare oraș, mersul la spectacole, la teatru, la cinema.

Citește și:  Am scăpat de diverticuloză cu ajutorul unei alimentații bogate în fibre

Sfaturi pentru a scăpa de stres înainte de Crăciun:

  • Planificarea cumpărăturilor din timp poate reduce din stările de nervi și agitație înainte de Sărbători
  • Cadourile se pot cumpăra cu ceva timp înainte de Crăciun, când magazinele nu sunt supraaglomerate și stresul este mai mic
  • Multe cumpărături pentru Crăciun se pot face pe parcursul anului, cum este de exemplu bradul de Crăciun artificial, care se poate achiziționa din magazinele online
  • Realizarea unei liste de cumpărături și respectarea ei întocmai pentru a nu depăși bugetul de Crăciun poate ajuta la reducerea stresului cauzat de problemele financiare
  • Multe cumpărături se pot face online pentru a evita magazinele supraaglomerate în perioada Sărbătorilor de iarnă
  • Evitați certurile în familie, încercați să înțelegeți faptul că toți oamenii sunt mai obosiți în această perioadă și mai stresați
  • Fiți mai înțelegători cu rudele, cu persoanele în vârstă, cu cei care au anumite probleme de sănătate și nu au răbdarea necesară și capacitatea de a face față la situații de stres
  • Petreceți mai mult timp alături de cei dragi, pentru a-i face să înțeleagă că îi iubiți și că le sunteți alături.

Metode de prevenirea depresiei

În primul rând contează ca alimentația să fie echilibrată și să se respecte orele de somn. Lipsa de nutrienți în organism, de minerale și vitamine, poate accentua stările de depresie. De aceea sunt recomandate suplimentele de minerale și vitamine, dar mai ales de magneziu și vitamina B.

Sunt recomandate alimentele bogate în acizi grași Omega-3 pentru că aceștia au efect benefic asupra sistemului nervos, asupra membranelor celulelor nervoase. Acizii grași Omega-3 se găsesc în sardine, somon, semințe de in, alune de pădure, semințe de dovleac, uleiuri vegetale.

Anumite probleme de sănătate pot cauza depresie, recomandat este să se meargă la medic pentru a urma un tratament corespunzător. Sunt oameni care suferă de probleme ale glandei tiroide și refuză să urmeze un tartament. La femei în special apar astfel de probleme, puse pe seama hormonilor. Bolile la glanda tiroidă pot conduce la stări de iritabilitate, stări de tristețe inexplicabile, la stări emoționale rele. În general toate aceste simptome demonstrează că depresia s-a instalat.

Aceste stări pot fi cauzate și de alți factori ca de exemplu: acumularea de toxine în organism, ficat leneș, ficat intoxicat, stres, probleme care accentuează stările de iritabilitate. Pentru îmbunătățirea stării de sănătate este indicată detoxifierea organismului.

Alte cauze ale depresiei sunt: nivelul scăzut al glicemiei, nivelul ridicat al hormonilor de stres, al cortizolului și al adrenalinei.

Pentru reducerea depresiei trebuie consumați mai puțini carbohidrați rafinați. Zahărul rafinat și carbohidrații pot duce la stări de anxietate, depresie, dureri de cap, nervozitate, oboseală accentuată.

Sportul și mișcarea în general ajută în combaterea depresiei, îmbunătățirea stării de dispoziție. Dacă se fac mai multe exerciții fizice se poate îmbunătăți sănătatea fizică și psihică, se pot preveni bolile – depresia, anxietatea. În perioada de iarnă sunt recomandate următoarele activități fizice: exercițiile aerobice, yoga, joggingul, mersul pe jos și altele.

Cofeina crește nivelul de stres

Limitați consumul de cafea zilnic. Nu este bine să se bea prea multă cafea deoarece cofeina crește secreția de cortizol la persoanele care suferă de stres mental. S-a demonstrat că oamenii care consumă cofeină zilnic au un nivel mai mare de cortizol și epinefrină, hormoni ai stresului. Epinefrina este adrenalina, un hormon secretat de glanda medulosuprarenală și produsă de neuronii sistemului nervos.

Cofeina apare în cafea dar și în băuturi răcoritoare, în ceai negru. Cofeina are efect asupra sistemului nervos, crește rata de eliberare a dopaminei, activează stresul, crește tensiunea arterială. Consumul de cofeină în momente de tensiune și de stres poate crește amploarea tensiunii arteriale și răspunsurile endocrine la stres. Desigur contează ce cantitate de cafea se bea zilnic. Evaluarea contribuției cofeinei la reacțiile de stres depinde de câtă cafea se bea.

Cofeina crește secreția de cortizol, are efect asupra reglajului glucocorticoid, poate modifica ritmurile circadiene și interacționa cu reacțiile de stres. Oamenii ar trebui să reducă consumul de cofeină, respectiv de cafea zilnic, pentru că modificările cortizolului pot afecta negativ sănătatea, pot dezvolta hipertensiune arterială.

Care este cea mai simplă metodă de a te calma, de a elimina stresul? Exercițiile respiratorii ajută la inducerea unei senzații de calm, la liniștirea sistemului nervos agitat din cauza situațiilor de stres. 

Oboseala poate exacerba reacțiile de stres.

Stresul cronic este asociat printre altele cu problemele de sănătate psihică, cu sindromul de oboseală cronică și hipertensiunea arterială. Emoțiile negative și stresul pot afecta negativ starea de sănătate fizică și psihică. Epuizarea emoțională, depresia și anxietatea pot accentua reacțiile la stres.

La oameni stresul apare frecvent în diferite situații care implică pierderea, eșecul de a câștiga bani, de a avea timp, sănătate, etc. Oamenii au creșteri ale tensiunii arteriale și ale ritmului cardiac din cauza stresului, au stări de anxietate, tensiune nervoasă, depresie, oboseală psihologică tot din cauza stresului. Acestea sunt reacții fiziologice și reacții psihologice de stres. Când emoțiile negative se exacerbează din cauza incertitudiniilor, oamenii devin mai stresați. Toate gândurile și emoțiile negative vor duce la stres, au un impact negativ asupra sănătății.

Oboseala este un răspuns de adaptare al organismului la stres. Prin oboseală organismul încearcă să conserve resursele rămase. Prin urmare, când un om are un nivel de oboseală ridicat el își va manifesta mai intens emoțiile negative. Datorită faptului că emoțiile sunt consumatoare de energie, cu cât se vor manifesta mai mult timp, cu atât organismul va deveni mai obosit, va avea un nivel mai ridicat de stres. Oboseala poate accentua reacțiile de stres și poate deteriora starea de sănătate a organismului.

Cum îți dai seama că suferi de depresie sezonieră?

Tulburările afective sezoniere pot fi recunoscute foarte ușor atunci când observi că o persoană care are o sănătate mentală bună ajunge să sufere de simptome asociate cu depresia în sezonul de iarnă. Din păcate aproape toți oamenii ajung să sufere de așa numita “letargie de iarnă”.

În acest anotimp ne scade bucuria de viață, motivația și starea de spirit. De asemenea avem tendința de a ne schimba alimentația, de a consuma alimente care se digeră greu, bogate în grăsimi, zaharuri rafinate și carbohidrați. În plus, facem mai puțină mișcare și ducem o viață sedentară.

Vremea friguroasă și lipsa luminii ne creează o stare rea, de melancolie, lipsă de chef de viață, acest lucru ne afectează și ritmurile circadiene și producția de serotonină care are legătură cu starea de bună dispoziție.

Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.