Imunitatea scăzută iarna – Simptome și metode de tratament

0
27

Mulți oameni se întreabă de ce le scade imunitatea în timpul iernii și caută soluții pentru a duce o viață mai sănătoasă. De ce iarna este cunoscut drept “sezonul răcelilor” și care sunt cele mai bune metode prin care îți poți crește imunitatea organismului în anotimpul rece?

Navigare rapidă în articol:

  1. De ce ai imunitatea scăzută iarna
  2. Sfaturi pentru întărirea sistemului imunitar

1. De ce ai imunitatea scăzută iarna

Cercetătorii spun că atmosfera rece și umedă din sezonul rece poate cauza un răspuns fiziologic, mai ales dacă și temperatura corpului este mai scăzută. Ei precizează că astfel de factori pot avea consecințe și anume:

  • Produc vasoconstricția mucoasei tractului respirator
  • Produc un răspuns al sistemului imunitar mai redus
  • Pot crește vulnerabilitatea organismului la infecții
  • Ar putea provoca o scădere a imunități (o scădere a celulelor T) mai ales la persoanele în vârstă.

Schimbările de mediu pot favoriza infecțiile la oamenii cu imunitatea slabă.

Imunitatea scăzută, simptome

Principalele simptome ale sistemului imunitar slăbit sunt:

  • Dureri de cap și dureri musculare – acestea apar ca urmare a scăderii imunității și pot semnala chiar și apariția gripei sau a răcelii; alți factori pot fi suprasolicitarea, stresul, carențele nutritive și efortul fizic ori intelectual exagerat
  • Răceala – un organism slăbit nu va reuși să facă față atacurilor agenților patogeni și de aceea riscul de a răci frecvent este mai mare
  • Infecții respiratorii – acestea apar frecvent în sezonul rece mai ales la oameni cu imunitate slabă
  • Herpes zona zoster – această afecțiune apare pe fondul unui sistem imunitar scăzut, dar și din cauza stresului și a oboselii cronice
  • Pofta de dulciuri – acest semn poate indica un blocaj al glandelor renale, din cauza unor infecții bacteriene
  • Oboseala – Oamenii cu imunitatea scăzută au mereu o stare de oboseală, chiar dacă se odihnesc multe ore pe noapte
  • Infecții urinare – organismul slăbit nu poate face față bacteriilor și de aceea apar infecții la tractul urinar.

2. Sfaturi pentru întărirea sistemului imunitar

Tratament naturist pentru sistemul imunitar

Una dintre cele mai bune plante pentru imunitate este ginsengul siberian. Acesta are vitamine (B, C, D și E), acizi fenolici, cumarine și alți compuși importanți pentru sănătate. Ginsengul oferă un plus de energie și are numeroase beneficii pentru organism:

  • Crește puterea și rezistența organismului
  • Consolidează sistemul imunitar
  • Ajută în prevenirea bolilor și combaterea lor
  • Îmbunătățește capacitatea de memorie și de atenție
  • Ajută la stimularea sintezei proteinelor în pancreas
  • Reglează nivelul de colesterol din sânge
  • Ajută la refacerea organismului în perioada de convalescență.

Există mai multe ceaiuri din plante medicinale care ajută la întărirea sistemului imunitar. Dintre acestea fac parte:

Alte sfaturi pentru creșterea imunității rapid

Vitamine și minerale importante pentru imunitate

Principalele vitamine pentru imunitate sunt: A, C, D și E. De asemenea și mineralele sunt importante, mai ales: zinc și seleniu.

Suplimentele de zinc au rol la întărirea imunității organismului. Zincul este un element care ajută la reglarea proceselor fiziologice, este esențial pentru acțiunea a numeroase enzime, care pot fi chiar în jur de 100. Zincul are multe beneficii pentru organism:

  • Stimulează producția de hormoni
  • Are rol în creșterea și dezvoltarea corpului
  • Participă la sinteza proteinelor, a ADN-ului și diviziunea celulară
  • Grăbește vindecarea rănilor
  • Previne diabetul și alte boli grave cum este cancerul
  • Consolidează imunitatea.
Citește și:  Cum să prevenim răcelile și să ne îmbunătățim imunitatea în sezonul rece?

Despre seleniu cercetătorii au spus că poate ajuta la creșterea imunității. Seleniul are și alte beneficii pentru sănătate și anume:

  • Are acțiune bună împotriva infecțiilor virale
  • Crește răspunsurile imune ale organismului
  • Este un antioxidant puternic pentru organismul uman
  • Combate atacul nociv al radicalilor liberi și previne îmbolnăvirea.

Alimente care consolidează imunitatea

Pentru a-ți crește imunitatea trebuie să ai o alimentație sănătoasă și variată, care să includă:

  • Fructe – precum citrice, struguri, kiwi, mere
  • Legume verzi și portocalii – broccoli, morcovi
  • Pește – mai ales ton, somon, păstrăv, cod
  • Semințe, cereale, nuci, migdale, verdețuri, salate
  • Fasole, năut, stridii, fructe de mare, arahide, castane care au zinc
  • Nuci braziliene, carne de vită și brânzeturi care au seleniu
  • Ouă, produse lactate și altele.

Pentru a avea o bună imunitate contează și hidratarea organismului, care ajută la transportul leucocitelor în diferite părți ale corpului. Medicii recomandă cel puțin 2 litri de apă pe zi.

Activitățile fizice ajută sistemul imunitar

Sportul și exercițiile fizice contribuie la creșterea imunității și menținerea sănătății.

Numeroase studii ale cercetătorilor arată că activitățile fizice regulate pot îmbunătăți imunitatea. Prin urmare, în sezonul rece este important ca oamenii să rămână activi din punct de vedere fizic. Asta înseamnă să facă sport, să evite viața sedentară.

Cercetătorii spun că prin exercții fizice regulate se crește rezistența organismului, se dobândește o bună apărare imunitară împotriva bolilor. Sportul a fost asociat cu scăderea riscului de infecție și cu îmbunătățirea imunității. De asemenea, cercetătorii sugerează că exercițiul fizic poate ajuta chiar și în combaterea virusurilor și a bacteriilor, pentru că poate crește circulația sângelui și circulația celulelor imune în sânge.

Relaxarea și somnul

Odihna și relaxarea sunt importante pentru sănătatea sistemului imunitar și combaterea stresului. În timpul somnului are loc reglarea funcțiilor imune și promovarea celulelor care ajută imunitatea celulară.

Relaxarea este esențială pentru sănătate, astfel:

  • Consolidează imunitatea
  • Scade nivelul de colesterol din sânge, previne hipertensiunea arterială și bolile cardiovasculare
  • Ajută la reglarea ritmului inimii
  • Reduce tensiunea musculară și durerile cronice de mușchi
  • Promovează eliberarea de endorfine care oferă o stare de bine
  • Ajută în menținerea greutății corporale normale.

Relaxarea are rol și la nivel psihologic, în sensul că previne depresia, anxietatea și îmbunătățește starea de spirit.

Prin relaxare se reduce stresul și se previn consecințele acestuia. Stresul stă la baza a numeroase boli și afecțiuni, deci trebuie pe cât posibil evitat. Metode de relaxare pot fi: respirația adâncă, vizualizarea, masajul, meloterapia, aromaterapia și alte terapii ușor de aplicat.

Dacă nu poți gestiona stresul din viața ta – care ți-ar putea scădea imunitatea – atunci aplică o tehnică de relaxare. Pentru a scăpa de stres, de acel sentiment de neliniște și stări de anxietate, poți face un masaj, o baie caldă sau poți aplica o terapie de relaxare prin care te poți echilibra.

În concluzie, oamenii au nevoie de relaxare și de un somn de calitate, pentru a-și îmbunătăți sănătatea și calitatea vieții.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.