Murele si sanatatea

0
290


Mure-de-campieMurele
, fie ca e vorba de fructele murului salbatic sau de cele ale murului altoit, sunt fructe delicioase si cu nenumarate virtuti terapeutice. Rubus caesius (Murul de campie) si Rubus fruticosus (Murul de padure) cresc in zonele cu clima temperata din Europa, America de Nord, Asia, Africa de Nord, sub forma de arbusti, cu ghimpi, sunt plante nepretentioase, se inmultesc si se regenereaza foarte repede. In fiecare an, murul se imbogateste cu tije noi, care fac fructe in cel de-al doilea an, dupa care acestea se usuca, fiind inlocuite de altele, in mod natural. Crengile cresc generos, indoindu-si varfurile spre pamant, inmultirea prin marcotaj fiind foarte simpla. Florile sunt albe sau cu usoare nuante de roz. Pentru gradini, s-au obtinut hibrizi fara ghimpi, care au si valoare decorativa, putand masca, frumos si util, un zid mai putin aspectuos sau un gard.

Murele, negre-albastrii, se coc incepand cu jumatatea lui august, pana in octombrie. Fructele de padure au o aroma mult mai puternica decat a celor cultivate in gradini sau pentru scopuri comerciale, dar, indiferent de varietate, murele aduc nenumarate beneficii, cunoscute inca din antichitate:Mure-coapte

  • Sunt o sursa excelenta de vitamina C, combatand, cu succes, infectiile, si stimuland sistemul imunitar;
  • Sucul proaspat de mure este un tonic de nepretuit, gratie carbohidratilor pe care ii contine;
  • Pigmentii – antocianozide si bioflavonoide – care dau culoarea neagra a murelor, au efect deosebit de puternic  (evident, favorabil) pentru sanatatea ochilor si contra imbatranirii;
  • Pigmentilor din mure li se datoreaza si capacitatea de prevenire a cancerului (de stomac, de esofag, de plamani, de piele)si a bolilor cardiovasculare;
  • Acidul folic (vitamina B9) din mure sustine regenerarea celulara; consumul acestor fructe este foarte indicat, pentru femei, si in perioada de sarcina, contribuind la buna dezvoltare a fatului;
  • Continutul bogat in fibre contribuie la sanatatea stomacului si stimuleaza digestia; murele combat si diareea si constipatia, o cantitate de mure de 25-50 de grame zilnic fiind suficienta, in acest sens;
  • Taninele (substante vegetale astringente) fac ca murele sa fie utilizate, traditional, si in tratarea externa a ranilor;
  • Murele sunt sarace in calorii (doar 25 de calorii/100g fructe), fiind recomandate si pentru cei care tin cure de slabire;
  • Contin putine zaharuri, de aceea pot fi consumate, fara nici un risc, de catre diabetici;Tufa-de-mure
  • Murele au un continut semnificativ de minerale (magneziu, calciu, potasiu) si, pe langa vitaminele B9 si C, mai contin vitamina A, PP, B2, B5, B6;
  • Frunzele de mur intra in categoria plantelor medicinale, cu efect astringent si tonic;
  • Sub forma de infuzie, frunzele de mur (care se culeg in perioada infloritului) combat inflamarea gingiilor si a gatului (o lingura de frunze uscate sau proaspete, la 200 ml apa);
Citește și:  Sparanghel sau asparagus, un nou remediu pentru mahmureala

Singurul inconvenient al consumului de mure este legat de intoleranta la aspirina, deoarece aceste fructe contin salicilati. Persoanele care au o astfel de sensibilitate nu trebuie sa consume mure, pentru ca pot acuza aceleasi simptome ca si la administrarea de aspirina (crize de astm, hiperactivitate etc.).

Efectele benefice, cele mai puternice pentru sanatate, se obtin prin consumul fructelor proaspete, dar si siropul de mure pastreaza multe dintre principiile active ale acestui fruct (siropul de prepara din parti egale de suc si zahar, fierte timp de 30-45 de minute, dupa care se adauga cateva lingurite de zeama de lamaie).

Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.