Minerale importante în nutriția umană – Tu știi ce să mănânci ca să fii sănătos?

0
35

Mineralele sunt foarte importante pentru organism, ele mențin funcționarea normală a celulelor, sunt necesare pentru o compoziție normală a sângelui și a oaselor. În nutriția omului există 22 de minerale din care unele sunt majore, iar altele minore. Cele majore sunt: calciu, magneziu, fosfor, potasiu, sulf, clor și sodiu. Cele minore sunt: mangan, fier, cobalt, molibden, crom, zinc, cositor, seleniu, fluor, crom, siliciu, vanadiu, nichel, cupru, bor.

Surse alimentare de minerale, Foto: leanersize.com
Surse alimentare de minerale, Foto: leanersize.com

Apa este vitală pentru organism, în ea se mențin o serie de săruri minerale. Apa reprezintă mediul intern al organismului și reprezintă o soluție apoasă de săruri minerale. Apa intră în alcătuirea lichidului interstițial, al plasmei sanguine și al limfei. Sărurile minerale din apă au rol în menținerea presiunii osmodice a lichidelor din corp, ceea ce reprezintă o condiție importantă a activității celulare. Deficitul de apă duce la o lipsă de lichide și săruri minerale în organism, la stări patologice de deshidratare. Pierderea exagerată de lichide și de săruri minerale poate da anumite probleme de sănătate foarte grave cum sunt: tulburări de deglutiție, comă, stenoză esofagiană, spasme, diaree. În astfel de cazuri trebuie mers la medic pentru hidratarea și mineralizarea organismului în raport cu calitatea și cantitatea pierderilor.

Alimentația bogată în fructe și legume ajută la menținerea sănătății deoarece acestea sunt surse foarte bune de minerale și vitamine. Sucul din fructe și legume eliberează mineralele mai bine decât în forma intactă a alimentului respectiv și astfel absorbția în intestin se face mai rapid.

Calciul este un mineral care se găsește în cantitate mare în organism. Un adult cu greutatea de 65-70 kg poate avea aproximativ 1,2 kg de calciu. Majoritatea calciului este distribuit în oase și dinți, iar un procent foarte mic apare în mușchi, nervi, plasmă, lichid cefalo-rahidian, în lichide și țesuturi moi. Calciul participă la coagularea sângelui, asigură permeabilitatea membranelor celulare, stimulează ritmul cardiac, are rol în secreția gastrică, în transmiterea impulsului nervos, în activarea anumitor enzime, în contracția musculară. Se găsește în lapte, produse lactate, carne, gălbenuș de ou, alune, fasole, nuci, soia, susan, mere, migdale, castraveți, țelină, morcovi, mazăre.

Magneziul întră în compoziția oaselor, dinților, a țesuturilor moi. Activează anumite enzime care participă la metabolismul lipidelor, glucidelor și proteinelor, ajută la absorbția vitaminelor (B, C, E) în organism, la absorbția unor minerale (potasiu, sodiu, fosfor și calciu), stimulează ritmul cardiac și reduce riscul de leziuni aterosclerotice.

Citește și:  Slabesti 5 kg in 7 zile cu ajutorul dietei cu castraveti

Fosforul apare în schelet, mușchi, nervi, dinți și sânge. Sursele naturale de fosfor sunt în: mazăre, nuci, morcovi, cartofi, fasole, pește, ouă, carne, cereale integrale. Fosforul întră în alcătuirea oaselor, dinților, a acizilor nucleici, stimulează activitatea nervoasă, stimulează contracția musculară, folosirea proteinelor pentru creșterea și dezvoltarea organismului, utilizarea lipidelor și glucidelor pentru producerea de energie.

Potasiul se afă în celule și are rol esențial în creșterea organismului. Activează enzimele și este implicat în metabolism, reglează sinteza de insulină și glucagon (hormoni ai pancreasului), ajută la reglarea ritmului cardiac împreună cu alte minerale (magneziu, sodiu), participă la sinteza proteinelor musculare, ajută la menținerea echilibrului acido-bazic îndeplinind rol de sistem tampon. Surse alimentare de potasiu sunt în: mere, portocale, struguri, citrice, prune, pere, cartofi, roșii, frunze de mentă, semințe de floarea-soarelui și altele.

Clorul se găsește în organism sub formă de acid clorhidric și clorură de sodiu. Ajută la păstrarea echilibrului acido-bazic în organism, stimulează funcția depurativă a ficatului, are rol în producerea de acid clorhidric în stomac, imbunătățește eliminarea gastrică.

Sodiul apare mai ales în spațiul extracelular și se poate fi luat din surse alimentare vegetale și animale: carne de vită, sfeclă, morcovi, anghinare. Sodiul ajută la reglarea echilibrului de apă în organism alături de potasiu. De asemenea, sodiul menține excitabilitatea neuromusculară.

Iodul este important pentru sinteza hormonilor glandei tiroide. Se găsește în alge marine, pește, sare de mare.
Seleniu menține elasticitatea țesuturilor și poate fi luat din broccoli, germeni de grâu, ton, ceapă, roșii.

Fierul formează hemoglobina și asigură transportul oxigenului la plămâni. Surse alimentare de fier sunt în: linte, susan, gălbenuș de ou, spirulină, ovăz, spanac, grâu, polen.

Cobaltul previne anemia și se poate găsi în carne, lapte și ficat.

Manganul stimulează memoria, elimină oboseala, normalizează reflexele musculare, scade riscul de osteoporoză. Acest mineral se găsește în nuci, cereale integrale, sfeclă, mazăre, vegetale cu frunze verzi.

Zincul grăbește vindecarea rănilor, crește capacitatea mentală, elimină petele de pe unghii. Poate fi luat din alimente precum sunt: ficat, germeni de grâu, carne, drojdie de bere, lapte, ouă, semințe de dovleac și altele.

Nu uita să distribui dacă ți-a plăcut:
Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.