Știați că fitații pot bloca absorbția de fier până la 90%?

0
190

Fitații se găsesc în cantitate semnificativă în alimentația vegetală, în legume și cereale integrale. Aceste substanțe sunt inhibitori importanți ai fierului, pot bloca absorbția acestui mineral până la 90%. Deci mare atenție cu aportul de alimente vegetale care au un exces de fitați. Dacă dieta conține astfel de alimente este clar că trebuie ridicat și aportul de fier în organism, prin suplimente alimentare sau alimente care conțin acest mineral.

Produse din soia, Foto: soyproducts.com
Produse din soia, Foto: soyproducts.com

Soia este un produs care a provocat numeroase controverse cu privire la introducerea sa în alimentație. Aceasta are proteine numite și ,,anti-nutrienți” deoarece astfel de substanțe inhibă absorbția de substanțe nutritive în organism. Soia are fitați care împiedică absorbția de fier în organism dar și de alte minerale și anume: magneziu, zinc, cupru și calciu. Persoanele care sunt vegetariene și consumă produse din soia pot ajunge să aibă un deficit de minerale în organism din cauza blocării absorbției lor de către fitați. Acesta este motivul pentru care apar diferite păreri cu privire la consumul de soia, mai ales că pot apărea și probleme intestinale datorate procesului de digestie greu a acestui produs vegetal. Cei care consumă frecvent soia (chiar în fiecare zi), pot ajunge la o carență de minerale în organism și tulburări intestinale.

Cereale integrale - o sursă importantă de carbohidrați, Foto: superpolo.it
Cereale integrale – o sursă importantă de carbohidrați, Foto: superpolo.it

Cerealele și leguminoasele au fier dar și compuși de acid fitic sau fitați care blochează absorbția fierului în organism. Fasolea și orezul sunt bogate în acid fitic, dar au și o mulțime de nutrienți necesari sănătății. Leguminoasele au vitamine din complexul B, proteine, acid folic, minerale, oligoelemente de aceea este important să facă parte din alimentație. Pe de altă parte au acid fitic ce împiedică absorbția de minerale, mai ales de calciu, fier și zinc. Orezul alb conține și el acid fitic dar și fitochimicale utile.

Leguminoasele și tărâțea de grâu au fitați, Foto: modernlifestyle.com
Leguminoasele și tărâțea de grâu au fitați, Foto: modernlifestyle.com

Potrivit cercetătorilor fitații au și un beneficiu pentru organism deoarece reduc nivelul de zahăr din sânge, riscul de cancer și anumite boli cronice. De asemenea, acidul fitic ajută în combaterea efectului nociv al radiațiilor asupra corpului. Pentru a nu suferi de intoxicații sau tulburări intestinale din cauza aportului de fitați în exces în organism se recomandă ca leguminoasele să nu se consume niciodată crude, ele pot fi preparate în aburi sau fierte în apă. Orezul și fasolea se țin în prealabil în apă pentru a se înmuia și a se reduce din timpul de fierbere.

Alimentația vegetală conține destul de mult fier de aceea trebuie să facă parte din dieta zilnică. Fierul face parte din proteinele și enzimele care mențin sănătatea organismului și asigură transportul oxigenului. Fierul apare în hemoglobină, care este o proteină a celulelor roșii din sânge și are rol în transportul oxigenului la celule. Există două tipuri de fier – hem și non-hem – care diferă prin capacitatea de a fi absorbite în organism. Forma hem este din hemoglobină și apare în carnea animalelor. Forma non-hem este din plante și se absoarbe mai greu în organism decât forma hem.

Cel mai indicat este fierul care provine din produse vegetale deoarece cel din carnea animalelor este însoțit și de hormoni, steroizi, antibiotice, colesterol alimentar (care afectează negativ organismul). Fierul se găsește în cantitate semnificativă în: stafide, varză de Bruxelles, varză kale, caise, lapte de soia, mazăre, frunze de sfeclă roșie, prune, semințe de floarea-soarelui, dovleac, fasole uscată, linte, năut, spanac, roșii, alge negre, ciocolată neagră, etc.

Stafide, Foto: foodimentaryguy.files.wordpress.com
Stafidele conțin fier, Foto: foodimentaryguy.files.wordpress.com

Aportul de fier echilibrat este important pentru organism deoarece dacă acest mineral este în cantitate prea mică în organism poate da stări de oboseală, anemie, afecțiuni intestinale și renale, scăderea imunității organismului. Dacă o persoană are cefalee, amețeli, paloare a feței sau o nuanță albicioasă cu tentă verzuie, dar și sufluri sistolice, tahicardie și polipnee la eforturi mici poate avea o carență mare de fier în organism și ajunge să sufere de anemie feripivă. Alimentația săracă în fier provoacă această afecțiune dar pot exista și cauze legate de starea de sănătate, de tulburări ale metabolismului fierului, ale absorbției deficitare a fierului în intestin sau a eliminării acestui mineral din cauza unor sângerări abundente.

Absorbția de fier poate fi inhibată de fitații din legume și cereale integrale, de cafea, cacao, calciul din lactate, acidul tanic din ceai, de chili, coriandru, tamarin sau șofran. Sucul din roșii adăugat la salata de spanac ce conține fier este un bun remediu în prevenirea blocării absorbției acestui mineral în organism. Suplimentele de fier sunt recomandate persoanelor care suferă de anemie feripivă. Există și alte cauze ale carenței mari de fier în organism și anume: ulcerul gastric, ulcerul duodenal, tumorile benigne, carcinomul gastric, hernia hiatală, varicele esofagiene, administrarea unor medicamente în exces (anticoagulante, aspirină), rectocolita hemoragică, cancerul de colon, hemoroizii, cancerul de rect, diverticuloza, tumorile la intestinul subțire.

Loading...
DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ