Te dor ochii de la calculator? Afla cum sa-ti protejezi vederea de lumina monitorului!

0
1336

Calculatorul ne ofera posibilitatea de a ne desfasura munca eficient si acasa si la locul de munca dar ne da si oportunitatea de a ne distra, de a citi, asculta muzica sau viziona un video interesant. In ziua de azi nimeni nu isi mai poate imagina viata fara calculator.

Cei care lucreaza o perioada indelungata de timp la calculator pot suferi insa de o serie de simptome suparatoare la nivelul ochilor, creierului si coloanei vertebrale. Majoritatea utilizatorilor de calculatoare pot dezvolta o afectiune ce consta in reducerea acuitatii vizuale, numita sindromul vederii de calculator.

Munca la calculator, Foto: computer-vision-syndrome.org

Principalele semne ca ochii sunt afectati de lumina calculatorului sunt: sensibilitatea ochilor la lumina, senzatie de arsura si de ,,nisip” in ochi, lacrimare, vedere incetosata, mancarime, roseata pe albul ochilor, dureri in zona fruntii, dureri de ochi in momentul miscarii acestora, dureri ale muschilor ochilor si miopia temporara. Cand ochii sunt obositi, solicitati prea mult in fata luminii calculatorului se poate ajunge la spargerea unor mici vase de sange din cauza tensiunii si la apariatia unor pete rosii pe retina. Daca nu se face pauza si nu se ajuta ochii sa se relaxeze regulat se poate dezvolta in timp miopia progresiva.

Principalele reguli de urmat daca stai mult la calculator:

  • Pentru a reduce oboseala ochilor, nivelul superior al calculatorului trebuie sa fie sub nivelul ochilor, iar cel inferior inclinat sub un unghi destul de mic.
  • Distanta dintre monitor si ochi trebuie sa fie de minim 50 cm. Daca nu se vede bine imaginea sau scrisul este indicat sa se mareasca dimensiunea fontului si sa se lucreze cu o culoare de font inchisa.
  • Calculatorul trebuie astfel pozitionat pe o masa si scaunul astfel reglat incat sa permita ca spatele sa stea drept, umerii relaxati si coatele usor deschise cand mainile sunt pe mouse sau tastatura.
  • Calculatorul se tine cat mai aproape de fereastra astfel incat lumina sa cada din partea stanga. Daca se sta la calculator astfel incat soarele sa iti vina in ochi cu siguranta vei avea probleme cu vederea. Astfel lumina directa in ochi produce reducerea de contrast si faciliteaza obosirea vederii, iar razele ultraviolete sunt nocive pentru ochi.
Pozitia la calculator, Foto: sunetra.org

 

  • Efectul de orbire se poate reduce prin folosirea cadrelor cu filtre specifice. Acestea au o coloratie usoara si pot absorbi radiatiile in procent de 15%.
  • Lumina trebuie sa fie difuza sa nu produca reflexii pe ecran ce obosesc ochii. Cu ajutorul unor jaluzele se poate regla lumina pentru lucru la calculator.
  • Nu sunt indicate lampile de masa pentru iluminarea artificiala, aceasta trebuie sa fie comuna si uniforma.
  • Curatarea regulata a ecranului calculatorului ajuta la reducerea suprasolicitatii ochilor.
  • Fundalul calculatorului este bine sa fie gri decat alb, este mai odihnitor.
  • Luminozitatea monitorului trebuie reglata in functie de timpul de utilizare al acestuia, astfel incat sa nu oboseasca ochii.
  • Daca se tasteaza un text de pe hartie pe calculator este recomandat sa se tina acesta cat mai aproape de PC pentru a se evita miscarile frecvente ale ochilor si ale capului.
Pauzadese te ajuta sa-ti mentii sanatatea ochilor, Foto: sabanozu18.com

 

  • Americanii recomanda la 20 de minute de stat la calculator sa se faca o pauza de 20 secunde, o plimbare pe o distanta de 6-20 m pentru ca astfel ochii si corpul sa se odihneasca.
  • Alti specialisti spun ca la fiecare ora de munca la calculator se face o pauza de 10 minute, sau la fiecare doua ore de privit la calculator se fac exercitii fizice pentru ochi.
  • Este indicat sa se clipeasca foarte des pentru lubrifierea corecta a ochilor.
  • Pauzele dupa 1-2 ore de lucru sunt obligatorii chiar daca nu te simti obosit. Astfel iti vei proteja ochii si iti vei pastra sanatatea acestora.
  • Dieta care ajuta la consolidarea vaselor de sange de la nivelul retinei trebuie sa contina: coacaze negre, afine, ceai din frunze de paducel, morcovi, arpagic, marar, patrunjel, ceai verde.
  • Alimentatia bogata in Omega-3 este eficienta pentru ochi. Omega-3 se gaseste in ulei de in, ulei de nuci, ansoa, somon.
  • Vitamina E ajuta vederea si poate fi luata din ulei de masline, germeni de grau, alune, migdale, ulei de rapita.
  • Vitamina C este recomandata in fiecare zi si se gaseste in citrice.
  • Vitamina B2 ajuta vederea si se afla in legume cu frunze verzi, oua, cereale integrale, lactate, peste si carne slaba.
  • Camera in care se lucreaza la calculator trebuie aerisita cu regularitate.
  • Consumul de apa trebuie sa fie suficient. Se bea cate 2-3 inghitituri de apa la fiecare jumatate de ora.
  • Nu tine ochii spre duzele de aer conditionat (in masina, avion, camera, etc).
  • Seara este indicat sa se faca o plimbare in aer curat pentru relaxarea corpului, creierului si ochilor.
Citește și:  Afla totul despre o boala sistemica inflamatorie rara, care poate provoca moartea - Sindromul Behcet!

Daca apar probleme de vedere trebuie obligatoriu consultat un medic oftalmolog care va recomanda ochelari de corectie.

Exercitii pentru realxarea ochilor, Foto: wikinewforum.com

Exercitii pentru ochi ce ajuta la mentinerea vederii:

  1. Tine ochii deschisi si executa o miscare circulara in sensul acelor de ceasornic si apoi in sens antiorar.
  2. Tine ochii inchisi 2 minute, respira adanc si regulat. Deschide ochii clipind pentru ca ei sa se obisnuiasca usor cu lumina.
  3. Clipeste rapid de o suta de ori.
  4. Aseaza palmele caus peste ochi dar fara sa atingi pleoapele, iar degetele sa atinga fruntea. Stai in aceasta pozitie 2-3 minute cu ochii inchisi apoi revino la normal, deschide usor ochii. Vei vedea ca te vei simti mai odihnit.
  5. Indreapta-ti privirea in coltul stang jos, spre umarul stang, clipeste si apoi indreapta-ti privirea spre coltul drept sus si clipeste iar.
  6. Indreapta-ti privirea in coltul stang sus, clipeste si apoi indreapta-ti privirea spre coltul drept jos, spre umarul drept si clipeste iar.
  7. Stai la fereastra 5-10 minute si indreapta-ti privirea cand pe un obiect mai apropiat cand pe unul mai indepartat.
  8. Pune degetul pe varful nasului si uita-te la el, apoi clipeste si priveste inainte.
  9. Pune palmele pe ochi si stai cateva secunde asfel incat ochii sa se relaxeze, sa fie tinuti intr-un intuneric profund.
  10. Misca ochii in linii drepte: stanga-dreapta pe orizontala; sus-jos pe verticala.
  11. Inchide ochii cateva secunde, gandeste-te la ceva frumos si relaxeaza-te. Apoi deschide-i si vei vedea ca te simti mult mai bine, ochii sunt mai odihniti.
  12. Deschide putin gura si bate cu degetele usor zona de sub barbie, vei vedea ca te vei simti mai relaxat.
  13. Executa un masaj usor in jurul ochilor, bate putin cu degetele pielea cu buricele degetelor.
  14. Realizeaza un masaj cu varful degetelor pe frunte, de-a lungul sprancenelor si pe tample. Acesta se face timp de cateva minute si este foarte relaxant.
Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.