Banana – origine, valoare nutritiva si beneficii pentru sanatate

0
2575

Bananier cu fructe
Bananier cu fructe

Banana este fructul bananierului, o planta erbacee (nu un arbore), din familia Musaceae, care cuprinde peste 60 de specii (unele doar ornamentale), toate originare din zonele tropicale. Bananierul poate sa ajunga pana la 15 metri inaltime. Cand din bulbul care se dezvolta in sol au crescut 25-30 de frunze, in mijlocul acestora se dezvolta un mugure floral, care se transforma intr-o inflorescenta, din care, ulterior, se formeaza fructele. Dupa un ciclu complet (cresterea frunzelor, inflorire, fructe), planta, la suprafata, se usuca, dar din bulbul ei, in sezonul urmator, cresc alte frunze si sunt reluate toate etapele vegetative.

Cuvantul “banana” vine din limba portugheza (“banana”), unde a fost imprumutat, probabil, din dialectul “bantou”, vorbit in partea de sud a Africii, sau din arabul “banan” (care inseamna “degete”).

Banane coapte

Bananele isi au originea in bananierul salbatic, care, cu zece mii de ani in urma, crestea in regiunile tropicale din Asia, incepand cu India, sudul Chinei, Birmania, Taiwan, pana in nordul Australiei, Filipine si Noua Guinee. Bananele salbatice aveau atat de multe seminte incat nu erau comestibile, dar vanatorii si agricultorii de acum sapte-opt mii de ani au reusit sa obtina soiuri cu mai putine seminte si foarte gustoase. In prezent, bananierul este cultivat in aproape toate tarile tropicale din lume, productia anuala, la nivel mondial, de banane, fiind de peste 90 de milioane de tone. In topul producatorilor, se afla tari din America de Sud  si America Centrala (Brazilia, Columbia, Ecuator, Venezuela, Mexic ), din Asia (China, India, Indonezia, Vietnam) si Africa (Burundi, Tanzania). Cei mai mari consumatori de banane sunt suedezii (20 kilograme anual/locuitor), urmati de danezi (15 kilograme/locuitor) si norvegieni (13 kilograme/locuitor).

Valoare nutritiva, beneficii pentru sanatate

Banana este unul dintre cele mai gustoase fructe tropicale, cu beneficii imense pentru sanatate. Bananele se culeg, de regula, cat sunt inca verzi, pentru ca se coc destul de repede, in timpul transportului. De multe ori, chiar atunci cand sunt puse in vanzare, nu sunt complet coapte, ceea ce nu reprezinta niciun impediment, pentru ca, in felul acesta, vor rezista mai mult, la temperatura camerei. Pot fi pastrate (dupa ce se ingalbenesc, la frigider, pret de cateva zile, si chiar daca invelisul (coaja) se mai innegreste, miezul se poate consuma fara probleme. Bananele verzi se digera mai greu, deoarece contin mai mult amidon, care, atunci cand fructele sunt coapte, se transforma in zaharul care da gustul dulce, de neconfundat. Daca vreti sa grabiti coacerea bananelor verzi, puneti-le la intuneric, intr-o punga de hartie.

Floare-si-fruct-de-bananier

Bananele, ca aliment, aduc nenumarate beneficii pentru sanatate:

  • Au un continut ridicat de potasiu (358 mg/100grame banane), mineral esential pentru activitatea musculara, pentru cea a sistemului nervos si reglator al tensiunii; absenta potasiului din organism conduce la stari de oboseala, care pot fi combatute prin consumul de banane (inainte de masa sau la 2-3 ore dupa masa);
  • Este unul dintre fructele cele mai energizante (90 Kcal/100 de grame de banane); zaharul natural din fruct este eliberat treptat in sange, de aceea spotivii sau cei implicati in activitati solicitante, timp indelungat, consuma banane din belsug;
  • Contin cantitati semnificative de fosfor, calciu, magneziu, fier, vitaminele A, C si B (mai ales Vitamina B5 – 334 µg/100g, Vitamina B6 – 367 µg/100g);
  • Bananele contin dopamina, unul dintre cei mai importanti antioxidanti, anihiland actiunea radicalilor liberi, aceste substante instabile care sunt la originea multor boli si care provoaca o imbatranire precoce;
  • Bananele sunt o sursa importanta de noradrenalina, dopamina (neurotransmitatori) si triptofan (o categorie de proteine pe care organismul le transforma in serotonina), cu rol de a preveni depresiile si de a stimula buna dispozitie, activitatea fizica si intelectuala;
  • Un studiu efectuat pe 60 000 de femei, din Suedia, a aratat ca bananele au diminuat semnificativ riscul aparitiei cancerului la rinichi si al celui colorectal;

    Suc-de-banane
    Suc de banane

  • Este un aliment foarte indicat in hrana copiilor, nu numai pentru valoarea nutritiva, ci si pentru a combate diareea (banane, in combinatie cu orez si piure de mere);
  • Potrivit unor cercetari recente, bananele previn aparitia ulcerului si amelioreaza simptomele in cazul in care aceasta boala este deja instalata, prin faptul ca stimuleaza producerea de celule si de mucus in peretele intestinal; previn aparitia cancerului de intestin;
  • Bananele stimuleaza sistemul imunitar si o cantitate mai mare de banane consumate iarna ar putea tine la distanta bolile de sezon (raceli, gripa etc.);
  • Extern, miezul de banana calmeaza si vindeca arsurile usoare.
Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here