Legume verzi, fructe, cereale și leguminoase – alimentele bogate în substanțe nutritive

0
36

Potrivit specialiștilor nutriționiști există 4 categorii de grupe de alimente care sunt foarte sănătoase datorită substanțelor nutritive pe care le conțin. Acestea sunt legumele verzi, fructele, cerealele și leguminoasele. Din categoria legumelor verzi fac parte frunzele plantelor, tuberculii, bulbii, rădăcinile, tulpinile, vlăstarii, mugurii, germenii integrali, fructele care nu sunt dulci.

Legume cu frunze verzi, Foto: tivugicim.xlx.pl
Legume cu frunze verzi, Foto: tivugicim.xlx.pl

Frunzele verzi ale plantelor folosite frecvent în salate – andivele, rucola, varza, spanacul, stevia, măcrișul, salata, broccoli – sunt o sursă de nutrienți care cresc vitalitatea organismului. Frunzele verzi sunt puțin amare deoarece au anumite substanțe care oferă acest gust. De asemenea conțin clorofilă – acel pigment verde al plantelor – care are un efect benefic asupra organismului, scade riscul de cancer, de dezvoltare a tumorilor, combate efectul nociv al radicalilor liberi și previne îmbătrânirea prematură a organismului. Astfel de plante sunt bogate în fier de aceea combat anemia provocată din cauza deficitului de acest mineral în organism.

Tuberculii sunt bogați în substanțe nutritive și includ napii, anghinare de Ierusalim, cartofii dulci, tapioca, ignamele. Anghinarea de Ierusalim este recomandată diabeticilor deoarece conține inulină și puțină fructoză ce înlocuiește glucoza. Tuberculii de tapioca au numeroase vitamine B1, B2, B6, C, D, biotină, caroten. Ignamele sunt tuberculi ce cresc precum cartofii și au un conținut semnificativ de minerale, vitamina C, proteine și amidon. Napii au tuberculi groși, sunt o sursă de energie pentru organism deoarece conțin glucoză. De asemenea au multă vitamina C, calciu, potasiu, betacaroten și alte substanțe active.

Bulbi, Foto: trusper.com
Bulbi, Foto: trusper.com

Bulbii sunt un grup de legume ce cuprind ceapa, usturoiul, prazul. Alte legume din aceeași familie sunt șalota, arpagicul, toate sunt plante aromatice, cu gust picant și conținut de sulf. Astfel de legume cu bulbi au proprietăți antibacteriene, antiparazitare, antioxidante și hrănitoare. Bulbii sunt recomandați în tratamentul ciupercii Candida și a viermilor intestinali. Usturoiul stimulează digestia, tratează hipertensiunea arterială și combate infecțiile bacteriene.

Rădăcinoase, Foto: docfood.info
Rădăcinoase, Foto: docfood.info

Radăcinile sunt o sursă de amidon și nutrienți. Astfel de rădăcini precum sunt morcovul, păstârnacul, napii, sfecla, pătrunjelul, ridichile, țelina oferă o combinație excelentă de arome dacă sunt folosite în salate de crudități. În plus sunt și bogate în vitamine, minerale, oligoelemente, din categoria acestora fac parte magneziul, potasiul, calciul, fosforul, sodiul. Cu alte cuvinte, consumul de rădăcinoase astăzi este o tendință sănătoasă, recomandat de nutriționiști și apreciat de mulți oameni. Astfel de ingrediente au un conținut mai mic de apă și mai ridicat de nutrienți, vitamine și minerale decât legumele cu frunze verzi.

Tulpinile de țelină, sparanghel și alte plante precum sunt gulia, ghimbirul, anghinarea, rubarba sunt ideale pentru orice dietă pentru că au nutrienți și substanțe active importante pentru sănătate. Astfel de legume stimulează digestia, ajută la eliminarea toxinelor din organism, la acoperirea deficitului de minerale și vitamine din corp.

Mugurii plantelor sunt frecvent folosiți în diete deoarece au puține calorii și ajută la scăderea în greutate. Este vorba despre consumul de varză, broccoli, capere și conopidă.

Germeni de lucerna, Foto: lifeovercancerblog.typepad.com
Germeni de lucernă, Foto: lifeovercancerblog.typepad.com

Germenii integrali sunt un amestec de nutrienți, de minerale, vitamine, enzime, proteine vegetale, clorofilă și fitoelemente care ajută la menținerea sănătății. Astfel de semințe germinate oferă un complex de minerale, de magneziu, calciu, fier și potasiu, toate importante pentru organism. Este vorba despre germenii de mazăre, lucernă, broccoli și de semințe ale altor plante.

Fructele care nu sunt dulci pot fi folosite în dietă deoarece au un conținut mare de fructoză ca frunctele dulci. Dintre acestea fac parte avocado, ardeii capia, roșiile, ardeii grași, dovleceii, vinetele, castraveții. Avocado este un fruct complex foarte sănătos care oferă cel mai bun tip de grăsime vegetală organismului. Avocado are vitamina A, C, D, E, PP, magneziu, potasiu, mangan, calciu, fier, fosfor și alți nutrienți. Reduce nivelul de colesterol din sânge, scade riscul de boli cardiovasculare, de atac de cord, de accident vascular cerebral, de ateroscleroză, tulburări metabolice și anemie.

Dieta bogată în fibre, Foto: animalworld.com.ua
Dieta bogată în fibre, Foto: animalworld.com.ua

Fructele sunt sănătoase și trebuie consumate proaspete deoarece astfel oferă un conținut bogat de substanțe nutritive. Se pot alege fructele de pădure, citricele, pepenii, drupele, strugurii, fructele pomilor fructiferi, fructele exotice și tropicale. O sursă de antioxidanți sunt fructele de pădure. Acestea sunt delicioase și pe drept cuvânt, ne referim desigur la căpșuni, afine, zmeură, mure, coacăze. Citricele sunt dulci-acrișoare, suculente, bogate în vitamine și cu aromă proaspătă mai ales atunci când sunt proaspete. Astfel de fructe consolidează sistemul imunitar, combat răceala, îmbunătățesc structura țesutului conjunctiv, au puține calorii și efect de revigorare a organismului. Pepenii sunt recomandați în dietele de slăbire și pentru hidratarea organismului, conțin aproximativ 90% apă. Sunt aromați, dulci, cărnoși, au vitamine și minerale, au substanțe hrănitoare și îmbunătățesc starea de spirit și echilibrul emoțional. Drupele sau fructele de tipul caiselor, nectarinelor, vișinelor și cireșelor sunt un deliciu pentru oricine. Astfel de fructe ajută la detoxifierea organismului și la scăderea în greutate. Perele, merele și gutuiele fac parte din categoria poamelor care cresc în livezile de la noi din țară. Acestea nu trebuie consumate în cantitate foarte mare deoarece pot crea senzația de balonare. Fructele tropicale și exotice sunt foarte dulci, dintre acestea fac parte: bananele, mango, anansul, papaya, kiwi, curmalele, rodiile, smochinele, carambola, guava, rubarba și altele.

Citrice, Foto: krone.at
Citrice, Foto: krone.at

Cerealele sunt bogate în fibre necesare pentru sănătatea colonului. De asemenea au multe vitamine și minerale. Din categoria lor fac parte orezul, ovăzul, orzul – toate acestea sunt cereale integrale. Fibrele calmează constipația care este un simptom greu de suportat mai ales când este în fază cronică. Unele fibre sunt solubile în apă, încetinesc digestia și ajută la buna absorbție de nutrienți, altele sunt insolubile în apă, contribuie la creșterea în volum a scaunului și la eliminarea materiilor fecale din intestin. Tărâțea de ovăz, orzul și ovăzul au cel mai ridicat conținut de fibre dintre toate leguminoasele.

Leguminoase, Foto: animalworld.com.ua
Leguminoase, Foto: animalworld.com.ua

Leguminoasele de tipul păstăilor sunt fasolea, mazărea, arahidele, lintea. Acestea sunt o sursă de proteine vegetale, de minerale, fibre și vitamine. Leguminoasele susțin microflora intestinală, sunt gustoase și hrănitoare. Fasolea are mai puține zaharuri nedigerabile decât alte leguminoase. De asemenea fasolea este o sursă de vitamine și minerale. Mazărea are multe proteine vegetale, vitamine esențiale și aminoacizi. Lintea este ușor digerabilă, are multe vitamine și fier. Soia conține numeroase proteine de tip vegetal.

Astfel de alimente naturale bogate în nutrienți ne ajută să avem un plus de energie, de vitalitate și o viață mult mai sănătoasă.

loading...
DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ