Ce vitamine și minerale ajută în creșterea imunității pentru ca organismul să reziste la îmbolnăvire

0
59

Având în vedere pandemia, specialiștii spun despre COVID-19 că este greu de eradicat, pentru că s-a răspândit deja în întreaga lume. Este important deci să ne creștem rezistența organismului și să ne reducem șansele de contact cu virusul ce produce SARS-CoV-2.

Ce vitamine putem lua preventiv pentru a ne îmbunătăți rezistența și imunitatea organismului?

Navigare rapidă în articol:

  1. Vitamina C
  2. Vitamina D
  3. Zinc
  4. Cum prevenim îmbolnăvirea

1. Vitamina C

S-a demonstrat că zincul și vitamina C ajută în ameliorarea simptomelor cauzate de răceală virală și gripă. Prin urmare, aportul de vitamine C (cum este Redoxonul) este important pentru prevenirea îmbolnăvirii. Redoxonul susține sistemul imunitar al organismului, ceea ce este esențial pentru menținerea sănătății.

Vitamina C are proprietăți antiinflamatorii și antioxidante, crește imunitatea (întărește funcția globulelor albe din sânge), integritatea celulară, are rol în eliminarea stresului oxidativ.

Cercetătorii au studiat rolul vitaminei C în reducerea inflamației și a leziunilor vasculare, ce apar și la pacienții ce au COVID-19. Un studiu din anul 2021, realizat de cercetători, arată că vitamina C se găsește în leucocite, este implicată în multe funcții imune, are acțiune antioxidantă puternică, ajută la eliminarea radicalilor liberi. Vitamina C are rol în ameliorarea efectelor inflamațiilor, inhibă producția de citokine inflamatorii, neutralizează specii reactive de oxigen (ROS), spun cercetătorii.

2. Vitamina D

Prin aportul de vitamina D se îmbunătățește imunitatea organismului, crește nivelul celulelor T reglatoare la oameni, chiar și la cei care suferă de boli autoimune. Limfocitele T (Tregs) ajută în lupta împotriva inflamației necontrolate și împotriva infecției.

Deficitul de vitamina D apare mai ales la persoanele în vârstă, la cele care suferă de obezitate și diabet și a fost asociat cu riscul crescut de pneumonie. De asemenea, lipsa de vitamina D poate crește și severitatea bolii COVID-19, arată un studiu de pe NCBI. Specialiștii în domeniul sănătății spun că nivelul de limfocite T poate fi crescut în organism prin aportul de vitamina D și asta ajută la reducerea infecției și a inflamației.

Deficitul de vitamina D la pacienții de COVID-19 a fost asociat cu riscul de creștere a episoadelor de tromboză. Pacienții care suferă de diabet, obezitate au un risc mai mare de deces dacă fac COVID-19, mai spun cercetătorii. Ei recomandă suplimentele de vitamina D pentru că acest nutrient ar putea reduce severitatea bolii, inflamația, tromboza și citokinele inflamatorii.

3. Zinc

Acest mineral este esențial pentru sănătatea organismului, deoarece oferă următoarele beneficii:

  • Crește imunitatea
  • Acționează ca un agent antiinflamator, are rol în procesele celulare
  • Are proprietăți antioxidante, combate atacul nociv al radicalilor liberi
  • Ajută în metabolismul vitaminei A
  • Susține fertilitatea, menține funcția cognitivă
  • Ajută la descompunerea proteinelor, carbohidraților, acizilor nucleici, lipidelor
  • Îmbunătățește absorbția de calciu în oase, deci menține sănătatea sistemului osos.

Despre deficitul de zinc s-a spus că ar crește severitatea bolii COVID-19 și ar avea și alte consecințe: scade imunitatea (afectează supraviețuirea celulelor imune), crește șansele de a dobândi infecții virale, afectează dezvoltarea organismului și funcția cognitivă.

Citește și:  Coagularea sangelui - intre normalitate si boala

Creșterea nivelului de zinc în organism poate ajuta în prevenirea COVID-19. Doza zilnică recomandată este: 8 mg Zn pentru femei și 11 mg Zn pentru bărbați.

Conform unui studiu de pe NCBI, zincul este un micronutrient antioxidant și antiinflamator care are un rol important asupra imunității organismului. El este utilizat în tratamentul împotriva boii COVID-19.

Stresul oxidativ și inflamația cronică pot duce la declanșarea mai multor boli: cancer, ateroscleroză, tulburări cardiace, tulburări imunologice, boli ce apar din cauza îmbătrânirii organismului.

Deficitul de zinc poate afecta creșterea și dezvoltarea organismului, poate cauza disfuncții ale sistemului imunitar, poate crește stresul oxidativ și poate influența generarea de mai multe citokine inflamatorii în organism.

4. Cum prevenim îmbolnăvirea

Pandemia, stresul, frica au schimbat viețile oamenilor, le-a afectat sănătatea, emoțiile și stilul de trai. Tulburările fizice și mintale afectează negativ imunitatea organismului, de aceea este important de a găsi un echilibru între odihnă și muncă și de a aplica strategii prin care se poate reduce stresul, anxietatea, depresia.

Sfaturi și strategii pentru a-ți crește imunitatea

În primul rând trebuie să ai o alimentație cât mai sănătoasă. De asemenea, trebuie să ai un program de somn, să te trezești la oră fixă, să faci sport, mișcare cât mai multă. Este important să-ți miști corpul, să nu duci o viață sedentară.

Munca excesivă poate reduce imunitatea, deci nu trebuie exagerat în acest sens. Cei care fac mult sport și au antrenamente prea intense, este posibil să riște suprimarea funcției imunitare. Din cauza efortului se eliberează o cantitate mai mare de hormoni de stres, ca de exemplu cortizol și catecolamine, iar asta afectează imunitatea. Când exercițiile fizice sunt prea intense, fluxul de sânge este concentrat asupra mușchilor scheletici, iar fluxul de sânge câtre organele interne și piele este mai redus. Asta duce la reducerea barierei de protecție prin piele, deci poate crește riscul de pătrundere a agenților patogeni.

Somnul este important pentru sănătatea organismului. Deficitul de somn scade imunitatea mai ales în condiții de stres mental.

Dieta sănătoasă și echilibrată susține imunitatea organismului. Ea trebuie să conțină proteine de înaltă calitate (carne, ouă, lactate, pește), fructe și legume, alimente bogate în vitamine A, B, C, D și E.

Foarte importantă este și menținerea sănătății sistemului intestinal. Se spune că aproximativ 70% dintre celulele imune sunt concentrate la nivelul tractului intestinal. Având în vedere faptul că intestinul intră în contact cu agenții patogeni ce vin cu bolul alimentar, imunitatea trebuie consolidată pentru combaterea lor și prevenirea îmbolnăvirii.

Pentru menținerea sănătății sistemului digestiv este important și aportul de fibre dietetice, dar și de alimente fermentate, cum sunt murăturile, brânza și iaurtul.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.