Insomnia: Ce trebuie să știi, pentru a dormi mai bine?

0
1

Insomnia poate afecta foarte mult viața oamenilor și poate dura uneori ani de zile. Suntem convinși de faptul că mulți au suferit cu adevărat de insomnie și pot înțelege psihologia particulară a acestei boli. O consecință a insomniei este afectarea stării de spirit. Insomnia este pentru mulți oameni o mare problemă în măsura în care le afectează productivitatea și starea de sănătate.

Această boală creează probleme multor oameni în ziua de azi, o perioadă scurtă sau mai îndelungată de timp. Principalele cauze sunt: teama de îmbolnăvire de coronavirus, stresul cotidian, dificultățile financiare, anumite afecțiuni medicale și probleme personale.

Navigare rapidă în articol:

  1. Insomnia este semn de depresie
  2. Medicamente pentru insomnie și depresie

1. Insomnia este semn de depresie

Mulți oameni suferă de depresie și de insomnie în ziua de azi. Asta se datorează pandemiei de COVID-19, care a avut și consecințe psihologice asupra oamenilor. Acestea includ: depresie, anxietate crescută, instabilitate emoțională, insomnie, etc.

Cercetătorii spun că depresia este o boală, care poate cauza o dispoziție rea, iritabilitate, oboseală, pierdere de energie, exces de vinovăție și teamă, scăderea interesului pentru viață, iar acestea duc toate la insomnie.

Când apare boala, oamenii ar trebui să meargă la un medic, pentru a urma un tratament adecvat stării lor de sănătate. Problema cu depresia poate ține și ani de zile, dacă nu se aplică un tratament corect.

Uneori, sfatul unui psihiatru poate ajuta, mai ales în combaterea problemelor de somn. Acesta face o consultație amănunțită, poartă o discuție cu pacientul pentru a afla cauzele bolii. El va oferi în general două remedii: un tratament pe bază de medicamente și terapie.

Există și tratamente alternative de somn, cum ar fi de exemplu:

  • Meditația, acupunctura, hipnoza
  • Terapia cu cristale, muzica de relaxare
  • Pernele cu lavandă, ionizatorul de cameră
  • Ceaiurile de plante medicinale, băuturile cu lapte cald și altele.

Astfel de remedii pot combate insomnia și îmbunătăți calitatea somnului.

2. Medicamente pentru insomnie și depresie

Unii oameni iau medicamente pentru a-și îmbunătăți somnul, dar se plâng și de anxietate și depresie. Ei au încredere în efectul medicamentelor (sunt dependenți de somnifere) și caută remedii să-și trateze și depresia, care le afectează somnul.

Din păcate, unele medicamente au efecte adverse. De pildă, medicamentul Prozac este indicat pentru depresie, chiar dacă această afecțiune este sau nu asociată cu anxietatea. Prozacul administrat o perioadă îndelungată de timp (cel puțin 14 zile), poate avea efecte care pot fi asociate cu stările mentale rele, cum ar fi creșterea unui sentiment de teamă. Acest medicament ar trebui să inducă o stare de bine, însă în exces poate avea un efect negativ.

Medicamentele de tipul somniferelor nu sunt nici ele indicate mult timp, pentru că pot da dependență. De exemplu, Nitrazepamul este recomandat pentru tratamentul insomniei ocazionale și cronice. Acesta dacă se administrează mult timp, va crea dependență. Unii oameni și-au dat seama că acest medicament luat timp de două săptămâni, nu-și mai face efectul, fapt pentru care erau nevoiți să mărească doza – ceea ce nu era indicat. Cu timpul însă, medicamentul nu mai are efect deloc, din cauza dependenței.

Un alt medicament pentru tratamentul insomniei este Temazepam. Această pastilă de dormit ajută inițial, este din familia benzodiazepinelor, care induc senzația de somn. Despre acest medicament, unii oameni spun că are efecte adverse, le creează stări neplăcute a doua zi dimineața și anume, atunci când se trezesc, deși au dormit, ei își simt capul greu,  au o senzație de mahmureală și de lipsă de energie.

Despre benzodiazepine s-a spus și faptul că sunt mai rău ca drogurile, ele creează o dependență mai mare ca în cazul heroinei.

Somniferele reduc calitatea somnului

Acest lucru este adevărat, o confirmă mulți oameni care urmează un tratament cu somnifere. Foarte multe medicamente de dormit pot avea efecte secundare: senzație de greutate în cap, confuzie, mahmureală. Această stare de mahmureală afectează productivitatea muncii, relațiile, capacitatea de a gândi și de a reacționa.

Citește și:  Afla care alimente ajuta sanatatea pe timp de iarna

În general, mahmureala creată de somnifere va afecta negativ starea de spirit. În plus, somniferele afectează calitatea somnului, reduc timpul de somn REM.

Somnul REM este acea fază în care oamenii visează. În perioada de somn REM, ochii se mișcă foarte încet, iar activitatea musculară este redusă. Cercetătorii au demonstrat prin studiile lor că somnul REM este vital pentru odihnă și necesar pentru bunăstarea emoțională a oamenilor. În somnul non-REM, este stimulat sistemul imunitar al organismului, țesuturile se regenerează, iar oasele și mușchii se fortifică.

Prin reducerea timpului normal de somn REM este afectată bunăstarea emoțională, recuperarea mentală (prin odihnă). În timp somniferele pot duce la accentuarea stării de anxietate și depresie, pe parcursul zilei.

Alte efecte adverse ale somniferelor

Oamenii iau somnifere în dorința de a-și crește timpul de somn, de a adormi mai repede și a fi mai odihniți a doua zi. Din păcate, niciun somnifer nu are toate aceste efecte, din cauza unor efecte adverse pe care le produc astfel de medicamente, și anume:

  • Somniferele reduc calitatea somnului, deși induc acea stare de a adormi mai repede
  • Ele scad timpul necesar adormirii cu puțin, deci nu măresc foarte mult timpul de somn
  • Somniferele pot face oamenii să se trezească mai deveme dimineața, decât ar trebui
  • Ele produc o stare de mahmureală, depresie și anxietate
  • Pot crește riscul de a dezvolta anumite boli grave, cum ar fi bolile de inimă sau cancerul.

Conform unui studiu de pe pharmacytimes.com, somniferele cresc riscul de mortalitate la oameni. Administrarea pastilelor de dormit a fost asociată cu până la 500.000 de decese suplimentare pe an, în SUA.

Recomandări pentru somn

Pentru a fi odihnit a doua zi, nu trebuie să te culci la ora 1:30 am. Dacă te trezești la 6:30 am și dormi doar 5 ore, este prea puțin, nu te vei simți revigorat și plin de energie dimineața, iar asta îți va afecta capacitatea de a te concentra și de a fi productiv.

Lipsa de somn duce la epuizare și poate afecta sănătatea. Fă-ți un program de somn! Recomandat este să te culci la orele 22-23 seara.

Despre insomnia cronică, experții au spus că poate fi și o problemă mentală. Ea este provocată de cauze psihologice, iar în timp se poate agrava. Pentru a fi tratată, este clar că trebuie îndepărtate aceste cauze și asta nu se poate face prin intermediul medicamentelor (a somniferelor). Nici tratamentele alternative (ex. pernele cu lavandă, terapia cu cristale) nu ajută în această situație.

Unii oameni suferă de insomnie datorită gândirii negative, a convingerilor rele, care le afectează și comportamentul. Toate acestea sunt dăunătoare pentru ei și le produce insomnie sau tulburări de somn. Ei trebuie să scape de aceste tipare ale gândirii negative, de credințele defectoase, de comportamentul greșit, deci să-și schimbe modul de gândire și de viață.

Ei pot scăpa de insomnie în mod natural, dacă se concentrează pe o gândire pozitivă și nu pe problemele (sau pe ceea ce nu este în regulă în viața lor și altora). Cu cât se concentrează mai mult pe probleme, cu atât le este afectată negativ starea de dispoziție.

Alte recomandări pentru a preveni și combate insomnia

Renunțarea la fumat și la consumul excesiv de alcool poate fi o soluție în combaterea insomniei. Atitudinea mentală înainte de a adormi contează, rutina de culcare pentru un somn mai bun.

Reducerea consumului de cafea și alte stimulente, înainte de culcare, este o idee bună, pentru a dormi mai bine. Obiceiul de a bea prea multe cafele pe zi, sau de pahare cu băuturi care au cofeină (cum este Coca-Cola, ceai negru) poate avea un efect negativ asupra somnului, mai târziu.

Realizarea de exerciții fizice zilnic, sau de plimbări în natură, la aer curat, poate îmbunătăți starea de dispoziție, poate combate depresia și anxietatea.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.