La ce ajuta aminoacidul numit lizina si de ce are nevoie organismul de el?

0
4105

Stiati ca organismul are nevoie de 1-1,5 g de lizina pe zi pentru formarea si regenerarea tesuturilor? Lipsa acestui aminoacid din organism poate afecta imunitatea si provoca anumite simptome: stari de oboseala, ameteala, caderea parului, lipsa apetitului, scadere in greutate, anemie, greata, slabiciune, ochi rosii, incapacitate de concentrare, probleme hormonale, de reproducere si de crestere.

Rolul lizinei in organism este foarte mare, ea are functii importante pentru sanatate, am putea spune chiar vitale.

Lizina este o componenta a proteinelor din organism si este recomandata mai ales in perioada de convalescenta dupa operatii chirurgicale si traume. Aminoacidul a fost descoperit de Drechsel in anul 1889, acesta l-a izolat din cazeina – proteina laptelui.

Alimente care contin lizina, Foto: hatemeldahry.wordpre

Beneficiile lizinei in organism:

  • Lizina este o componenta esentiala a colagenului. Acesta se gaseste in par, dinti, tendoane, vase de sange si oase.
  • Asigura absorbtia de calciu in intestin si intensifica depunerea de calciu in oase. Astfel contribuie la prevenirea unei boli grave – osteoporoza.
  • Are rol important in cresterea si dezvoltarea normala a organismului.
  • Are efect antidepresiv de aceea este recomandata persoanelor care sufera de aceasta afectiune.
  • Asigura nivelul normal de enzime, hormoni si anticorpi in organism, creste rezistenta organismului in lupta sa contra infectiilor virale.
  • Lizina in combinatie cu vitamina C este recomandata in combaterea bolilor virale, ea avand o activitate foarte buna impotriva infectiilor respiratorii acute, herpesului si virusilor. De asemenea combinatia dintre lizina, vitamina C si prolina ajuta in prevenirea formarii de lipoproteine (care rigidizeaza arterele) si deci contribuie la prevenirea bolilor cardiovasculare.
  • De asemenea previne ateroscleroza deoarece ajuta in reducerea grasimilor si cresterea flexibilitatii vaselor sanguine.
  • Acest aminoacid este recomandat sportivilor care doresc o crestere a masei musculare, mai ales culturistilor, deoarece ea ajuta in sinteza fibrelor musculare si in formarea de tesut muscular. De asemenea contribuie la regenerarea tesuturilor si formarea colagenului.
  • Este o sursa de energie, combate oboseala, starile de ameteala, de slabiciune, accelereaza digestia grasimilor.
  • Reduce starile de stres si anxietate.
  • Lizina este necesara in cazuri de diabet, hiperglicemie deoarece previne glicozilarea.
  • Acest aminoacid imbunatateste erectia la barbati si creste libidoul la femei.
  • De asemenea este recomandat in tratamentul herpesului genital, previne recidivele acestei afectiuni.
  • Imbunatateste actiunea argininei in organism, un alt aminoacid important pentru sanatate.
  • Ajuta in tratamentul unor boli grave: hepatita, cataracta, herpes, osteoporoza, anemie, sindrom de oboseala cronica, infectie cu HIV, boi infectioase, menopauza si anemie.
  • Imbunatateste memoria si puterea de concentrare.
  • Nu provoaca somnolenta, greata, varsaturi si nu are efect toxic pentru organism.
  • Excesul de lizina se elimina din organism prin urina.
  • Nu da dependenta fizica sau mentala.
  • Doza este de 1000-2000 mg/zi.
  • Lizina nu este recomandata femeilor insarcinate sau care alapteaza.
Citește și:  Află rolul vitaminelor în structura organismului și cât de importante sunt pentru sănătate

Persoanele care au o dieta vegetariana, sau cu continut caloric scazut pot prezenta un deficit de lizina.

Principalele produse care contin lizina sunt: iaurt, lapte de capra, produse lactate, carne (de porc, vita, pui, vitel, miel, curcan, iepure), germeni de grau, parmezan, soia, linte, naut, drojdie, peste (mai ales cod, sardine, conserve), nuci, albus de ou, faina de soia, patrunjel, alge marine.

Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.