Refacerea dupa efort

0
169

Refacerea dupa efort este esentiala, cu atat mai mult cat ne referim la o intensitate semnificativa a unor exercitii sportive, in comparatie cu altele efectuate in trecut. In mod normal, refacerea se face in functie de rezistenta persoanei respective, indeosebi de rezistenta organismului la efort. Totodata, refacerea implica si mai multi factori medicali, de care trebuie sa se tina seama, daca acea persoana face efort cu scop terapeutic.

Specialistii au spus ca refacerea dupa efort poate fi dirijata si naturala. Cea de-a doua clar nu implica aproape nimic, ci doar odihna si asigurarea unor conditii prielnice refacerii. In acelasi timp, trebuie sa vorbim si despre refacerea imediata dupa efort care se traduce exact prin refacerea naturala, aceea care rezida in normalizarea functiilor care s-au schimbat odata cu efectuarea unor exercitii sportive solicitante. Refacerea imediata inseamna, pe de alta parte, refacerea organismului, respectiv revenirea corpului la acei indici care indica repausul, adica o respiratie normala etc. Din nefericire, putini sunt cei care stiu cum sa respire in timpul unui exercitiu fizic, ori in timpul oricarui efort efectuat. De acest factor depinde si refacerea dupa efort, adica perioada necesara acestui proces minimal si aparent natural poate fi mai mare, in functie de felul in care exercitiul respectiv a fost efectuat. Chiar si asa, trebuie sa stabilim ca prin efort deja se subintelege un cumul sau o serie de actiuni, exercitii fizice de o intensitate mare, cu care organismul nu a fost obisnuit.

Altfel spus, efortul fizic, desigur, nu este o normalitate, din punctul de vedere al parametrilor stabiliti inca dinainte, prin urmare nu putem sa ne referim la el ca atragand dupa sine, in toate cazurile, refacerea naturala. Sa ne gandim la acest aspect intr-o alta maniera: dupa un efort, este posibil sa apara durerile musculare, altfel spus, febra musculara, care, in functie de caz, se poate manifesta destul de sever. Refacerea dupa efort include, bineinteles, si solutionarea, nu imediata, a acestor probleme nu foarte grave. Mai mult decat atat, durerile musculare dupa un efort prelungit cu care corpul nu era obisnuit sunt, iarasi, normale. Deci, refacerea dupa efort se poate face si printr-un alt efort, pe principiul absolut corect, cel putin in aceasta privinta, conform caruia “cui pe cui se scoate”. Cu alte cuvinte, daca dorim sa ne refacem dupa un efort care ne-a adus dureri si o oboseala usoara, care, cel mai probabil, va disparea in cateva ore, trebuie sa incepem sa ne obisnuim organismul cu un astfel de efort, oricat de intens ar fi.

Citește și:  Care sunt efectele antrenamentului de stretching pentru organism și cum te ajută în modelarea corporală

Oricum, trebuie sa asteptam sa intervina refacerea naturala, adica trebuie sa asteptam ca indicii sa revina la repaus. Pe de alta parte, in ceea ce priveste refacerea dirijata, aici intervin mai multi factori de care, bineinteles, trebuie sa tinem cont. In primul rand, vom tine seama de intensitatea efortului. De obicei, aceasta intensitate este coroborata cu starea clinica generala, tinandu-se cont, in acelasi timp, si de rezistenta pe care corpul a dezvoltat-o de-a lungul propriului istoric fata de efortul fizic. Un exemplu elocvent in aceasta privinta sunt sportivii de performanta, care, de cele mai multe ori, apeleaza la diverse metode prin care se refac dupa efort. Desigur, efortul, la ei, se poate masura sub incidenta altor parametri, cateodata, destul de gravi, daca ne raportam la o situatie reala, ce necesita acest lucru. Tocmai de aceea, ei apeleaza la presopunctura, acupunctura, sauna, masaj si chiar jacuzzi. Oricum, aceste metode sunt recomandate cam in toate cazurile, ele facand parte din refacerea dirijata, adica intentionat indreptata spre refacerea dupa efort.

blankInainte insa, daca dorim cu tot dinadinsul sa ne refacem dupa un efort, trebuie sa ne odihnim atat cat e nevoie. In aceasta situatie, organismul se va comporta precum un ceas care va sti atunci cand nu mai este nevoie de odihna, sau, daca vreti, un cronometru, ce se va opri exact in clipa in care odihna si-a facut efectul scontat. Un alt procedeu recomandat in refacerea dupa efort este odihna activa. Aceasta consta exact in refacerea prin efecturarea unor activitati usoare, care, in definitiv, implica si ele un minim efort. Acest procedeu este indicat in cazurile in care a aparut febra musculara si durerile sunt aproape insuportabile. Prin efectuarea altor activitati usoare, cum ar fi alergatul pe loc sau chiar inotul, durerile se vor diminua in intensitate, disparand usor in numai o zi, sau doua, dupa caz.

De asemenea, trebuie sa mentionam ca refacerea dupa un efort se poate face chiar si inainte de efortul propriu-zis. Aceasta este posibila aproape numai pentru cei care fac frecvent sport. Avantajul este ca refacerea dupa efort, adica nu prima, ci cea de-a doua, va fi mult mai usoara si mai rapida in raspunsuri. Si totusi, refacerea dupa efort se face inainte, bineinteles, numai daca inainte cu o zi, de pilda, am depus un efort solicitant si nu am reusit inca sa ne revenim in intregime.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.