Află ce vitamine te pot proteja impotriva bolii Alzheimer

0
551

Pastrarea unei minti alerte si agile, pe masura inaintarii in varsta, este o modalitate de a preveni aparitia bolii Alzheimer si a dementei senile. Administrarea de vitamina B12, o dieta sanatoasa, bogata in fructe, legume si peste, poate sa influenteze pe termen lung si sa previna aparitia afectiunilor usoare ale capacitatii mentale ce pot evolua spre dementa.

Pe masura inaintarii in varsta, creierul are o tendinta naturala de a-si micsora treptat volumul. In momentul de fata, la nivel global, aceste afectiuni neurologice degenerative afecteaza in jur de 10% din populatia cu varsta de peste 60 de ani. Ratele cu care aceste afectiuni iau amploare sunt foarte mari, cercetatorii estimand ca, in apropierea anului 2030, numarul persoanelor care sufera de boala Alzheimer sa se dubleze. O dieta necorespunzatoare este o componenta majora in aparitia acestei afectiuni care poate fi prevenita. Pe langa dieta, descoperirile recente pun intr-o lumina noua un nutrient esential, care ar putea fi cheia in prevenirea acestei boli: vitamina B12.

Din ce in ce mai multe dovezi stiintifice arata ca o deficienta a acestei vitamine poate determina cresterea riscului aparititiei dementei. Anumite vitamine din grupul B, ca acidul folic, vitamina B6 si B12 controleaza nivelurile homocisteinei din sange – un aminoacid prezent in organismul uman si ale carui valori crescute sunt corelate pozitiv cu cresterea riscului aparitiei dementei si, implicit, a bolii Alzheimer. Studiile recente atesta faptul ca la o singura unitate in plus de homocisteina, riscul aparitiei acestei necrutatoare boli a crescut cu 16%. In mod similar, riscul a scazut cu 2% pentru fiecare unitate crescuta de vitamina B12, vitamina care scade in mod natural din organism, pe masura ce survine procesul de imbatranire. Cercetatorii de la Universitatea Oxford, intr-un studiu in care au inclus 168 de persoane, cu varste cuprinse intre 70 si 90 de ani, carora li s-au administrat acid folic, vitamina B6 si B12, au demonstrat ca administrarea vitaminelor din grupul B, pentru o perioada de doi ani, incetineste reducerea in volum a creierului pacientilor peste 60 de ani la mai mult de jumatate.

Protejeaza-te reducand consumul excesiv de carne!

Din ce in ce mai multe dovezi vin in sprijinul ipotezei conform careia o dieta dezechilibrata si nesanatoasa impreuna cu lipsa aportului de vitamina B duc la cresterea riscului aparitiei bolii Alzheimer. Poti reduce acest risc printr-o dieta saraca in proteine animale, pentru a restrictiona producerea de homocisteina. Renunta la zahar si carbohidrati, pe cat posibil, in favoarea unei diete bogate in legume proaspete, nuci si alune (care contin Omega-3, aminoacid esential). Alte alimente bogate in vitamina B12 sunt: ficatul de vita, ficatul de porc, ouale, branza, laptele integral de vaca si pieptul de pui. De asemenea, o mai poti gasi si in peste si fructe de mare.

Citește și:  Ce este astmul? – Semne ascunse care arată că ai astm

O adevarata problema apare in cazul vegetarienilor care au o deficienta clara de vitamina B, spre deosebire de lacto-vegetarieni care isi pot suplimenta aportul de vitamina B prin consumul de lapte si produse lactate. Exista, in schimb, destul de multe produse vegetariene pe baza de soia sau chiar cereale care pot fi fortificate cu vitamina B. Sunt si unele alimente care contin vitaminele din grupul B doar pe ambalaj, ca, de exemplu, algele de mare . Studiile arata ca dieta este singurul si cel mai important factor de risc care duce la aparitia bolii Alzheimer. Vitamina B12 sau cobalamina este una dintre cele 8 vitamine din grupul vitaminelor B si are un rol major in functionarea normala a sistemului nervos central, fiind implicata in procesele metabolice ale fiecarei celule din organism in parte. Este cea mai mare vitamina din punctul de vedere al greutatii si are structura cea mai complexa dintre toate.

Se poate gasi in orice farmacie, sub forma de capsule (fie separat, fie in combinatie cu celelalte vitamine din complexul B), sub forma lichida, sub forma de plasturi, spray-uri nazale sau chiar injectabil. Este un ingredient des intalnit in bauturile energizante, fiind folosit, de obicei, in cantitati ce depasesc de cateva ori doza zilnica recomandata. Cele sub forma de plasturi sunt folosite, in special, in cazul in care absorbtia la nivel digestiv este blocata, iar tratamentul injectabil, intravenos sau intramuscular este recomandat celor care prezinta deficite de metabolizare.

Vitamina B6 si vitamina B12, impreuna cu acidul folic scad nivelurile sangvine de homocisteina – substanta activ implicata in distrugerea celulelor nervoase. Studiile recente in domeniu demonstreaza ca administrarea acestei vitamine poate incetini procesul de aparitie a fenomenului de afectare minora a proceselor cognitive, odata cu inaintarea in varsta, cat si incetinirea pierderii graduale in volum a creierului. Este important de retinut ca aceasta vitamina nu reprezinta un miracol care va duce la vindecarea peste noapte a acestei afectiuni, insa poate preveni, pe termen lung, aparitia ei. O alimentatie corecta si echilibrata, bogata in fructe, legume proaspete, si lactate, dublata de administrarea de suplimente din categoria vitaminelor B, duc la mentinerea unui tonus cerebral optim, indifererent de varsta. Pentru administrarea acestor vitamine in doze mai mari decat doza zilnica recomandata, devine obligatorie consultarea unui specialist.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.