Beneficiile exercițiilor fizice în prevenirea bolilor cardiovasculare

0
127

“Principala cauză de deces la nivel global este reprezentată de bolile cardiovasculare“, spun cercetătorii. Aceste boli provoacă 17,9 milioane de decese în fiecare an. Experții consideră că exercițiile fizice ajută în prevenirea și chiar combaterea bolilor cardiovasculare.

Navigare rapidă în articol:

  1. Ce spun studiile cercetătorilor despre bolile cardiovasculare
  2. Cum ajută exercițiile fizice în cazul bolilor cardiovasculare

1. Ce spun studiile cercetătorilor despre bolile cardiovasculare

Numeroase studii au demonstrat faptul că bolile cardiovasculare pot duce la deces și se datorează în principal depunerii de grăsimi în special pe pereții vaselor de sânge. Îngustarea vaselor de sânge duce la un flux sanguin redus și la un aport de oxigen mai mic către toate organele.

Bolile cardiovasculare reprezintă una din cele mai frecvente cauze de deces în România, dar și în alte țări ale lumii. Ele pot fi prevenite prin intermediul exercițiilor fizice.

Bolile cardiovasculare apar din cauza unor factori precum: alimentația nesănătoasă, lipsa de activitate fizică sau viața sedentară, stresul, fumatul.

Cum să trăiești mai sănătos?

O soluție ar fi scăderea în greutate, dar și reducerea nivelului de colesterol din sânge. Oamenii pot reduce acumulările de grăsime periculoasă pentru inimă prin exerciții fizice.

Reducerea colesterolului se poate realiza astfel:

  • Renunțarea la fumat pentru că acesta crește colesterolul rău (LDL) și scade colesterolul bun (HDL); și fumatul pasiv poate crește nivelul de colesterol rău din sânge
  • Scăderea în greutate, combaterea obezității prin dietă și exerciții fizice; studiile arată o scădere în greutate de 10 kg poate reduce colesterolul rău (LDL) cu 8%
  • Folosirea uleiului de măsline reduce nivelul de colesterol rău cu 5%
  • Creșterea aportului de fibre împiedică corpul să absoarbă colesterolul și deci ajută la reducerea nivelului de colesterol rău din sânge
  • Consumul de grăsimi bune are efect bun asupra inimii (ex. grăsimi care au antioxidanți)
  • Introducerea de pește bogat în acizii grași Omega-3 în alimentație, de câteva ori pe săptămână, menține sănătatea inimii
  • Anumite condimente pot îmbunătăți colesterolul bun din sânge (ex. scorțișoară, usturoi, ghimbir, curcumină, coriandru, piper negru)
  • Râsul îmbunătățește starea de spirit, starea de sănătate și crește colesterolul bun.

2. Cum ajută exercițiile fizice în cazul bolilor cardiovasculare

Un studiu recent, realizat la Universitatea din Oxford, arată că “exercițiile fizice pot ajuta în prevenirea bolilor cardiovasculare“. Studiul s-a făcut pe un număr de 90.211 persoane pe o perioadă destul de lungă de timp, între anii 2013-2015. Cercetătorii au măsurat activitatea fizică a participanților la studiu, cu ajutorul unui accelerometru purtat de fiecare la încheietura mâinii și au urmărit astfel starea de sănătate a acestora.

Prin exerciții fizice, atât inima cât și vasele sangvine furnizează suficient oxigen, care ajunge în tot organismul. Un antrenament zilnic de exerciții fizice are efecte benefice în ceea ce privește prevenirea și combaterea bolilor cardiovasculare.

Citește și:  Strugurii cresc imunitatea organismului și scad riscul de boli cardiovasculare

Cercetătorii britanici au spus că mii de oameni cu boli cardiovasculare, care au participat la studiu și care aveau vârsta între 40-69 de ani, și-au îmbunătățit starea de sănătate pe măsura efectuării de exerciții fizice, de activitate moderată și mai intensă. Ei au spus de asemenea, că “nu există un prag la care să se observe că efectele exercițiilor fizice ar înceta să îmbunătățească sănătatea cardiovasculară”.

Ce se întâmplă când se fac exerciții fizice?

În primul rând trebuie spus că se îmbunătățește circulația sângelui, deci volumul de sânge este crescut și curge mai ușor prin vasele de sânge. Numărul de globule roșii crește și diluează sângele. Prin urmare, fluxul de sânge este optimizat și astfel se reduce și riscul de formare al cheagurilor de sânge.

Un alt lucru important este faptul că în mușchi crește sensibilitatea la insulină. Aportul de glucoză spre mușchii puși în mișcare crește, ca urmare a îmbunătățirii circulației sângelui, astfel se realizează un metabolism mai bun al zahărului în sânge și a acizilor grași. Asta reduce riscul de diabet zaharat de tip 2, care este o altă a cauză de deces a oamenilor la nivel global.

Un alt aspect este reducerea tensiunii arteriale. După cum spun specialiștii, hipertensiunea arterială este de fapt o boală cardiovasculară, de care suferă foarte mulți oameni din lume.

Oamenii ar trebui să facă cel puțin 30 de minute de exerciții fizice în fiecare zi. De asemenea, sunt recomandate și 20 de minute de activitate intensă, de 2 ori pe săptămână.

Prin urmare, oamenii care fac sport sau exerciții fizice au un risc redus de a suferi de boli cardiovasculare, de atac de cord sau de accident vascular cerebral.

OMS recomandă 150 de minute de exerciții fizice moderate, sau cel puțin 75 minute de exerciții energice în fiecare săptămână oamenilor de 18-64 de ani.

Într-un articol de pe who.int, OMS explică cum exercițiile fizice îmbunătățesc sănătatea sistemului muscular, cardiorespirator, osos, reduc riscul de depresie și boli cronice. Recomandările privind activitatea fizică sunt cele de mai sus, pentru oamenii de 18-64 de ani. Activitatea aerobă este indicată timp de 10 minute pe zi.

Cercetările arată că, oamenii care sunt mai activi, au un risc mai mic de deces din cauza bolilor cardiovasculare, atac de cord, diabet zaharat de tip 2, sindrom metabolic, cancer de sân, cancer de colon și accident vascular cerebral. De asemenea, la ei scade riscul de fractură de șold, de durere și fracturi ale coloanei vertebrale. Au mai multe șanse să-și păstreze greutate corporală în limitele normale, să-și crească bunăstarea fizică și mentală.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.