Care sunt beneficiile consumului de ton?

1
10593
Ton, Foto: osteriapio.blogspot.ro

Exista mai multe specii de ton folosite frecvent in alimentatie, iar cererea mare a omenilor pentru acest produs a facut in timp ca unele dintre aceste specii sa fie deja amenintate cu disparitia. Indiferent de specie – fie ca este ton rosu, ton alb sau ton cu aripioare galbene – important este ca toate au carnea bogata in macro si micronutrienti foarte buni pentru sanatate. Tonul poate fi cumparat in trei variante: proaspat, in conserva in suc propriu sau in conserva in ulei. Cel mai bun este tonul proaspat, acesta are 200 kcal la 100 g produs. Tonul este un aliment care trebuie sa faca parte din dieta deoarece are putine calorii, proteine de inalta calitate si grasimi ,,bune” de forma acizilor grasi Omega-3. Tonul contine acid palmitic care dupa cum spun medicii cercetatori este un acid gras ce creste colesterolul insa pe de alta parte este anihilat de acidul oleic mononesaturat din ton si astfel, din fericire, colesterolul este mentinut in limitele normale. Mai mult decat atat, tonul are un procent mare de acizi grasi polinesaturati care reduc procesele antiinflamatorii si antiaterosclerotice din corp si deci impiedica depunerea de grasimi pe vasele sanguine.

Ton, Foto: osteriapio.blogspot.ro

Cercetatorii au ajuns la concluzia ca tonul din conserve are o cantitate mai mica de grasimi, deoarece aceasta este redusa prin procesul de prelucrare. Dupa prinderea pestelui, acesta este tinut in sare si astfel isi pierde o parte din grasimile naturale. Mai mult decat atat cele mai multe vitamine (A, E si B) se gasesc in pestele proaspat si nu in tonul din conserve, fie el in suc propriu sau in ulei. Cantitatea de minerale din tonul proaspat este mai mare decat cea din tonul din conserve si in acest sens ne referim la iod, magneziu, potasiu si zinc. Cat priveste sodiul, acesta se gaseste in cantitatea mai mare in pestele conservat.

Foarte important este continutul de purine din ton, nu trebuie subapreciate aceste structuri proteice din compozitia acizilor nucleici si care formeaza ADN-ul. Acestea au rol in metabolismul acidului uric si pentru a a fi mai clar trebuie spus ca excesul de acid uric face rau organismului in sensul ca formeaza cristale de acid uric ce se sedimenteaza la nivelul articulatiilor si astfel se ajunge la dezvoltarea gutei – o boala ce se manifesta prin inflamarea unor articulatii si este o forma de artrita.

Tonul este o sursa importanta de aminoacizi. Indiferent de specia de ton echilibrul de aminoacizi este acelasi si destul de ridicat, iar valoarea lor biologica este extraordinara pentru organism.

Conserva cu ton in ulei, Foto: nutrizionismi.blogspot.ro
Conserva cu ton in ulei, Foto: nutrizionismi.blogspot.ro

In conserva de ton se foloseste un anumit tip de ulei vegetal, fie el de masline, de in sau de floarea-soarelui. In orice caz acest tip de ulei va fi specificat pe eticheta produsului. Cert este faptul ca continutul de grasime din ton in ulei este mai scazut decat cel din ton proaspat, iar grasimile din produsul conservat se datoareaza celor din ulei, de aceea foarte important este ca respectivul ulei sa fie de calitate superioara. Acest lucru depinde de producator. Cei care nu doresc sa consume uleiul folosit in conserva, trebuie sa-l separe de carnea de peste si chiar sa puna tonul pe un prosop de hartie, pentru a se elimina si mai bine din acesta.

Citește și:  Vacanța alungă stresul, are efecte pozitive asupra sănătății

Referitor la tonul in apa din conserve sau tonul in suc propriu, cercetatorii au ajuns la concluzia ca aceasta varianta este mai buna, calitatea este mai inalta, proteinele si grasimile sunt mentinute in cantitate mai ridicata.

Pestele este bine sa fie de calitate, proaspat, deoarece se stie ca acest aliment este usor perisabil. In acest sens sunt multe pareri cu privire la ce se intampla daca se consuma peste de calitate indoielnica, care s-a deteriorat. Cei care s-au simtit rau dupa ce au servit peste este posibil sa fi avut o intoxicatie alimentara cu histamina. Ce este histamia? Aceasta amina biogena apare in pestele alterat si din pacate nu se poate vedea cu ochiul liber. In schimb dupa ingerare apar simptome de dispnee, gust metalic in cavitatea bucala, greata, varsaturi, diaree, dureri de cap si eruptii la nivelul pielii. Prezenta histaminei se explica prin depozitarea necorespunzatoare a pestelui. La tonul in conserva riscul de contaminare cu histamina este mai scazut decat in cazul pestelui distribuit spre a fi comercializat proaspat.

Petru cei care doresc sa scada in greutate recomandam supa de ton si legume care are un continut caloric scazut si este foarte delicioasa. Acest preparat este bogat in fibre si proteine, astfel ofera o senzatie de satietate fara a manca foarte mult si ajuta la reducerea grasimii din organism dar nu si a masei musculare. Ajuta la imbunatatirea metabolimului, a digestiei, ofera un plus de energie corpului prin cantitatea de carbohidrati.

Supa de ton si legume, royalcaribbeanblog.com
Supa de ton si legume, royalcaribbeanblog.com

Se folosesc urmatoarele ingrediente:

  • 0,5 litri apa
  • o conserva mare de ton
  • 2 oua
  • 1 cartof mare sau 2 cartofi mici
  • o cana mare de legume amestec congelate (morcov, marar, ardei gras, mazare, patrunjel radacina)
  • condimente (sare, piper)
  • verdeturi (marar, patrunjel proaspat)
  • o lingura de ulei de masline
  • o ceasca de bulion.

Se prepara astfel: se curata si se clateste sub jet de apa cartofii, apoi se taie cuburi si se pun la fiert in apa impreuna cu legumele; separat se pun ouale la fiert pana devin tari; se adauga pestele in supa, ouale taiate in bucatele mici, bulionul si uleiul de masline; la final se condimenteaza dupa gust cu sare si piper si pentru un plus de aroma se presara marar si patrunjel proaspat taiat marunt.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.