Ce elemente nutritive trebuie sa cuprinda regimul pentru afectiuni digestive

0
49
Elemente nutritive, Foto: bestnutritionfoods.com
=

Intotdeauna o alimentatie de regim pentru un suferind de boli digestive trebuie sa aiba elemente nutritive in proportii echilibrate. Cand spunem elemente nutritive ne referim la proteine, lipide, glucide, vitamine, micro si macroelemente. Dintre macroelemente fac parte: potasiu, calciu, magneziu, sodiu, sulf, clor si fosfor. Dintre microelemente cele mai importante sunt: fier, iod, zinc, mangan, molibden, cobalt si cupru.

Elemente nutritive, Foto: bestnutritionfoods.com

Proteinele sunt lanturi de aminoacizi importanti pentru celule, organe si tesuturi. Necesarul de proteine este de 0,75-1,5 g/ kg corp. Cele mai importante alimente ce contin proteine sunt: carnea (22% proteine), cascavalul (23% proteine), laptele (5% proteine), ouale (12% proteine) si branza (17% proteine).

Lipidele sunt trigliceride, fosfolipide si steroli. Trigliceridele furnizeaza energie in organism (1 g trigliceride ofera 9,3 Kcal), formeaza compusi ai membranelor celulare si ajuta in reglarea metabolismului. Pentru formarea unor asemenea compusi trebuie sa se consume acizi grasi nesaturati ce se gasesc in uleiuri vegetale (de soia, masline, floarea-soarelui). Untul, smantana, margarina, seul si untura contin trigliceride saturate care sunt necesare persoanelor care fac munca fizica grea si sunt nerecomandate celor care au o viata sedentara deoarece duc la obezitate si boli grave.

Glucidele se mai numesc hidrati de carbon si trebuie sa faca parte din dieta. Acestea se gasesc in faina de grau, in orez, malai, cartofi, zahar. Aceste glucide se digera si astfel se transforma in monozaharide, in fructoza, glucoza si galactoza. Hidratii de carbon nedigestibili care provin din legume, fructe, fibre alimentare si tarate ajuta la realizarea tranzitului intestinal.

Citește și:  Pepene verde, unul dintre cele mai alcaline alimente – Beneficii pentru sănătate

Vitaminele liposolubile sunt A, D, E si K si nu trebuie consumate in exces deoarece se elimina mai greu din organism si astfel se poate ajunge la hipervitaminoze. Vitaminele hidrosolubile sunt B, C si acidul folic si au avantajul ca se elimina usor din organism.

Potasiul se gaseste in oua, peste, legume uscate, carne, fructe. Necesarul zilnic de potasiu este de 2-4 g/ zi.

Calciul apare in cantitate mare in lapte, derivate din lapte, oua, varza, conopida, nuci, lamai, portocale, leguminoase uscate. Necesarul de calciu este de 1g/ zi la copii si 0,65 g/ zi la adulti.

Magneziu este in lapte, creier, ficat, splina, rinichi, cartofi, cereale si fructe. Necesarul zilnic de magneziu este de 18 mEq/ zi.

Sodiul realizeaza echilibrul ionic si acido-bazic. Necesarul zilnic este de 4-8 g/ zi.

Fosforul ajuta in formarea oaselor si mentine pH-ul normal in organism. Necesarul zilnic de fosfor este de 1,8 g/ zi.

Fierul se gaseste in special in carne, oua, lapte si derivate din lapte.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.