Ce mâncăm în sezonul rece? – Alimente sănătoase pentru a fi în formă în timpul iernii

0
485

În anotimpul de iarnă corpul nostru are nevoie de suficiente vitamine și minerale pentru a trece peste perioada rece, pentru a face față deficitului de astfel de nutrienți, provocat de lipsa căldurii soarelui și alți factori de climă nefavorabili. În sezonul rece suntem mai sensibili la schimbările de temperatură, la umezeală și ger, la răceli și alte afecțiuni respiratorii. Chiar și pielea este afectată de frig, își pierde din elasticitate și frumusețe, mai ales dacă alimentația este deficitară. Pentru a preveni îmbătrânirea prematură a organismului și a pielii avem nevoie de foarte multe vitamine A, B1, B5, B6, C și E, dar și de minerale – seleniu, magneziu, zinc. În plus mineralele și vitaminele contribuie la întărirea imunității organismului ceea ce este foarte important pentru prevenirea îmbolnăvirii de răceală și gripă și alte boli în perioada de iarnă, când astfel de epidemii sunt frecvente.

Un morcov crud trebuie să facă parte din meniul zilnic de iarnă!

Morcovul are substanțe hrănitoare pentru organism: fier, calciu, potasiu și vitamine A, B și C. În sezonul rece este recomandat să se consume morcovi pentru că au proprietăți excelente pentru organism, stimulează vitalitatea, combat anemia, îmbunătățesc sănătatea ochilor. Alege să consumi un morcov pe zi pentru că ajută la:

  • reducerea nivelului de colesterol din sânge
  • prevenirea bolilor degenerative provocate de radicalii liberi
  • prevenirea infecțiilor virale și bacteriene
  • eliberarea căilor respiratorii, eliminarea mucusului care apare din cauza afecțiunilor respiratorii
  • creșterea poftei de mâncare
  • îmbunătățirea digestiei, ameliorarea iritațiilor și a inflamațiilor din tractul digestiv.

Sfecla roșie are proprietăți excelente de stimulare a imunității organismului!

Cumpără sfeclă roșie în sezonul de iarnă pentru că această legumă suculentă este bogată în vitamine A, B și C, magneziu, fier, fosfor. De asemenea sfecla are acid folic care este foarte bun pentru sănătatea oamenilor și pentru femeile însărcinate. Acidul folic oferă un plus de energie, ajută la formarea globulelor roșii, crește imunitatea organismului. Rădăcina de sfeclă roșie este un adevărat medicament pentru organism deoarece:

  • îmbunătățește funcționarea sistemului nervos
  • normalizează tensiunea arterială
  • are efect calmant asupra intestinelor
  • ameliorează indigestia și arsurile gastrice ce apar din cauza alimentelor grase și a prăjelilor ce se consumă frecvent în sezonul rece
  • are proprietăți detoxifiante pentru organism
  • previne cancerul
  • crește imunitatea organismului.

Pentru a începe ziua cu un plus de energie poți bea un pahar de suc de morcovi amestecat cu suc de sfeclă roșie în proporție de 1:4.

Rădăcina de țelină revigorează organismul!

Țelina este bogată în vitamine A, B, E și K, tirozină, acid ascorbic, magneziu, fosfor, calciu, potasiu, zinc, fier, sodiu, mangan. Are substanțe flavonoide și aminoacizi importanți pentru sănătatea organismului. Prin introducerea țelinei în dieta zilnică se curăță organismul de toxine, se stimulează digestia, se previn tulburările intestinale, balonarea, indigestia, se obține un efect bun în ameliorarea simptomelor multor afecțiuni și boli: gastrită, ulcer duodenal, nervozitate, gută, tuse, depresie, constipație, reumatism.

Vitamina A se găsește în legume, fructe și pește.

Această vitamină ajută la regenerarea celulelor cutanate, la menținerea sănătății ochilor, a părului și a dinților. Prin aportul de vitamina A se asigură buna funcționare a sistemului imunitar și se combat eficient infecțiile, răceala, gripa, afecțiunile tractului digestiv, urinar și respirator. Vitamina A apare în diferite alimente, în morcovi, broccoli, ceapă, pătrunjel, mazăre, mango, ardei, spanac, pește, ulei de pește și altele.

Vitamina C crește imunitatea organismului și producția de colagen din piele.

Iarna sistemul imunitar este mai slăbit și de aceea alimentația trebuie să ofere foarte multe vitamine. Alimentele bogate în vitamina C cresc imunitatea și pot ajuta în prevenirea afecțiunilor și bolilor sezonului rece (ex. răceală, gripă). Acest antioxidant este necesar organismului pentru numeroase funcții metabolice, pentru buna funcționare a glandelor suprarenale, regenerarea țesuturilor, prevenirea cancerului și a altor boli grave. Vitamina C se găsește în legume verzi, citrice și anumite plante. O sursă bună de vitamina C în sezonul de iarnă poate fi reprezentată de varză, avocado, grapefruit, ceapă, ananas, portocale, gulie, pătrunjel, ardei iute, papaya, sfeclă, varză de Bruxelles, lamâi și altele.

Polifenolii îmbunătățesc sănătatea organismului.

Polifenolii ajută în prevenirea bolilor grave, chiar și a cancerului, sunt antioxidanți liberi care luptă împotriva atacului nociv al radicalilor liberi și oferă protecție față de factorii externi care deteriorează pielea. Se găsesc în fructe, legume, plante medicinale, cacao și ceai verde. Pot preveni bolile neurodegenerative, inflamatorii și cardiovasculare, iar în plus cresc elasticitatea pielii și hidratarea acesteia.Vitamina D se găsește mai ales în pește.

În timpul iernii organismul poate suferi din cauza lipsei de vitamina D. Pentru că iarna zilele sunt mai scurte, mai mohorâte, cu vânt, ploi, lapoviță, ger și zăpadă, avem tendința de a sta mai mult în casă și astfel simțim consecințele lipsei expunerii la soare. Pentru a ne acoperi deficitul de vitamina D trebuie să alegem alimente care conțin acest nutrient, mai ales: pește (cum este de exemplu macroul), ulei de ficat de pește, ouă, ulei de ficat de cod, lactate, somon, ciuperci shiitake, ovăz, sardine și cartofi dulci.

Supa de găină

Pentru a preveni afecțiunile respiratorii, gripa și răceala din anotimpul iernii trebuie să aveam o alimentație cât mai sănătoasă. Pentru aceasta se recomandă preparatele culinare din carne de găină de țară care se poate cumpăra din piață, de la oamenii care cresc astfel de păsări. Supa din carne de găină este gustoasă și hrănitoare, perfectă pentru adulți și copii, dar și pentru persoanele în vârstă sau care sunt în perioada de convalescență. Supa de găină este ușor de digerat, are proteine, vitamine B și minerale. La fel de bună este și supa de pui de țară, avantajul este că această carne fierbe mai repede comparativ cu cea de găină sau de cocoș. Un astfel de preparat culinar este foarte gustos, mai ales dacă rețeta este tradițională, cum fac bunicii la țară, cu tăiței de casă, morcov, pătrunjel, păstârnac, țelină, ceapă, sare, pieper și pătrunjel verde.

Loading...
DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ