Dieta ketogenica, regim alimentar sau metoda de tratament?

0
457
Meniu, Foto: milliesfoodblog.blogspot.ro

Dieta ketogenica este destul de cunoscuta pentru unii dintre noi, insa exista si persoane care nu au aflat nimic despre ea. Ce trebuie stiut despre dieta ketogenica? Intai trebuie spus ca aceasta nu este o dieta normala, echilibrata, de aceea nu este recomandata pentru toata lumea. Ea poate foarte simplu sa nu fie preferata de multi dintre noi.

Dieta poate fi considerata un regim alimentar dar la fel de bine poate fi luata drept metoda de tratament deoarece s-a descoperit ca are efecte bune la copiii care sufera de epilepsie, in reducerea crizelor acestora, cat si in curele de slabire la adulti.

Dieta ketogenica se remarca prin faptul ca foloseste gasimi in loc de glucoza sau zahar pe care organismul le arde si le transforma in energie. Prin dieta nu se arde glucoza si nu se stocheaza grasimi, ci se ard grasimile. Trebuie sa se consume mai multe alimente grase decat carbohidrati si astfel aceste grasimi vor fi transformate in energie. Dintre alimentele grase se alege branza, untul, margarina si alte produse lactate, iar in acelasi timp se evita carbohidratii care apar in paste, paine, orez, chiar si in legume si fructe.

Dieta ketogenica, Foto: thebionicbroad.blogspot.ro

Ce reguli implica dieta ketogenica?

  • Continutul de calorii zilnic trebuie sa fie urmatorul: 65% grasime, 30% proteine, 5% glucide.
  • Consumul de glucide pe zi trebuie sa fie doar de 50 g.
  • In prima saptamana de dieta se pot pierde 3 kg, chiar si 4 kg daca se fac si activitati sportive, se alerga dimineata, se merge pe jos cate 5 km.
  • Alimentele trebuie mestecate foarte bine.
  • Sunt necesare minim 3 mese pe zi, pot fi si gustari intre mese.
  • Trebuie evitate dulciurile si lichidele indulcite.
  • Nu sunt recomandate: uleiurile vegetale, uleiul hidrogenat.
  • Grasimile pot fi luate din produse animale: smantana, peste, ou, unt, carne. Este mai putin recomandata margarina.
  • Sunt indicate urmatoarele produse vegetale care se consuma crude: nuci, migdale, seminte de in, masline, floarea soarelui, avocado, caju, samburi de caise, nuca de cocos.
  • Trebuie evitate produsele de patiserie si cofetarie, zaharoase si fainoase, sucurile si fructele dulci, indulcitorii artificiali, cerealele, painea, orezul, cartofii.
  • Sunt bune fructele de padure, semintele, legumele, fructele mai putin dulci, kiwi, mere, ananas, bogate in vitamine, fibre si alte elemente nutritive.
  • Cantitatea de legume zilnica ar trebui sa fie de 300-500 g si sa cuprinda: ciuperci, sparanghel, broccoli si mai putine alimente vegetale – cartofi, morcovi, mazare si cereale deoarece acestea contin multi carbohidrati.
  • Zilnic se bea 2 l de apa, se poate consuma ceai si cafea fara zahar, dar trebuie evitate lichidele indulcite.
  • Dieta cuprinde si consumul de fructe care au coaja lemnoasa – alune, nuci.
  • Carnea poate fi de tipul: miel, carne de vita, pui, vanat, sub forma de sunca, friptura, carne afumata. De asemenea se consuma crustacee, creveti, peste – ton, homar, somon, hering.
  • Pentru a se mentine constanta concentratia de minerale din sange se recomanda ca alimentatia sa fie completata de suplimente de minerale.
Citește și:  Flexia gambei cu greutăți, din poziția în picioare – Exercițiu pentru biceps femural

Exemplu de meniu pentru o astfel de dieta ketonica: La micul dejun se poate servi: proteine (50 g de bacon), 25-50 g carbohidrati (alune, fistic sau paine de secara) si 30 g de grasime (unt sau branza). Intre micul dejun si pranz se poate servi o mica gustare: 40-50 g fistic sau alune. La pranz se poate servi: proteine (200 g carne de peste, pui sau curcan), 100-200 g legume (salata verde, fasole verde, broccoli, mazare, etc) si 25 g grasime (smantana, unt). Intre masa de pranz si cina se poate lua o gustare: grasimi (50 g branza), proteina la alegere si carbohidrati (supa de legume). Cina poate cuprinde: proteine (150 g carne de vita, peste sau carne in combinatie cu oua), grasimi ( 20 g de bacon, branza) si 200 g legume (salata, ciuperci, ardei, rosii, broccoli).

Meniu, Foto: milliesfoodblog.blogspot.ro
Meniu, Foto: milliesfoodblog.blogspot.ro

Cand se alege aceasta dieta trebuie consultat si un nutritionist deoarece ea poate avea si efecte secundare – cresterea colesterolului, probleme de deshidratare, constipatie, afectiuni ale rinichilor, schimbare de comportament (la bolnavii de epilepsie). Datorita lipsei de zahar pot aparea dureri de cap, senzatie de slabiciune, respiratie urat mirositoare. Anumite afectiuni la ficat si rinichi pot aparea prin faptul ca sunt supraincarcate de eliminarea rezidurilor produse de proteine. Deoarece se consuma putini carbohidrati dieta creeaza o stare de stres organismului – acesta va trebui sa produca energie altfel decat in mod normal, sa acopere acest deficit prin alte elemente care sunt in cantitate mare.

Un avantaj important al acestei diete este ca permite scaderea rapida in greutate, prin eliminarea grasimilor si mentinerea masei musculare. Dieta ketonica este indicata in cazuri de obezitate severa, persoanelor supraponderale. De asemenea poate fi urmata de persoanele care fac un sport (culturism) pentru ca prin ea se defineste fibra musculara si sunt pusi in evidenta muschii abdominali. Prin aportul de proteine creste masa musculara, scade cantitatea de grasime deoarece prin lipsa glucozei grasimea este folosita pentru energie. Dieta nu trebuie tinuta de persoanele care sufera de diabet zaharat tip 1, de boli de rinichi sau ficat, de persoanele gravide si de copiii in crestere, deoarece nu este o dieta echilibrata, care sa includa toate elementele nutritive.

Nu uita să distribui dacă ți-a plăcut:
Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.