Planta Quinoa contine toti cei 9 aminoacizi esentiali, fiind o sursa bogata in proteine

0
427
Pilaf de Quinoa, Foto: fitness.makeupandbeauty.com

In America de Sud creste la altitudini de 1800-5000 m planta Quinoa care este cunoscuta si cu numele de orez quinoa, carina sau simplu guinoa. Planta are tulpina de cel mult 1,5 m, ramificata, iar frunzele rotunjite sau zimtate, de culoare verde. Fructele de Quinoa cresc sub forma de ciorchine si au o nuanta galbuie sau rosiatica.

Boabele de Quinoa erau considerate din cele mai vechi timpuri principala sursa de hrana la civilizatia Inca, sau ,,aurul incasilor”. De asemenea erau numite ,,mama cerealelor” sau ,,mama chisaya” (mama tuturor granelor). Planta este cultivata din vremuri de demult in Bolivia, Chile si Peru, de mai mult de 5000 de ani. Incasii venerau aceasta planta, era considerata ,,sfanta” pentru ei.

Seminte de Quinoasa crude si fierte in apa, Foto: twohealthykitchens.com

Planta Quinoa contine toti cei 9 aminoacizi esentiali, fiind o sursa bogata in proteine.

Cercetatorii considera Quinoa ce fiind cea mai buna cereala datorita continutului de proteine complete. Aceasta cereala depaseste prin continutul de proteine chiar si cele mai cunoscute grane: orezul, graul, porumbul si meiul. La Quinoa continutul de porteine complete este de 16-20%, iar la orez este doar de 7-8%. Aceasta planta poate fi utilizata in alimentatia vegetariana deoarece asigura echilibrul esential de aminoacizi in organism.

Quinoa contine multe elemente nutritive necesare sanatatii.

Lizina ce se gaseste in boabele de Quinoa ajuta la cresterea, regenerarea si protejarea tesuturilor. De asemenea mineralele in cantitate semnificativa din aceasta cereala – fosfor, magneziu, fier, cupru – sunt importante in alimentatia pacientilor cu ateroscleroza, diabet, migrene.

Cei care doresc sa aiba un regim alimentar pentru prevenirea si tratarea diabetului pot folosi semintele de Quinoa deoarece au un indice glicemic scazut. Acest lucru contribuie la mentinerea echilibrului glicemiei in cazuri de diabet zaharat, dar si la eliminarea surplusului de greutate mai ales la cei care sunt supraponderali.

Fructele de Quinoa contin vitamine esentiale (A, B, C), substante saponine, carbohidrati, glucide, fibre dietetice si amidon. Doar 100 g seminte de Quinoa contin 275 mg magneziu ceea ce ajuta in prevenire multor boli grave: aritmie, hipertensiune arteriala, boli cardiovasculare si altele.

Quinoa se vinde sub forma de seminte sau faina, iar gustul sau este placut, hranitor, ca de alune gatite, iar textura pufoasa si putin crocanta. Din faina de Quinoa se poate prepara paine si paste, iar din seminte se pot realiza diferite preparate culinare: supe, salate, pilaf, etc. Frunzele de Quinoa se folosesc de asemenea in gastronomie deoarece sunt bune la gust si au un continut semnificativ de minerale. Cel mai mult se servesc crude, proaspete, se amesteca cu legume variate in salate.

Mod de preparare a semintelor de Quinoa: se procedeaza la fel ca in cazul boabelor de orez; se spala bine semintele cu apa rece, se scurg de apa si se pun la fiert; se foloseste o cana cu seminte de Quinoa si 2 cani cu apa; semintele se pun la fiert intr-o oala incapatoare la foc mic, timp de 15 minute.

Cei care doresc un gust mai bogat la fiertura de Quinoa pot proceda astfel: vor pune intr-o tigaie putin ulei de masline sau alt ulei vegetal, apoi vor adauga semintele de Quinoa si le vor cali putin amesctecand cu o lingura din lemn, ca atunci cand fac popocorn, insa nu atat de mult prajite, ci doar putin cat sa aiba o aroma de alune prajite, apoi vor adauga 2 cani cu apa la o cana de astfel de seminte de Quinoa si le vor fierbe la foc mic timp de 12-15 minute.

Citește și:  Ciupercile champignon, un supliment alimentar important in dieta ta
Salata de Quinoa cu rosii, menta, vinete si lamaie, Foto: absarokas.net
Salata din seminte de Quinoa cu rosii, zeama de lamaie, vinete si frunze de menta, Foto: absarokas.net

Salata de Quinoa cu rosii, lamaie, vinete si menta

Pentru realizarea salatei se folosesc urmatoarele ingrediente:

  • o cana de seminte de Quinoa
  • 6 rosii chery
  • 2-4 rosii proaspete (in functie de cat de mari sunt)
  • o vanata mica
  • 6-8 frunze de menta
  • sare dupa gust
  • 1-2 linguri ulei de masline
  • o lamaie.

Mod de preparare: se spala semintele de Quinoa cu apa rece, se scurg si se pun la fier in apa, timp de 15 minute, la foc mic; dupa ce au fiert se scurg de apa si se clatesc cu apa rece; se curata vanata de coaja, se taie cu un cutit in cuburi mici si se pun toate bucatelele la calit intr-o tigaie cu putin ulei, un varf de cutit cu sare si piper; toate rosiile se spala sub jet de apa, apoi se taie in bucati mici; intr-un bol mare se pun semintele fierte de Quinoa, se adauga rosiile taiate marunt, vinetele undite, bucati din frunze de menta, se asezoneaza cu putin ulei de masline, sare si zeama de lamaie, se amesteca si salata este gata, se poate servi. Pofta buna!

Pilaful de Quinoa este foarte sanatos, bogat in glucide, minerale, vitamine, proteine, aminoacizi si fibre.

Se folosesc urmatoarele ingrediente:

  • o cana de seminte de Quinoa
  • o ceasca cu boabe de mazare
  • o ceasca cu boabe de porumb
  • 1-2 morcovi taiati in rondele
  • o ceasca de rosii taiate marunt
  • o lingura cu radacina de ghimbir rasa pe razatoare
  • cateva linguri de ulei vegetal (de masline, floarea-soarelui)
  • un ardei iute tocat marunt
  • o jumatate de lingurita de chimen
  • o jumatate de lingurita de curcuma
  • un sfert de lingurita de seminte de mustar negru
  • zeama de la o lamaie
  • sare si piper dupa gust
  • o frunza de dafin.

Mod de preparare (vezi video): se spala semintele de Quinoa in apa rece, se scurg de apa si se pun intr-o tigaie; se adauga apa, putin ulei, un varf de cutit de sare si curcuma, se acopera cu un capac, se lasa la foc mic sa fiarba timp de 15 minute. Intr-o alta tigaie se pun 3-4 linguri de ulei si se adauga restul de ingediente (mirodeniile si legumele): boabele de porumb, boabele de mazare verde, ghimbirul, semintele de mustar negru, semintele de chimen, dafinul, putina sare si piper, se amesteca, se acopera cu un capac si se tine la foc mic inca 5-6 minute pana cand legumele devin moi. La final se amesteca cele doua fierturi, se adauga rosiile taiate marunt si zeama de lamaie. Pofta buna!

Video – Pilaf de Quinoa:

Nu uita să distribui dacă ți-a plăcut:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.