Stafidele, fructe sănătoase pentru organism – Proprietățile boabelor uscate de struguri

0
155

Încă din cele mai vechi timpuri oamenii s-au bucurat de savoarea boabelor uscate de struguri. Aceste fructe numite stafide sunt sănătoase pentru organism și delicioase ca desert. Stafidele au o concentrație destul de mare de zahăr fiind obținute din boabele mari de struguri, foarte bine coapte, care s-au uscat la soare și s-au strâns prin pierderea apei. Deshidratarea boabelor de struguri se face în prezent în dispozitive speciale care pot controla ca fructele să nu se usuce total, să păstreze un procent de 16% apă. Stafidele sunt folosite mai ales în prăjituri, tarte, ca desert după ce s-a servit masa, sau pot fi o mică gustare între mese pentru a avea un plus de energie în organism.

Persoanele care aleg să consume fructe uscate, deshidratate (fie ele stafide, caise sau prune) pot fi sigure că vor avea mai multă energie, se vor simți mai bine, organismul lor va fi vitaminizat, remineralizat, revigorat și revitalizat. Desigur având în vedere cantitatea de fructoză a acestor fructe uscate și numărul mai mare de calorii, se înțelege faptul că sunt contraindicate bolnavilor de diabet sau care au o predispoziție genetică la această boală.

Stafidele sunt recomandate de nutriționiști pentru consum atât copiilor cât și persoanelor adulte deoarece au proprietăți vindecătoare pentru organism, conțin magneziu, fier, potasiu, fibre, fructoză, minerale și aminoacizi. Atât stafidele cât și alte fructe uscate (prune, caise) ajută în tratamentul afecțiunilor și bolilor gastro-intestinale și în regenerarea discurilor intervertebrale. Stafidele uscate reprezintă un desert pe placul copiilor, sunt o sursă de energie, au multe calorii și sunt o gustare foarte bună și pentru sportivii care fac efort fizic prelungit.

De ce este bine să consumi stafide? – Află beneficiile acestor boabe de struguri uscate

Pentru a fi un om activ și plin de energie poți consuma stafide uscate. Aceste fructe au o mare valoare nutritivă și beneficii pentru sănătate, de aceea trebuie apreciate și introduse în alimentație. Conțin vitamine din grupul B (B1, B2, B5) ceea ce este un avantaj pentru organism pentru că acești nutrienți mențin sănătatea sistemului nervos, tonusul muscular al sistemului gastro-intestinal, sănătatea ochilor, a părului și a pielii.

  • Vitamina B1 din aceste fructe îmbunătățește circulația sângelui, activitatea cognitivă și funcționarea creierului. Are și efect antioxidant, protejează organismului de boli și efectele degenerative ale îmbătrânirii. Cei care au un deficit de vitamina B 1 au de obicei stări de nervozitate, oboseală, slăbiciune, iritabilitate, lipsă de poftă de mâncare, dureri și senzație de amorțire și furnicături la mâini și picioare. Astfel de persoane ar trebui să consume stafide pentru a-și restabili nivelul de vitamina B1 în organism.
  • Vitamina B 2 este un bun remediu contra oboselii ochilor, ea ajută și în tratamentul cataractei. Are efect bun asupra tractului digestiv mai ales dacă este combinată și cu vitamina A. Prin aportul de vitamina B 2 se menține sănătatea parului, a unghiilor și a pielii pentru că se îmbunătățește oxigenarea la nivelul acestora. Vitamina B2 crește absorbția de vitamina B6 care este importantă pentru funcțiile organismului în ceea ce privește sănătatea fizică și mentală.
  • Vitamina B 5 din stafide are efect în combaterea stresului, susține procesarea vitaminelor și grăbește transformarea proteinelor, grăsimilor și a carbohidraților în energie. Vitamina B5 previne anemia și crește rezistența organismului.

De asemenea stafidele sunt o sursă de potasiu, calciu, fier, fosfor, magneziu, sodiu  – toate aceste oligoelemente sunt necesare funcționării normale a sistemelor organismului.  Sunt foarte dulci, au fructoză și glucoză, și sunt și bogate în fibre.

Este important să mănânci stafide dacă ai un stil de viață activ, sau dacă faci efort fizic și intelectual. Principalul efect al stafidelor asupra organismului este refacerea nivelului de energie. Acest lucru este știut de toți sportivii, mai ales de alpiniști, care consumă frecvent fructe deshidratate pentru a avea mai multă energie și a fi în formă. Prin conținutul de vitamine B stafidele mențin tonusul muscular al corpului și corecta funcționare a creierului și a sistemului nervos.

Citește și:  10 reguli pe care trebuie sa le respecti primavara pentru a fi sanatos

Stafidele sunt fructe naturale, conțin multe fibre, îmbunătățesc digestia, mențin sănătatea tractului gastro-intestinal, normalizează flora intestinală benefică prin efectul prebiotic, grăbesc eliminarea toxinelor din intestine și deci din organism, reglează peristaltismul și au efect laxativ. Datorită conținutului de magneziu și potasiu, stafidele reduc aciditatea gastrică, ajută în eliminarea toxinelor din organism, previn multe afecțiuni și boli grave. Potasiul este foarte important pentru sistemul nervos, pentru reglarea ritmului cardac, iar în plus poate preveni și atacul cerebral.

Stafidele conțin calciu, acest lucru fiind un avantaj pentru sănătate deoarece prin introducerea lor în dietă se oferă acest mineral organismului, care ajută la dezvoltarea dinților, a sistemului osos, în prevenirea osteoporozei (boală gravă ce afectează foarte multe persoane trecute de vârsta de 40-50 de ani).

Stafidele se remarcă prin efectul antioxidant creat de o serie de nutrienți importanți pentru sănătate – numiți polifenoli – care pot combate inflamațiile și infecțiile bacteriene, astfel ajută în prevenirea îmbolnăvirii și a efectelor nedorite ale îmbătrânirii premature ale organismului. Specialiștii spun despre polifenoli că ar avea chiar au efect antioxidant foarte puternic, de aceea pot reduce atacul nociv al radicalilor liberi și pot scădea riscul de a dezvolta afecțiuni și boli.

Cei care au probleme de concentrare, deficit de atenție sau o memorie slăbită pot consuma stafide deoarece acestea îmbunătățesc capacitățile cognitive native sau dobândite și stimulează funcțiile sistemului nervos. Boabele uscate de struguri sunt bune și pentru sănătatea ochilor, ajută în prevenirea unor afecțiuni și boli oculare grave și anume: cataractă și degenerescență maculară. Prin conținutul de vitamine B și fier, stafidele mențin sănătatea ficatului, ajută la oxigenarea celulelor roșii, ajută în tratamentul anemiei și de asemenea în creșterea imunității și rezistenței organismului.

Fibrele alimentare din stafide sunt bune pentru sănătatea colonului, pentru stimularea digestiei, scăderea nivelului de colesterol din sânge, și stimularea secreției biliare. Catechinele scad riscul de a dezvolta tumori cancerigene și pot preveni dezvoltarea cancerului de colon.

Stafidele au multe calorii, oferă o senzație de sațietate fără a mânca prea multe, trebuie consumate în cantitate redusă pentru că sunt consistente, au mulți nutrienți și aminoacizi puternici, pot ajuta în susținerea organismului în curele de slăbire sau în perioada de convalescență, de recuperare după boală, sunt eficiente în restabilirea rezistenței organismului, în creșterea energiei și menținerea sănătății. Specialiștii recomandă stafidele persoanelor care fac mult sport pentru consolidarea sistemului muscular și tonifierea corpului, pentru că aceste fructe le stimulează absorbția de proteine în organism (care nu se stochează sub formă de depozit de grăsime), ceea ce va ajuta la formarea de masă musculară.

Aceste fructe sunt benefice pentru inimă și sistemul nervos datorită faptului că au o cantitate semnificativă de potasiu. Acest mineral are efect bun asupra ritmului cardiac, ajută la reglarea acestuia, combate tulburările de activitate ale mușchiului inimii. Stafidele sunt bune și pentru persoanele care suferă de tulburări nervoase, pentru că le ajută să se calmeze și să nu mai aibă insomnie.

Totuși nu trebuie exagerat cu consumul de stafide uscate, ele sunt recomandate ca desert în cantitate moderată, sau ca ingredient la anumite preparate dulci: pască cu brânză, prăjitură cu mere și cafea, terci de cereale, budincă cu orez și caise, plăcintă cu iaurt, prăjitură cu morcovi, brioșe, prăjitură cu brânză, mâncăruri din carne, prăjitură cu urdă, budincă de griș și rahat, cozonac.

Nu uita să distribui dacă ți-a plăcut:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.