Cât de importantă este vitamina E pentru sănătate și care sunt alimentele care o conțin?

0
56
Surse de vitamina E

Vitamina E sau alfa-tocoferolul este un puternic antioxidant cu rol esential in stimularea imunitatii organismului uman (care asigura protectie impotriva bacteriilor si a virusurilor), in semnalizarea celulara si in inhibarea unei enzime – proteinkinaza C – cu rol in proliferarea celulelor musculare, a monocitelor (globule albe cu functie in “digerarea” bacteriilor) si a plachetelor sangvine (celula sangvina de forma unei placute, importanta pentru coagularea sangelui).

Doze zilnice recomandate:

In general, majoritatea persoanelor pot obtine cantitatea optima din aceasta vitamina prin dieta, insa o mare atentie trebuie acordata Vitaminei E de catre persoanele care tin cure de slabire drastice, cu alimente sarace in grasimi, care pot avea o deficienta de vitamina E, in cazul in care nu consuma nuci, seminte, fructe sau legume.

Cu toate acestea, deficienta severa este intalnita in cazuri speciale, ca, de exemplu, in cazul bebelusilor prematuri, ce nu depasesc greutatea de 1.500 de grame la nastere sau in cazul celor cu afectiuni ce impiedica absorbtia grasimilor la nivel intestinal (boala Chron, fibroza chistica). O cantitate prea mica din aceasta vitamina in organism poate duce la leziuni nervoase si musculare care determina pierderea sensibilitatii membrelor, pierderea controlului miscarilor corporale si probleme de vedere. Dozele zilnice recomandate in cazul copiilor cu varste intre patru si opt ani este de 7mg (10.5 unitati internationale), in cazul copiilor intre 9 si 13 ani, este de 11 mg (16.5 unitati internationale), iar pentru adulti doza zilnica recomandata este de 15 mg (22.5 unitati internationale).

Alimente bogate in vitamina E

Alimente bogate in vitamina E

Printre alimentele cele mai bogate in aceasta vitamina se gasesc arahidele, alunele de padure, germenii de grau, semintele de floarea soarelui si migdalele. Este prezenta, in cantitati mai mici, si in porumb, salata verde, rosii, dovleac, cartofi dulci, mango, asparagus, brocoli, papaya si avocado. Aceasta vitamina se mai poate gasi si in cerealele preambalate pe care le gasiti in hypermarketuri. Daca esti o persoana preocupata de sanatatea ta, este bine sa stii ca acesti nutrienti ar trebui sa provina in principal din fructe, legume, nuci, seminte si lactate pentru ca toate acestea contin si fibre esentiale pentru o buna functionare a organismului tau, dar trebuie luata in considerare si biodisponibilitatea vitaminelor continute. Unele se absorb in totalitate, altele partial, motiv pentru care poti suplimenta cu compusii sintetici pe care ii gasesti in farmacie.

Suplimente sintetice devitamina E

Puteti gasi in orice farmacie aceste suplimente, sub diferite forme si cantitati. In momentul in care alegeti suplimentul din raft trebuie sa luati in seama doua aspecte:

Citește și:  Ciupercile champignon, un supliment alimentar important in dieta ta

a) cantitatea de vitamina – de cele mai multe ori, suplimentele de tip multivitamine contin aproximativ 30 unitati internationale, in timp ce suplimentele monovitaminice contin intre 100 si 1000 de unitati internationale. Nu uita ca, pentru siguranta ta, nu trebuie depasita doza zilnica recomandata;
b) forma sub care se gaseste aceasta vitamina. Cu toate ca vitamina Epare sa fie un singur compus, aceasta este doar o denumire generala pentru opt compusi, printre care se numara si alfa-tocoferolul, fiecare forma avand diferite niveluri de functionare in organism. D-alfa-tocoferol este forma de vitamina care se gaseste in fructe si legume, in timp ce dl-alfa-tocoferol este forma pe care o gasiti in produsele sintetice. Forma naturala este cea mai potenta, 100 de unitati internationale fiind echivalente cu 150 de unitati internationale de forma sintetica. Alte suplimente sintetice includ gama-tocoferol, tocotrienol sau tocoferoli compusi, cercetatorii neputandu-se pronunta, cel putin in prezent, care dintre toate aceste forme sunt superioare alfa-tocoferolului.

Efectele benefice ale vitaminei E pentru sanatate:

Pe langa stimularea intensiva a sistemului imun, cu rolul de a te proteja de infectiile bacteriene si virale, vitamina E te poate proteja in urmatoarele situatii:

  • Rau de inaltime;

  • Diabet;

  • Dismenoree (durerea cronica menstruala);

  • Reducerea inflamatiei din hepatita C;

  • Boala Parkinson;

  • Diskinezia tardiva;

Exista si o categorie speciala de afectiuni, in care rolul alfa-tocoferolului (vitamina E) nu este inca foarte clar stabilit, rezultatele stiintifice in acest sens fiind contradictorii:

  • Anemiile;

  • Angina;

  • Cataracta;

  • Degenerescenta maculara;

  • Infectiile tractului respirator;

Administrarea acestei vitamine nu este eficienta pentru urmatoarele afectiuni:

  • Astm;

  • Rinita alergica;

  • Artrita;

  • Infarct miocardic si infarct cerebrovascular

Poate fi vitamina E nociva?

Studiile de specialitate au demonstrat ca nu exista efecte adverse in cazul consumului de alfa-tocoferol din legume, fructe, nuci si seminte. Cu toate acestea, administrarea de suplimente sintetice, in doze mai mari decat doza zilnica recomandata, poate avea efecte secundare ca: probleme de coagulare a sangelui, hemoragii (prin reducerea capacitatii de coagulare a sangelui) si chiar hemoragii cerebrale foarte puternice. In cazuri foarte rare, supradozajul poate da vertij, cefalee si oboseala. Aplicarea de tratamente topice (locale) pe baza de alfa-tocoferol poate provoca aparitia dermatitei de contact si a eczemelor, in cazul persoanelor alergice. Cea mai mare doza care poate fi administrata in cazul adultilor, conform studiilor recente in domeniu, este de 1500 de unitati internationale zilnic pentru formele naturale de vitamina E si de maximum 1100 de unitati internationale, in cazul suplimentelor sintetice.

Nu uita să distribui dacă ți-a plăcut:
Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.