Care sunt alimentele cele mai bogate în vitamina A și câtă vitamina A trebuie să consumi zilnic?

0
145

Vitamina A este transformată în organism din provitaminele de tipul carotenoidelor din fructe și legume. Din categoria acestora doar 50 pot fi transformate în retinol, care este forma activă a vitaminei A. Carotenul protejează celulele corpului omenesc de atacul nociv al radicalilor liberi și previne îmbătrânirea prematură a organismului. Radicalii liberi atacă celulele slăbite, bolnave și le distruge, de aceea este necesar aportul de beta-caroten pentru că apără celulele și astfel este prevenită îmbolnăvirea organismului. Cea mai bună sursă de vitamina A sau de beta-caroten o reprezintă legumele de culoare roșie și cele cu frunze verzi. Carotenul se găsește în legume, broccoli, spanac, morcovi, caise, produse lactate, untură de pește, ficat și altele.

Legume și fructe bogate în vitamina A, Foto: showviral.com
Legume și fructe bogate în vitamina A, Foto: showviral.com

Roșiile conțin pigmenți coloranți denumiți carotenoizi ca beta-caroten și licopen. Acesta din urmă este important pentru organism deoarece are un puternic efect antioxidant, are capacitatea de a reduce dezvoltarea cancerului gastric și a cancerului de prostată în corp. Licopenul poate fi luat și din caise, pepene verde, papaya, grapefruit roz. Licopenul scade riscul de boli cardiovasculare, are efect benefic asupra stomacului, reduce nivelul de colesterol din sânge, elimină toxinele din organism, protejează mucoasa stomacului, îmbunătățește metabolismul, previne infertilitatea, osteoporoza și bolile oftalmologice, ulcerul, hipertensiunea arterială.

Roșiile au licopen - un puternic antioxidant, Foto: vegkitchen.com
Roșiile au licopen – un puternic antioxidant, Foto: vegkitchen.com

Carotenul are efect puternic antioxidant, este eficient împotriva cancerului, degenerescenței maculare, bolilor cardiace, etc. Lipsa vitaminei A produce exfolierea unghiilor, ruperea acestora, uscarea părului, apariția ridurilor pe piele, a erupțiilor cutanate, tulburări de creștere, de vedere, infecții, lipsa apetitului alimentar.

Vitamina A consolidează sistemul imunitar al organismului, Foto: naturopathicdoctoronline.com
Vitamina A consolidează sistemul imunitar al organismului, Foto: naturopathicdoctoronline.com

Vitamina A determină creșterea numărului de globule albe deci ajută la consolidarea sistemului imunitar al organismului. Produce progesteron deci este importantă pentru combaterea sterilității. Lipsa ei poate afecta vederea, poate duce la apariția unor tulburări oculare, la infundarea canalului lacrimal și inflamarea conjunctivei. Vitamina A este utilă creșterii oaselor, dezvoltării cartilajelor, protejării membranelor mucoase, pielii și ochilor, auzului și mirosului.

Suplimente de vitamina A, Foto: m.iherb.cn
Suplimente de vitamina A, Foto: m.iherb.cn

Câtă vitamina A trebuie să consumi zilnic? Un consum echilibrat de caroten constă în aportul de morcovi și alimente care conțin această vitamină de trei ori pe zi. Doza de vitamina A recomandată este de 900 micrograme la bărbați și de 700 micrograme la femei. Cele mai bune surse de provitamina A sunt: morcovii, roșiile, spanacul, dovleacul, pepenele galben, caisele, mango, etc. Dacă aportul de vitamina A sub formă de suplimente alimentare este prea mare se produce îngălbenirea pielii și a tenului.

Suc de morcovi, Foto: hqwallbase.com
Suc natural de morcovi, Foto: hqwallbase.com

Morcovii conțin mult beta-caroten și de aceea aceștia trebuie să facă parte din alimentația zilnică. Vitamina A ajută la formarea sistemului osos, la creșterea dinților, a celulelor țesuturilor epiteliale, dezvoltarea hormonilor sexuali și menținerea funcției de reproducere la femei, are efect bun asupra părului, îi oferă strălucire și rezistență, în menținerea sănătății ochilor și membranelor mucoase ale nasului, plămânilor, gurii și gâtului. Lipsa de vitamina A produce probleme de vedere, pielea uscată, degenerarea nervilor, insomnie, umflarea pleoapelor, apariția anxietății, durerilor de cap și sensibilitate la infecții respiratorii.

loading...
DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ