Condimente sănătoase pentru organism, cu efect de vindecare, pentru sezonul de iarnă

0
76

În sezonul Sărbătorilor de iarnă, oamenii fac excese în ceea ce privește alimentația, ei nu pot rezista mâncărurilor grase, sărate și dulci. Asta se întâmplă pentru că este greu să-ți înfrânezi pofta pentru anumite delicii culinare, cum sunt cele specifice de Crăciun, pe care oamenii abia așteaptă să le prepare și să le savureze la masa de Sărbători, împreună cu familia.

Află în acest articol care sunt principalele condimente sănătoase pentru organism, cu efect de vindecare, recomandate de nutriționiști.

Navigare rapidă în articol:

  1. Dieta românilor de Sărbători
  2. Condimente sănătoase pentru organism

1. Dieta românilor de Sărbători

Dieta și nutriția românilor nu se mai limitează în ziua de astăzi doar la mâncarea tradițională de Crăciun, sau la acele mâncăruri din copilărie, care se caracterizau prin numeroase feluri de mâncare sănătoase. Românii pregătesc preparate din carne de porc destul de grase și bogate în calorii și fac excese culinare de Sărbători. Se pare că mulți dintre ei nu ezită să încarce mesele cu bunătăți de toate felurile și să mănânce lacom, fără a se gândi că organismul va fi suprasolicitat.

Ca în fiecare an, probabil și în 2020, camerele de gardă ale spitalelor se vor umple de cei care nu au rezistat tentației de a consuma prea multă mâncare și băutură de Sărbători.

Unii români fac chiar împrumuturi, pentru a avea banii necesari de a cumpăra mâncare și bătură bună, pentru această perioadă din an. Sărbătorile petrecute cu multă mâncare și băutură sunt parte integrantă a obiceiurilor la români. La asta contribuie și reportajele despre cum se taie porcul, despre pomana porcului, despre aprovizionarea de Sărbători, etc. Prin urmare oamenii sunt convinși prin astfel de reportaje să cumpere și să mănânce mai mult.

2. Condimente sănătoase pentru organism

Condimentele sunt sănătoase și importante în alimentație. Ele adaugă arome, culori, gust mâncărurilor. Prin folosirea lor, preparatele culinare devin mai apetisante, dar și mai sănătoase.

Despre condimente se spune că stimulează circulația sângelui, au efect bun în organism, favorizează digestia grăsimilor, ajută la creșterea metabolismului, îmbunătățesc sănătatea.

Unele condimente ajută în protejarea organismului împotriva toxinelor din alimente și din mediu.

Cercetătorii în domeniul sănătății au realizat mai multe studii și au ajuns la concluzia că:

  • Schinduful și ghimbirul protejează împotriva atacurilor de cord. Aceste condimente sunt recomandate persoanelor care suferă de boli ale arterelor coronare ale inimii și diabet zaharat.
  • Scorțișoara previne diabetul, bolile cardiovasculare, problemele legate de colesterol, hipertensiunea arterială, infecția micotică vaginală, sindromul metabolic, cancerul și atacul cerebral.
  • Busuiocul previne colesterolul ridicat, durerile, stresul, nivelul ridicat al trigliceridelor, cancerul, diabetul, atacul de cord.
  • Cardamomul calmează stomacul, intestinele, este un bun antiseptic, elimină respirația urât mirositoare, încetinește dezvoltarea ulcerului, reduce inflamațiile (previne cancerul de colon), reduce tensiunea arterială, previne și tratează diareea, durerile de stomac, colicile, indigestia.
  • Chimenul ajută digestia, combate intoxicațiile alimentare, scade nivelul de colesterol și trigliceridele, este eficient în reducerea grăsimilor.

Verdețurile și condimentele adaugă arome oricărei mese.

Anumite condimente sunt folosite în dietele ayurvedice, pentru că au proprietăți de vindecare:

  • Curcuma calmează stomacul, reduce simptomele artritei, îmbunătățește sănătatea inimii, are efect antidepresiv. Poate adăuga un gust delicios și un plus de culoare oricărui fel de mâncare.
  • Piperul negru stimulează digestia, crește imunitatea organismului, promovează funcția inimii și a rinichilor.
  • Șofranul este bun pentru ameliorarea crampelor menstruale, a simptomelor menopauzei și a crampelor menstruale.
  • Semințele de coriandru ajută la scăderea glicemiei, a nivelului de colesterol rău din sânge, stimulează producerea de insulină, reduce inflamația pielii, ajută în caz de anemie, ulcer, diaree.
  • Piperul roșu ajută digestia deși are un gust picant.
  • Ghimbirul îmbunătățește circulația sângelui, digestia, are proprietăți antioxidante și antiinflamatorii, reduce durerile de cap, de artrită, este recomandat în caz de gripă și răceală.
  • Nucșoara este bună în caz de stres și insomnie, se pune într-o cană de lapte cald care se bea înainte de culcare, pentru a avea un somn liniștit. Acest condiment poate ameliora durerea, indigestia, ajută la detoxifierea organismului.
  • Cuișoarele sunt bune pentru digestie și stimularea metabolismului, au proprietăți antiinflamatorii și ameliorează durerea de dinți.
  • Chimionul este bogat în vitamina B1, fosfor, minerale esențiale, menține sănătatea sistemului digestiv, combate flatulența, balonarea, durerile de stomac și disconfortul intestinal.
  • Scorțișoara și cardamomul au multe beneficii, din care o parte au fost prezentate mai sus.
  • Usturoiul are efect antibacterian, dezinfectează intestinele, reduce grăsimile din sânge, favorizează digestia.
  • Semințele de fenicul facilitează curățarea tractului digestiv, combate constipația.
Citește și:  Cele mai interesante idei pentru manichiura de Craciun

Alte aspecte importante despre condimente

Multe condimente conțin substanțe flavonoide, antioxidanți, compuși beneficii care reduc nivelul de zahăr din sânge, inflamația și disconfortul abdominal.

Iată cum se folosesc condimentele în diferite mâncăruri și preparate culinare:

  • Scorțișoara se adaugă în ceaiuri din plante, compoturi, salate din fructe sau deserturi la cuptor din fructe (mere, banane, portocale, struguri), sau în anumite preparate culinare din dovleac, conopidă, carne de porc sau pui.
  • Busuiocul este perfect pentru paste (cu suc de roșii și brânză mozzarella), la sosuri pentru salate, aperitive, sandvișuri, diferite feluri de mâncare pe bază de legume, fasole, porumb, dovlecei, roșii, vinete, brânzeturi, carne de pui și de miel.
  • Cardamomul se adaugă în pâine, produse de patiserie, înghețate, budinci, mâncăruri indiene pe bază de curry, preparate din carne de miel, pui, orez, nuci, sau în salate din fructe și citrice.
  • Semințele de chimen pot fi folosite în tocănițe, la platourile cu brânzeturi, pe bucățelele de carne de somon, la preparatele din carne de porc, la cârnați, varză, plăcinta cu mere, mâncăruri mexicane și indiene sau preparate din Orientul Mijlociu.
  • Usturoiul este recomandat la toate preparatele din carne tradiționale de Crăciun. Se poate folosi și la paste, sosuri, supe, mâncăruri din legume sau la marinate.
  • Ghimbirul este recomandat mai ales la cartofi prăjiți, tocănițe, produse de patiserie, la sosuri indiene și asiatice.
  • Menta este perfectă la ceaiuri, băuturi, salate.
  • Oregano oferă un plus de savoare la mâncărurile italiene, mediteraneene, merge în combinație cu roșii, cereale, la paste și salate.
  • Ardeiul iute este un condiment recomandat la numeroase feluri de mâncare din carne, legume, fasole, la paste și salate.
  • Pătrunjelul se poate folosi la salate, sosuri, paste, diferite preparate culinare (borș, tocănițe și altele).

Alte condimente:

Nucșoara este folosită la produsele de patiserie, se amestecă cu diferite fructe și poate da un gust deosebit și la mâncărurile cu legume.

Maghiranul este delicios la supe, tocănițe din cartofi, cereale, fasole, la sosuri și salate.

Turmericul este perfect la supe, mâncare din fasole și cu legume, dar mai ales la preparatele indiene.

Tarhonul se adaugă în sosuri, salate, marinate, mâncăruri din fasole.

Cimbrul este perfect pentru ciorbe, salate, diferite preparate culinare din carne, roșii, legume.

Rozmarinul este folosit la salate, mâncăruri din legume, paste.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.