Sfaturi pentru a-ți menține sănătatea oaselor întreaga viață

0
1102

Vrei să ai oase și articulații sănătoase? Aici poți afla sfaturi despre dietă, menținerea greutății corporale, eliminarea stresului, reducerea simptomelor osteoporozei și artritei (încheieturi inflamate, durere). Specialiștii în domeniul medical spun despre densitatea oaselor, despre importanța ei în prevenirea bolilor articulare.

De ce este important să ne întărim oasele? Pentru că sistemul osos ne sprijină pe tot parcursul vieții. Ne permite să ne ridicăm și să stăm în picioare, să alergăm, să facem orice activitate. Iată care sunt principalele sfaturi pentru menținerea sănătății oaselor. Prin respectarea lor se întăresc oasele și articulațiile, se menține sănătatea sistemului osos întreaga viață.

Navigare rapidă în articol:

De ce suferă oamenii de artrită?

Oamenii care suferă de artrită sunt nevoiți să suporte simptomele neplăcute provocate de această boală. Când acestea sunt accentuate (ex. dureri, pierderea mobilității) recurg la tratamente recomandate de medic pentru a-și redobândi sănătatea oaselor.

Artrita poate să apară la orice vârstă, și la adulți și la copii. Boala poate da următoarele simptome:

  • Dureri la articulații
  • Rigiditate a articulațiilor
  • Pierderea flexibilității
  • Oboseală.

Cauze artrită – De ce apar simptome de durere la articulații?

Oamenii trebuie să cunoască cauzele artritei pentru a le putea evita pe viitor. Din păcate mulți nu țin cont de sfaturile specialiștilor și astfel ajung să sufere de boli ce provoacă simptome de durere accentuate. Cele două forme comune ale artritei sunt: osteoporoza și pliartrita reumatoidă. Alte forme ale bolilor cu dureri articulare sunt:

  • Artrita reumatoidă – se inflamează membrana sinovială (țesut cu rol în mobilitatea articulară).
  • Poliartrita reumatoidă – poate afecta mai multe articulații; în anumite cazuri afectează și pielea, ochii, vasele de sânge și plămânii.
  • Artrita genunchiului afectează cartilajul articular; este o inflamație a articulației genunchiului; se poate ajunge la distrugerea articulației.
  • Artrita picioarelor produce simptome de durere mai ales noaptea; este o inflamație foarte dureroasă.
  • Artrita septică este o formă de artrită infecțioasă care se manifestă prin inflamația mare a articulațiilor. Cauza este infecția bacteriană sau cu un alt tip de agent patogen.
  • Guta apare din cauza depunerii cristalelor de acid uric în articulații. Acest lucru duce la producerea inflamațiilor la articulații.

Ce factori afectează controlul calciului în organism?

Deficitul de calciu produce artrită!

Oasele și articulațiile pot deveni poroase din cauza lipsei de calciu din organism. De asemene sunt cauze care duc la tulburări ale controlului calciului în organism, ca de exemplu:

  • dezechilibrele hormonale (ex. deficit de estrogeni, progesteron)
  • excesul de cafea, ceai verde, ceai negru
  • consumul de alcool în exces
  • consumul de cacao și ciocolată în exces
  • stresul și poluarea (expunere la substanțe toxice)
  • dezechilibrele glandei tiroide (hipotiroidia crește riscul de artrită)
  • tulburările endocrine
  • starea psihică: mânia, frica, tensiunile nervoase.

Depunerea de calciu în alte zone ale corpului apare tot pe fondul tulburărilor hormonale. Acest lucru poate fi o cauză a formării pintenilor artritici, care sunt dureroși.

Cartilajele pot fi afectate și de deficitul de insulină. Acest hormon stimulează sinteza de mucopolizaharide (substanță ce formează cartilajele).

De ce avem articulații dureroase și inflamate?

Specialiștii spun că în cazul unor boli de articulații – cu este artrita reumatoidă – sistemul imunitar devine slab din cauza infecțiilor. Iată ce rol important are sistemul imunitar în prevenirea acestor boli:

  • El luptă împotriva atacului radicalilor liberi provocați de agenții patogeni.
  • Pentru a preveni îmbolnăvirea este necesară întărirea sistemului imunitar pentru combaterea radicalilor liberi.
  • Alimentația trebuie să fie bogată în antioxidanți (ex. fructele de pădure au un conținut bogat de antioxidanți).
  • Dacă sistemul imunitar nu face față radicalilor liberi, va avea loc o deteriorare a țesuturilor din jur.
  • Astfel sunt afectate negativ și articulațiile, artrita se instalează și apoi treptat se poate agrava.

Alergiile alimentare și infecțiile pot afecta articulațiile!

Sunt oameni care fac alergie la gluten sau au intoleranță la lactoză. Alergia la lapte la adulți apare frecvent la bolnavii de artroză sau poliartrită rumatoidă. De asemenea, astfel de persoane pot suferi și de intoleranță la gluten.

Infecțiile de orice tip slăbesc sistemul imunitar. Dacă acesta nu are capacitatea de a controla inflamațiile și lupta împotriva radicalilor liberi sunt deteriorate articulațiile. Specialiștii spun despre infecțiile cu bacterii și virusuri că pot predispune la boli de articulații. Agenții patogeni se localizează în articulații și uneori nu pot fi distruși de sistemul imunitar, dacă este slab.

Alimentația și artrita – Cum prevenim artrita?

Pentru a preveni artrita este necesar să avem o alimentație sănătoasă. Asta înseamnă să evităm excesele de orice fel. Principalele alimente asociate cu simptomele artritice sunt:

  • Prea mult zahăr (băuturi și dulciuri care conțin zahăr)
  • Prea multe stimulente (ceai negru, cafea, alcool, etc.)
  • Prea multe proteine (consum exagerat de carne)
  • Prea multe grăsimi (carne grasă).

Alimente puternic antioxidante

Antioxidanții combat radicalii liberi și reduc inflamațiile, astfel sunt protejate articulațiile. Foarte mulți antoxidanți se găsesc în fructele de pădure, aceștia previn artrita, multe boli grave și mențin sănătatea cardiacă. Cei mai importanți antioxidanți sunt:

  • Catechine, polifenoli – previn cancerul
  • Antociani – scad riscul de cancer, previn îmbătrânirea prematură a organismului
  • Vitamina C – scade riscul de artrită, boli grave de ochi
  • Acid elagic, fenoli – au efect anti-bacterian, anti-viral, anti-cancerigen
  • Acid galic – previne cancerul de prostată.

Fructe puternic antioxidante, bogate în vitamine și minerale, sunt:

  • fructele de pădure – zmeură, afine, mure, coacăze
  • citrice – grapefruit, lămâi, portocale, mandarine și altele.

Se pot folosi extracte din plante cu proprietăți antioxidante – extract de ulei de măsline.

De asemenea se recomandă completarea alimentației cu suplimente naturale de antioxidanți capsule. Un exemplu foarte bun ar fi produsul Mega qProtect de la CaliVita – care are foarte mulți antioxidanți. Conține vitamina C, E, Coenzima Q10, L-cisteină, L-glutation, zinc, seleniu, retinol, licopen, beta-caroten și alți antioxidanți.

Alimente care conțin Omega-3 și reduc inflamațiile

Uleiul de pește poate ajuta foarte mult în reducerea inflamațiilor! Iată ce proprietăți are:

  • În organism, uleiul de pește se tranformă în prostgandine. Acestea au proprietăți antiinflamatoare.
  • Are apacitatea de a reduce simptomele artritei: inflamațiile de la articulații.
  • Are un conținut bogat de acizi grași Omega-3. Cel mai bun este uleiul de ficat de cod, dacă ținem cont de cantitatea de Omega-3 pe care o conține. Acesta este excelent în caz de artrită, reduce durerea și inflamația.
  • Oamenii de știință consideră că aportul de ulei de ficat de cod poate reduce enzimele care afectează cartilajele. Acesta este considerat un bun remediu contra artrozei. Are capacitatea și de a reduce inflamațiile și durerile articulare. Poate da rezultate chiar și în cazuri grave. Astfel se poate evita operația chirurgicală care este destul de dificilă.

În ce găsim Omega-3? Alte alimente bogate în acizi grași Omega-3 sunt: somon, ton, macrou, sardine, păstrăv, nuci, semințe de in. În 100 g de somon se găsește aproximativ 1,5 g acizi grași Omega-3. O porție de 100 g de macrou are 2 g de acizi grași Omega-3.

Suplimentele Omega-3 concentrate de la CaliVita au capsule de acizi grași Omeaga-3 din ulei de pește. Aceste capsule ajută în:

  • tratamentul bolilor inflamatorii
  • calmarea inflamațiilor artritice
  • menținerea sănătății sistemului nervos
  • ameliorarea problemele cardiovasculare
  • menținerea sănătății altor organe ale corpului.

Ghimirul previne și ameliorează simptomele de artrită

Ghimbirul are efect antioxidant deci poate preveni atacul nociv al radicalilor liberi provocați de infecții cu bacterii și virusuri. Astfel ghimbirul protejează articulațiile de acești agenți patogeni. Poate ajuta în ameliorarea inflamațiilor și a durerilor de articulații, în prevenirea artritei și a altor boli de articulații.

Se recomandă consumul de ghimbir în fiecare zi, doar o doză mică, o felie subțire de rădăcină de ghimbir. Acest aliment este recomandat și persoanelor sănătoase, nu doar celor care suferă de artrită. Are nutrienți benefici organismului, poate reduce inflamațiile, durerile de artrită și poate menține sănătatea oaselor.

Boswellia serrata – un remediu bun pentru inflamații și dureri de articulații

Are efect de medicament, conține: acizi Boswellici, acid ursolic, amirină și alte substanțe speciale. Ajută în reducerea simptomelor și tratamentul următoarelor boli:

  • boli reumatice, artrită, osteoartrită, artrită reumatoidă
  • boli inflamatorii intestinale, colită, boala Crohn
  • psoriazis, urticarie
  • astm bronșic
  • boli pulmonare
  • boli ale oaselor
  • tulburări alergice și altele.

Boswellia serrata este eficientă în tratamentul artritei, pentru că are următoarele proprietăți:

  • Are efect antiinflamator puternic.
  • Poate ameliora simptomele bolilor artritice.
  • Are capacitatea de a calma durerile în caz de boli artritice.
  • Poate reduce procesele inflamatorii. Acestea sunt caracterizate de umflare, edem, senzație de căldură și roșeață.
  • Are efect analgezic și de reducere a inflamațiileor gastro-intestinale.
  • Ajută în calmarea simptomelor bolilor inflamatorii.
  • Poate opri chiar distrugerea cartilajelor.

Turmericul are proprietăți antiinflamatoare

Curcumina din turmeric are efect antiinflamator și poate înlocui medicamentele antiinflamatoare. Persoanele care suferă de artrită pot folosi acest condiment – turmeric – pentru că este natural și ajută în reducerea inflamațiilor. În plus, turmericul nu are efecte secundare ca medicamentele, în prospectul lor apar trecute și reacții adverse. Întotdeauna este bine să citim prospectul medicamentelor cu foarte mare atenție.

Beneficii – curcumina:

  • Potrivit studiilor cercetătorilor, curcumina ajută în ameliorarea simptomelor de boli artritice inflamatorii, de osteoartrită și artrită reumatoidă.
  • Se pot administra suplimente de curcumina pentru a evita folosirea de prea mult condiment turmeric în mâncare. Curcumina se găsește în procent de 3-5% în turmeric.
  • Pentru ameliorarea durerii, aportul de curcumină trebuie să fie mai mare, cel puțin 200 mg pe zi. La suplimentele cu amestec de antioxidanți, o capsulă poate conține de exemplu 10 mg curcumină și alte substanțe antioxidante. Efectul antioxidant este completat și de alți antioxidanți din compoziția unei doze, din suplimentul respectiv.
  • Specialiștii spun și despre proprietățile antioxidante ale curcuminei. De aceea ea ajută și în susținerea sistemului imunitar în lupta împotriva radicalilor liberi. Poate combate stresul și dezechilibrul oxidativ și preveni degradarea țesutului articular. În concluzie poate preveni artrita.
  • S-a descoperit că poate proteja condrocitele sau celulele din oase de inflamații. Acest lucru este foarte important având în vedere faptul că inflamațiile în artrită pot degrada țesutul articular și cartilajele. De asemenea, inflamațiile în osteoartrită afectează negativ țesutul osos.
  • Susține activitatea sistemului imunitar. Împiedică dezvoltarea inflamației.
  • Are activitate anti-artritică. Dacă este asociat și cu extract de glucozamină poate calma durerea de articulații.
  • Uleiul din curcuma are efect anti-artritic, reduce inflamațiile articulațiilor. Este recomandat în cazuri de artrită.

Suplimentele alimentare pentru protecția articulațiilor

Sunt recomandate complexurile de ingrediente active pentru protecția articulațiilor. Completând dieta cu substanțe ideale pentru sănătatea articulațiilor se pot preveni bolile articulare.

Unul dintre produsele recomandate este Joint Protex Forte de la CaliVita. Conține condraintin sulfat, acid hialuronic, metil sulfonil metan, zinc, mangan, glucozaminoglincal. Are și alte ingrediente naturale: pulbere de crețușcă, extract turmeric, extract Boswellia serrata. Beneficiile oferite de acest supliment sunt:

  • ajută la regenerarea articulațiilor
  • ameliorează inflamațiile (conține extract de plante cu efect antiinflamator: turmeric, crețușcă)
  • stimulează producerea de lichid sinovial între articulații
  • sunt protejate articulațiile
  • sunt prevenite bolile de articulații
  • ajută în tratamentul traumatismelor de articulații
  • se menține sănătatea articulațiilor.

Produsul este indicat în afecțiuni articulare degenerative, artroză, poliartrită reumatoidă, spondiloză, reumatism articular, spondilită anchilopoietică, coxartroză, articulații lezate.

Osteoporoza la femei și la bărbați

Osteoporoza este o boală care poate afecta toți oamenii, mai ales după o anumită vârstă. Tot mai mulți oameni se confruntă cu această boală la bătrânețe. Medicii spun că incidența este mai mare la femei. Statisticile arată că una din trei femei în vârstă poate fi afectată de această boală. La bărbații boala nu este întâlnită atât de frecvent ca la femei.

Cum îți dai seama că suferi de osteoporoză? Majoritatea oamenilor înțeleg boala astfel:

  • Este o pierdere din masa osoasă și din densitatea acesteia.
  • Consideră că nimeni nu este imun la această boală și acest lucru îi îngrijorează.
  • Sunt conștienți că trebuie să se confrunte cu simptome ale unor suferințe legate de vârsta înaintată.
  • De obicei, primele simptome apar după vârsta de 60 de ani. Acestea se agravează treptat și necesită tratament.
  • La femei stările create de boală încep mai devreme, ele sunt provocate de schimbările hormonale, care se produc la mijlocul vieții.

Prevenirea osteoporozei la femei

Tot mai multe femei sunt îngrijorate de această problemă a sistemului osos. Cred ceea ce spun și specialiștii și anume:

  • Osteoporoza slăbește oasele, este cel mai mare dușman al masei osoase.
  • Osteoporoza poate diminua cu 25% masa osoasă la persoanele care se află în a doua jumătate a vieții. Se referă la cei care au depășit vârsta de 50-60 de ani.
  • Oasele afectate de osteoporoză își pierd din masa osoasă, din rezistență. Acest fapt contează în producerea fracturilor sub acțiunea factorilor externi: stres, forțe de impact.

Femeile se gândesc tot mai mult la sănătatea sistemului osos. Au în vedere răspândirea acestei boli la tot mai multe persoane. Sunt uimite de numărul de cazuri de fracturi osoase care apar mai ales la persoanele care suferă de osteoporoză.

Osteoporoza indusă de menopauză

Care este legătura dintre estrogeni și osteoporoză? Estrogenii au un rol foarte important în organismul femeii și din păcate, după ce acestea nu mai au menstruație, producerea acestora în organism scade. Consecințele sunt următoarele:

  • La menopauză, în organismul femeiii apare un deficit de estrogeni ceea ce poate afecta nivelul de calciu din oase.
  • Estrogenii mențin calciul în oase.
  • Estrogenii opresc pierderea masei osoase, ei stimulează osteoclastele.

Cat de important este progesteronul? Un rol în stimularea osteoclastelor și formarea masei osoase îl are și progesteronul. Acest hormon poate crește foarte mult densitatea osoasă. În comparație cu estrogenul, progesteronul este de 4 ori mai eficient în creșterea densității osoase.

Potrivit oamenilor de știință deficitul de progesteron la femei este mai mare decât cel de estrogen după menopauză. Acest lucru crește riscul de osteoporoză.

Prevenirea osteoporozei la menopauză

Femeile aflate la menopauză trebuie să-și acopere deficitul de estrogeni și progesteron prin aport de substituienți hormonali.

Dieta poate crește riscul de osteoporoză? Da, sunt alimente care pot predispune la osteoporoză prin consecințele pe care le au asupra organismului.

De ce nu este bine să consumi în exces carne? Pentru că acest aliment este bogat în proteine. Cercetătorii au demonstrat deja că un aport mare de proteine pe termen lung poate fi o cauză a osteoporozei. Explicația constă în efectul acidifiant al proteinelor care duce la pierderea calciului din oase, astfel:

  • Organismul este afectat de acțiunea acidifiantă a alimentelor cu foarte multe proteine (crește nivelul acidului din sânge).
  • Pentru a neutraliza acest lucru, organismul recurge la agenți bazici, la calciu și sodiu. Astfel ajunge să consume și calciul din oase.
  • Pentru a preveni deficitul de calciu ce apare atunci când se consumă multă carne, trebuie să se completeze lipsa de calciu din organism.

Suplimentele de vitamina D

Vitamina D este esențială pentru sănătatea oaselor, pentru metabolismul osos. Se recomandă să se ia suplimente de vitamina D o dată la 3 luni. Trebuie să se respecte dozele de pe prospectul acestora. Suplimentarea de vitamina D se face mai ales dacă se stă puțin la soare.

De ce apare deficitul de vitamina D? Cauze:

  • În lunile de iarnă, nivelul de vitamina D scade din organism. Care este motivul? Expunerea la soare este redusă.
  • Sindroamele de malabsorbție împiedică asimilarea acestei vitamine în organism, astfel se creează un deficit.
  • Alimentația bogată în grăsimi poate impiedica această vitamină să ajungă în sânge.
  • Deficitul de vitamina D din sânge duce la eliberarea unui hormon PTH paratiroidian. Acesta afectează oasele, stimulează resobția osoasă.
  • La persoanele în vârstă apar probleme cu absorbția acestei vitamine în organism.

Prin aportul de vitamina D se previne osteoporoza, pentru că susține realizarea normală a metabolismului osos.

Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here