Alimentatia in sezonul cald

0
105

Vara, cand valurile de caldura sunt foarte mari, este esential sa se mentina o stare buna de sanatate in principal printr-o dieta corespunzatoare. Astfel alimentatia in sezonul cald este intotdeauna importanta, ea avand o putere vindecatoare asupra organismului.

Temperaturile mari si umiditatea ridicata faciliteaza deshidratarea, de aceea pentru a contracara pierderea de saruri minerale si apa prin transpiratia deosebit de abundenta din timpul verii trebuie sa se consume multe lichide bogate in saruri minerale, atat de importante pentru sanatate. Un lucru important este sa se evite consumul de bauturi foarte reci, care pot duce la aparitia congestiei severe si de asemenea trebuie limitat sau chiar evitat consumul de lichide foarte dulci, cu mult zahar. Vara bauturile alcoolice duc la cresterea senzatiei de caldura si traspiratie, de aceea trebuie cat mai mult evitate.

Pentru mentinerea sanatatii este recomandat consumul mare de fructe si legume atfel se adopta o dieta ideala, echilibrata pentru organism. Acestea contin multe vitamine si saruri minerale, fapt ce ajuta la combaterea deshidratarii si anemiei cauzate de transpiratie, iar prin fibrele in cantitate mare se asigura o buna functionare a tractului gastro-intestinal.

Mai ales persoanele in varsta care au un risc crescut de deshidratare trebuie sa consume multe lichide chiar daca nu simt nevoia si de asemenea sa aiba in vedere faptul ca la ele procesele digestive sunt mai putin eficiente, de aceea este bine sa adopte o alimentatie foarte usoara. Acest lucrul consta in simplul fapt de a elimina din dieta zilnica gasimile alimentare, condimentele si carnea prajita.

Alimentatia in sezonul caldPersoanele care doresc sa mearga la plaja si sa obtina un bronz auriu, frumos si uniform, trebuie sa acorde o atentie deosebita si dietei. Ideal este ca dieta sa contina alimente bogate in vitamina A – lapte, calamari, ton, oua – precum si beta-caroten care se gaseste in pepene galben si pepene verde, in caise, morcovi, broccoli, dovleac, rosii, ardei. De asemenea important este aportul de omega-3 care se gaseste in somon si germeni de grau, dar si de vitamina E prezenta in ulei de masline, banane, rosii, galbenus de ou, soia, rosii. Vitamina C are un rol important asupra pielii si sanatatii intregului organism, apare in lamaie, kiwi, capsuni, ardei si alte legume verzi. Vara este foarte bine sa se consume alimente bogate in antioxidanti care au rolul de a lupta impotriva radicalilor liberi – ce sunt responsabili de imbatranirea prematura a pielii.

Laptele, branzeturile si iaurtul au un continut mare de vitamina A, de aceea protejeaza foarte mult pielea. Uleiul extravergin de masline este bogat in vitamina E de aceea protejeaza pielea prin faptul ca ajuta in producerea de melanina. Omega-3 are rolul de a mentine bronzul uniform si de asemenea are un bun efect de combatere a eruptiilor cutanate si a arsurilor solare.

Foarte importanta este drojdia de bere cunoscuta sub denumirea de coenzima Q10 care are rol in regenerarea celulelor. De asemenea salatele de legume trebuie sa contina si germeni de grau – care sunt bogati in vitamina E – astfel devin esentiali in protejarea pielii in timpul expunerii indelungate la soare.

In lunile toride de vara cand valul de caldura devine sufocant multi dintre noi devenim dependenti de branza, inghetata si iaurt. Insa temperaturile ridicate cat si umiditatea atmosferica ne creeaza o senzatie de slabiciune, care trebuie indepartata printr-o dieta mai echilibrata recomandata de nutritionisti. Cu sau fara ajutorul specialistilor, noi stim deja ca natura ne ofera ingredientele necesare pentru a scapa de caldura insuportabila. Astfel trebuie sa alegem cele mai potrivite legume si fructe, bogate in vitamine si saruri minerale, cu proteine dar cu putini carbohidrati. Foarte important pentru a ne proteja pielea de arsurile solare cat si de caldura este sa consumam fructe si legume de vara cu un continut mare de apa si carotenoizi. Alaturi de acestea trebuie sa nu lipseasca carnea slaba cum este cea de peste, supele de legume, salatele de fructe ca desert si sucurile naturale de fructe proaspete.

Citește și:  Plante medicinale - Efedra - Stiati ca…

Alimentatia in sezonul cald 2Pentru hidratarea organismului cel mai bun prieten al nostru este apa plata care ne da o senzatie de prospetime in timpul sufocantelor valuri de caldura. Este ideal sa se uite de bauturi alcoolice, de vin si bere, deoarece acestea sporesc numarul de calorii si senzatia de caldura. Foarte utile sunt sucurile de fructe proaspete, iaurtul si inghetata, salatele de legume si fructe, aperitivele si supele reci.

In caldura verii setea poate fi potolita foarte usor cu un cocktail racoritor facut din fructe si legume, care nu necesita mult timp si este foarte usor de preparat, iar in plus imbunatateste si sanatatea organismului. Fiecare poate alege orice fruct doreste sau orice tip de leguma, se adauga si cuburi de gheata comestibila, iar pentru omogenizare se foloseste un blender.

Un exemplu de cocktail este cel de caise care se prepara astfel: se iau 5 caise, se scot samburii si pulpa se pune intr-un blender; se aduga 200 ml suc de mere proaspete, 2 lingurite de miere de albine si sucul de la o jumatate de lamaie. Se omogenizeaza bine, se toarna intr-un pahar de sticla, apoi se pune gheata zdrobita si fructe proaspete de padure (zmeura, coacaze, mure).

Un mare aliat al pielii noastre impotriva radiatiilor ultraviolete este rosia. Cercetatorii britanici au realizat un studiu prin care un numar de persoane au fost supuse unui tratament cu 55 g pasta de tomate si 10 g ulei de masline, iar alte persoane (acelasi numar) unui tratament doar cu aceeasi cantitate de ulei de masline. Dupa trei luni de tratament au constatat ca cei care au luat pasta de tomate au un grad de protectie a pielii impotriva razelor solare mult mai mare (cu cca. 33%) decat cei care au folosit numai uleiul de masline.

Principalele reguli pentru alimentatia in sezonul cald:

  • Fructele – Zilnic se consuma doua portii de cate 150 g de fructe de tipul: pepene galben, mere, pepene verde, caise si altele.
  • Legumele care nu trebuie sa lipseasca din dieta zilnica: morcovii, fasolea verde, ceapa, salata verde, ardeiul, andivele, mazarea, rosiile, spanacul, telina, dovleceii, vinetele.
  • Uleiul de masline este bogat in acizi grasi ajuta la mentinerea sanatatii arterelor, dar trebuie folosit cu moderatie.
  • Otetul de mere si uleiul de in sunt foarte bune in salate.
  • Trebuie limitat insa consumul de sare si sosuri de tip maioneza si ketchup.
  • Nu sunt recomandate salamurile, snacks-urile, conservele, bomboanele.
  • Proteinele ajuta la accelerarea metabolismului, de aceea trebuie consumat: carne de pui sau curcan, oua fierte, peste bogat in omega-3.
  • Zilnic consumul de lichide trebuie sa fie de minim 2 litri – apa, ceaiuri de plante, sucuri naturale, ceai verde.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.