Ce este sindromul metabolic si cum se trateaza?

0
97

Cum ne afecteaza sindromul metabolic organismulSindromul metabolic este una din bolile secolului XXI, cauzata de anumiti factori ce tin de stilul de viata pe care il duc oamenii in tarile dezvoltate. Cand spunem aceasta facem referire la stilul de viata sedentar, la mediul nociv, alimentatia neechilibrata si consumata rapid si la alte obiceiuri care afecteaza sanatatea organismului – cum este de exemplu fumatul.

Aceasta tulburare metabolica este destul de grava si destul de frecventa, la fel ca si gripa sezoniera. Ea poate duce la cresterea riscului de aparitie a diabetului zaharat si a problemelor sistemului cardio-vascular.

Medicii specialisti au studiat numeroase cazuri si au constatat ca numarul de persoane supraponderale a crescut in ultimii ani, atat in numarul adultilor cat si a copiilor si adolescentilor. Obezitatea este foarte periculoasa deoarece duce la aparitia unor afectiuni sau cresterea riscului de a suferi de anumite boli, cum sunt cele de inima, ateroscleroza, diabetul zaharat, hipertensiunea arteriala. Kilogramele in plus devin greu de suportat de sistemul musculo-scheletic si astfel apare tendinta de a suferi de artroza, poliartrita si deformari ale coloanei vertebrale. In cazurile de obezitate mare se formeaza pliuri cutanate, apar probleme ca: transpiratie, dermatita si eczeme. La femei obezitatea afecteaza functia de reproducere iar la barbati declanseaza boli de prostata si scade potenta.

Termenul se sindrom metabolic ne duce catre aceste fenomene si se refera la metabolism, face legatura intre tulburarile in metabolism si bolile cardiovasculare. Caracteristicile acestui sindrom sunt nivelul ridicat de glucoza, hipertensiunea arteriala, obezitatea si colesterolul. Daca o persoana sufera de una din simptomele de mai sus e clar ca are un sindrom metabolic.

Cum se pastreaza sanatatea organismului?

  • Dieta - Sindrom metabolicTrebuie sa se renunte la alimentele de tip fast-food deoarece acestea nu contin minerale si vitamine atat de necesare organismului, dar si la alimentele congelate care se gasesc in cantitate mare si intr-o gama larga in magazine. In caz contrar scade sistemul imunitar si astfel creste riscul de aparitie  al bolilor.
  • Dieta nu trebuie sa fie tipica pentru slabit ci sa fie echilibrata. Prin ea trebuie sa se reduca aportul de acizi grasi in sange, sa se contribuie la scaderea tensiunii arteriale si la pierderea in greutate.
  • Medicii recomanda limitarea cantitatii de grasimi animale, sare, glucide, alcool si condimente.
  • Nu trebuie uitat sa se bea multe lichide, macar 1,5 litri apa zilnic, astfel corpul va fi bine hidratat.
  • Mesele trebuie sa fie mici si dese, de obicei 4-5 mese zilnic.
  • Exercitiile fizice, un sport placut este ideal pentru mentinerea corpului in forma. Prin activitatea fizica regulata se combate sindromul metabolic – scade grasimea de pe burta, se ajunge la greutatea normala, creste stabilitatea la insulina musculara, se normalizeaza tensiunea arteriala. Normal ar trebui sa se faca macar 5 ore de sport pe saptamana. Daca timpul nu permite acest lucru este bine sa se faca macar o plimbare pe jos de 30-60 de minute in fiecare zi. Acest lucru va ajuta foarte mult in mentinerea starii de sanatate a organismului.
  • Persoanele care sufera de sindrom metabolic, de diabet zaharat si hipertensiune arteriala trebuie sa consume alimente bogate in magneziu. Dintre acestea fac parte taratele, cerealele, fulgii de ovaz, susanul, apa minerala, nucile, ciocolata. Magneziul este foarte bun pentru formarea muschilor, oaselor, calmarea nervilor si tratamentul unor tulburari ale creierului. Este eficient in normalizarea nivelului de glucoza in sange si in crearea unei stari de bine.
  • Glicemia si colesterolul pot fi normalizate prin consumul de zinc, iar sindromul metabolic poate fi prevenit daca se ia necesarul zilnic de 15-25 mg zinc. Acesta se gaseste intr-o serie de alimente de tipul: germeni de grau, muschi de vita, paine din faina de grau, linte uscata, carne de vita, sardine in ulei, ficat de porc.
  • Un alt element care ajuta in prevenirea sindromului metabolic este calciul. Acesta este si cel mai important pentru organism, intareste dintii si sistemul osos, ajuta la normalizarea glicemiei, etc. Calciul se poate lua din alimente precum: fasole, seminte de susan, nuci, mac, urzici, migdale, si produse lactate – branza, lapte.
  • Unul dintre cele mai eficiente minerale de prevenire a sindromului metabolic este vanadiul. Acesta reduce glicemia si imbunatateste sensibilitatea la insulina. Se gaseste in cartofi, ovaz, orez brun, fasole, hrisca, salata verde, ridichi, sfecla, morcov, capsuni, cirese, ciuperci, cereale si altele.
  • Vitamina E reduce cantitatea de trigliceride si tendinta de a face tromboza. Aceasta se gaseste in multe legume proaspete, broccoli, germeni de grau, spanac, tarate si diferite legume.
  • Acidul lipoic este de ajutor in cazuri de sindrom metabolic, este recomandat 100-300 mg pe zi. Acesta reduce colesterolul din sange, elimina mercurul, plumbul si previne ateroscleroza. Se gaseste in lapte, carnea de vita sau ficat de vita, fasole, drojdie, varza rosie, varza alba, plante verzi.
Citește și:  Care este importanta fierului in organism?
Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.