Inteligenta emotionala (EQ)

0
150
Inteligenta emotionala (EQ)

Inteligenta emotionala reprezinta capacitatea omului de a-si selecta gandurile, emotiile si trairile pe care le are, in mod constient, cu scopul de a se cunoaste, de a se intelege si de a progresa, atat in relatia cu propria persoana, dar si in legaturile pe care le are cu alti oameni. De multe ori, o astfel de inteligenta, imbunatatita in timp, poate duce la rezultate bune pe toate planurile.

Ea se poate defini printr-un set de caracteristicii complementare inteligentei logice, iar spre deosebire de inteligenta fizica, innascuta, masurata prin coeficientul de inteligenta (IQ), intelgenta emotionala se poate dezvolta pe masura ce oamenii inainteaza in varsta si dezvoltarea acestei laturi a omului duce la un control mai bun al emotiilor, al trairilor si al simturile, creand relatii mai bune si de lunga durata.

Acestui tip de inteligenta ii stau la baza cinci componente majore, printre care: auto constientizarea, managementul emotiilor, auto motivarea si imaginea asupra propriei persoane si nu in ultimul rand abilitatiile sociale. Daca se analizeaza fiecare componenta in parte, se observa ca fiecare reprezinta o etapa a procesului de dezvoltare.

Inteligenta emotionala, desi tine mult de latura subiectiva, nu se poate dezvolta fara ca o persoana sa parcurga fiecare componenta in parte. De exemplu, auto constientizarea se refera la constientizarea proprie asupra efectelor pe care emotiile le au asupra propriei persoane, dar si fata de ceilalti. Totodata, important e si a realiza care sunt limitarile si punctele forte pe care un om le are si ce poate face pentru a le corecta, sau pentru a le mentine, dupa caz.

Dupa ce o persoana devine constienta de limitarile pe care le are, dupa ce isi descopera si calitatile, urmeaza unul din cei mai importanti pasi si anume, sa capete experienta, sau mai degraba sa deprinda abilitatiile necesare pentru a face fata zilnic valului de emotii care il incojoara, pornind de la lucrurile fericite, la cele nocive, frustrarilor si mai ales stresului.

Si pentru a putea invata acest pas, fiecare persoana care isi devolta aceasta latura trebuie sa isi doreasca din suflet sa faca aceasta schimbare, intrucat nu va putea altfel sa faca fata nici unei schimbari, pe nici un plan.

Dupa ce un om a vazut de ce abilitati are nevoie pentru dezvoltarea personala, urmeaza cel mai dificil pas si anume auto motivarea. De spus, este usor: “imi doresc sa nu ma mai enervez asa repede”… dar chiar crede si ceea ce spune? Inteligenta emotionala nu poate fi pacalita si daca aceasta dorinta si auto motivare nu porneste si din subcontientul propriu, nimic nu se va realiza in planul real.

inteligenta emotionala

Prin auto motivare, se dezvolta foarte mult increderea in abilitatiile descoperite pentru a face fata oricarei emotii si pentru un bun management al lor, iar cei mai buni factori pentru auto motivare sunt factori care provin din interiorul unui om: dorinta proprie de a realiza un lucru si de a se dezvolta.

Citește și:  Minciunile și adevărul ascuns de oameni – Cum îți dai seama că el sau ea te minte?

Dupa ce se cunoaste pe sine, abia atunci un om poate spune ca e suficient de pregatit cat sa treaca la ultimul nivel de dezvoltare si anume sa isi exercite abilitatiile sociale. O persoana trebuie sa invete sa asculte, iar asta o va face daca va intra in contact cu cat mai multi oameni din jur. De asemenea, un aspect important este sa se evite imprastierea de emotii negative in interactiunea cu ceilalti.

Mai sus, spuneam despre abilitatiile pe care un om trebuie sa le descopere la propria persoana, pentru a putea sa isi dezvolte inteligenta emotionala. Pe langa componentele care o alcatuiesc, mai sunt acele abilitati pe care omul fie le are in mod nativ, fie le capata pe parcursul dezvoltarii personale. Printre abilitatile care sunt necesare imbunatirii acestui tip de inteligenta se numara: ascultarea, asertivitatea, barierele care trebuiesc depasite si increderea in propria persoana.

Cea mai interesanta abilitate, dupa multe pareri, este ascultarea. De ce? Pentru ca multi oameni nu sunt capabil sa asculte sau asculta doar cu jumatate din atentie. In inteligenta emotionala au fost dezvoltate mai multe tipuri de ascultare, cum ar fi ascultarea in timpul liber de tip “ascultarea la o cafea”, atunci cand o persoana nu este atenta decat pe jumatate la ceea ce vroia interlocutorul sa spuna sau sa transmita.

Conform studiilor, ascultarea de acest tip reprezinta persoanele care nu sunt capabile sa isi exteriorizeze sentimentele si emotiile si tot aceste persoane sunt cele care incearca sa poarte o conversatie serioasa intr-un mediu zgomotos.

Alte tipuri de asculatare mai sunt si ascultarea informationala, bazata pe fapte, ascultarea bazata pe modul de exprimare mai mult decat pe cuvintele rostite, empatia si apatia, denumita si ascultarea fara interes. O alta abilitate care poate fi capatata in timpul vietii este asertivitatea, si anume, neinvadarea spatiului personal al unui om. Este o calitate care distanteaza si fizic si emotional si ajuta foarte mult la cunoasterea propriilor emotii, cat si a emotiilor celorlati.

Inteligenta emotionala nu se dezvolta usor, iar odata depasite barierele ei, se va descoperi o lume noua, in care oamenii sunt stapanii propriei vieti si nu emotiile. Bariera cea mai greu de infruntat este controlul emotiilor. Nu este usor ca cineva sa isi induca sa nu se mai streseze pentru orice lucru, sa faca fata frustarilor si sa le elimine din viata, si sa inlature emotiile negative, insa odata realizat acest pas totul devine mai simplu. Acesta este centrul inteligentei emotionale si totul pleaca de aici… de la a constientiza si a vrea.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.