De ce este bine să mănânci mai multe prune toamna? – Beneficii pentru sănătate

0
3

Prunele sunt fructe de toamnă cunoscute pentru valoarea lor nutritivă mare. Prunele au multe efecte benefice și asupra pielii (ex. uleiul din sâmburi de prune), dar și asupra unor probleme de sănătate. Comparativ cu alte fructe, prunele se remarcă prin proprietățile antioxidante puternice.

Aceste fructe delicioase au numeroase beneficii pentru sănătate, ce includ și prevenirea unor boli hepatice, de ficat și cancer.

Navigare rapidă în articol:

  1. Prune – beneficii pentru sănătate
  2. Ulei din sâmburi de prune

1. Prune – beneficii pentru sănătate

Prumele sunt fructe care conțin o cantitate semnificativă de nutrienți:

  • Vitamine A, B, C, E, PP
  • Oligoelemente precum fier, magneziu, potasiu
  • Pectine, antioxidanți, betacaroten
  • Antocianine cu efect puternic antioxidant, care dau culoarea închisă a fructelor
  • Fibre dietetice în pulpa fructelor.

Combat anemia

Prunele ajută în prevenirea și combaterea anemiei pentru că au fier. Dacă alegi să consumi prune uscate este de asemenea bine, pentru că acestea au o cantitate și mai mare de fier. Studiile cercetătorilor arată că 100 g de prune are 0,3 mg fier.

Alte surse de fier sunt: carnea de vită, porc și miel, kale, broccoli, ficatul și alte organe, orezul, mazărea, cerealele.

Prin conținutul de fier și cupru, prunele ajută la:

  • Formarea globulelor roșii
  • Purificarea sângelui
  • Menținerea sănătății circulației sanguine.

Despre prune se spune că au și acid folic (sau vitamina B12), de aceea ajută la formarea globulelor roșii și la prevenirea anemiei.

Prunele sunt recomandate și femeilor însărcinate, care au nevoie de o cantitate mai mare de acid folic. Acesta are rol în diviziunea celulară și formarea ADN-ului.

Ajută la scăderea în greutate

Comparativ cu alte tipuri de fructe, prunele sunt sărace în calorii și deci nu favorizează creșterea în greutate. În plus, ele au și multe vitamine și oligoelemente care mențin sănătatea organismului.

În procesul de slăbire, corpul are nevoie de nutrienți pentru că intră într-un proces de catabolism. Prin introducerea prunelor în dietă, se oferă o cantitate semnificativă de nutrienți și fibre dietetice, care ajută la reglarea nivelului de zahăr din sânge și la slăbirea eficientă.

Prunele promovează metabolismul și ajută la arderea grăsimilor din corp, deci facilitează eliminarea kg în plus și combaterea obezității.

Previn oboseala oculară și îmbătrânirea prematură a organismului

Prin conținutul de antioxidanți (antocianine), aceste fructe reduc oboseala oculară. Antocianinele ajută la prevenirea problemelor de vedere și a sindromului metabolic. Prunele scad riscul de degenerescență maculară, care apare la persoanele cu vârsta peste 65 de ani.

Vitamina E din prune ajută în prevenirea producerii de peroxid lipidic, despre care se spune că provoacă îmbătrânirea. Vitamina E are un efect antioxidant foarte bun, previne oxidarea colesterolului și are acțiune benefică asupra fluxului sanguin.

Îmbunătățesc sănătatea oaselor

Potrivit oamenilor de știință, prunele protejează sănătatea oaselor, ele accelerează vindecarea fracturilor și întăresc sistemul osos.

Previn diabetul

Prin consumul de prune se reduce nivelul de zahăr din sânge și se previne diabetul. Prunele au fibre care sunt solubile în apă, devin un gel atunci când sunt dizolvate în apă și au efect în a absorbi colesterolul, iar asta scade riscul de arterioscleroză.

Prin conținutul de potasiu, prunele ajută sistemul muscular și scad tensiunea arterială. Aceste fructe au și magneziu, care are rol important în metabolism, producția de energie, termoreglare, în contracția mușchilor și dilatarea vaselor de sânge (deci și în reducerea hipertensiunii arteriale).

Citește și:  Vrei sa ai o silueta de invidiat ca Angelia Jolie? Vezi in ce consta dieta Angeliena Jolie

Mențin sănătatea ficatului

Conform unui studiu de pe NCBI, prunele sunt un bun remediu pentru diferite boli de ficat, chiar și pentru hepatită. Cercetătorii au analizat efectele acestor fructe asupra funcției hepatice, la 166 de oameni. Aceștia au urmat o dietă cu prune proaspete și au băut și suc de prune, timp de 2 luni. Rezultatele studiului arată faptul că prunele au beneficii pentru sănătatea ficatului, ajută în cazuri de boli hepatice.

Ajută în prevenirea cancerului

Prunele conțin polifenoli cu puternice proprietăți antioxiante. De asemenea, au proprietăți antiinflamatorii și vindecătoare.

Conform unui studiu din 2005, prunele uscate ajută la scăderea riscului de cancer de colon, datorită conținutului ridicat de fibre dietetice și polifenoli.

Studiile cercetătorilor arată că stresul oxidativ are un rol în progresia cancerului cerebral. Prin aportul de fructe care au proprietăți antioxidante superioare, se poate preveni proliferarea celulelor cancerului cerebral. Cercetătorii au descoperit că extractul de prune (care are un conținut semnificativ de polifenoli, flavonoide și activitate antioxidantă) ar putea ajuta la prevenirea și inhibarea creșterii celulelor cancerului cerebral.

Cercetătorii au demonstrat că extractul de prune scade dezvoltarea canerului la sân și reduce viabilitatea celulelor cancerului hepatic la oameni. De asemenea, consumul de prune a fost asociat cu scăderea riscului de cancer de gât și cancer cerebral.

Mențin sănătatea colonului

Prunele conțin fibre dietetice care sunt extrem de eficiente în prevenirea constipației și a bolilor de colon. Prin consumul de prune se stimulează activitatea intestinelor și se activează peristaltismul. Dacă peristaltimsul ar fi redus, atunci s-ar produce contipație. Aportul de fibre din prune ajută funcția intestinală de a expulza scaunele digestive și rezidurile intestinale.

Prunele conțin și pectină – care are rol în creșterea numărului de bacterii benefice și asta are efect excelent asupra tractului intestinal.

Când se consumă prune, trebuie să le spălați bine cu apă, pentru a îndepărta eventualele reziduri de pesticide.

Prunele care au culoarea mai închisă au o cantiatte mai mare de antocianine, decât cele de culoare mai deschisă. Cele care sunt verzi au mai multă vitamina C.

2. Ulei din sâmburi de prune

Acest ulei este 100% natural și se obține prin presarea la rece a sâmburilor de prune. Este indicat pentru îngrijirea pielii, deoarece are numeroase substanțe benefice pentru țesutul cutanat.

Proprietățile uleiului din sâmburi de prune:

  • Are efect hidrant pentru piele și păr
  • Ajută la hrănirea, vindecarea pielii și la restabilirea aspectul părului uscat și deteriorat
  • Conține vitamine, acizi grași Omega, de aceea are acțiune hidrantantă, antiinflamatorie și vindecătoare
  • Protejează unghiile, pielea și părul de atacul nociv al radicalilor liberi
  • Se absoarbe ușor în piele, poate fi folosit pentru toate tipurile de ten
  • Este recomandat și pentru masajul scalpului și menținerea sănătății acestuia
  • Reduce umflăturile, iritațiile, ridurile, petele hiperpigmentare
  • Are efect antioxidant prin conținutul de tocoferol (vitamina E) și acid oleic
  • Îmbunătățește aspectul pielii și menține sănătatea acesteia.

Uleiul din sâmburi din prune este utilizat și în cosmetică, în creme, săpunuri, geluri de duș, parfumuri, preparate de tip mască de față și altele.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.