Moda la adolescenți, cum trebuie înțeleasă

0
4306
Moda la adolescenți, cum trebuie înțeleasă

Moda la adolescenti este mai mult pentru ei decat o simpla toana, este unul dintre mijloacele lor preferate de a isi exprima personalitatea – atat pentru fete, cat si pentru baieti! Pana acum catva timp, exista o diferenta clara in modul in care societatea judeca si clasifica indivizii: femeile erau etichetate in functie de aspectul fizic si vestimentatie, in vreme ce barbatii in functie de cariera si numarul de cifre din contul bancar…

Nici una dintre aceste prejudecati nu este justa, nu reflecta realitatea, insa prejudecatile greu se elimina dintr-o societate, in special daca aceasta are valori conservatoare… Pentru un barbat era de ajuns sa se imbrace curat si “respectabil” pentru a fi considerat stilat. Barbatii care chiar aveau grija in ingrijirea si vestimentatia lor erau considerati gay sau freaks!

Totusi, in ultimul timp, chiar si in tara noastra care mai are mult pana sa ajunga nivelul de civilizatie occidental, se evidentiaza tendinta de egalitate dintre cele doua sexe, egalitate dusa uneori la limita. Baietii adolescenti duc uneori preocuparea pentru modul in care se imbraca la extrem, insa ceea ce adultii nu inteleg este ca aceasta este calea lor de a-si exprima individualitatea si unicitatea. Poate parea paradoxal, caci moda la adolescenti implica sa urmezi docil trendurile pe val si sa te integrezi astfel in turma!

La adolescenti, atat fetele, cat si baietii sunt analizati si judecati in functie de modul in care se imbraca. Moda la adolescenti are doua functii esentiale: sa te integrezi in grup, sa nu iesi in evidenta, sa nu fi un outsider, dar si sa iti arati individualitatea, unicitatea si originalitatea! Cum se impaca aceste doua roluri aparent opuse ale modei?

Ideea este ca adolescentul isi exprima individualitatea prin opozitie cu ceva: « eu sunt diferit de X ! », iar acel ceva este adultul ! De aceea, moda la adolescenti, desi are efectul de a ii omogeniza si a ii imbraca asemanator, are si efectul de a ii diferentia vizibil de altii, acei altii find adultii din jurul lor! Prin adoptarea unor articole vestimentare iesite din comun, adolescentul declara clar si raspicat: « eu sunt unul dintre voi si nu sunt unul dintre ei »!

Iata deci cum acelasi fenomen – moda la adolescenti – are in acelasi timp efectul de a omogeniza si efectul de a diferentia. Acesta se poate urmari concret prin observarea evolutiei celui mai accesibil si util articol vestimentar al ultimilor decenii: blugii! Pima data cand au aparut, ei reprezentau simbolul noii generatii, aratand apartenenta la aceasta generatie, dar si diferentierea fata de generatia anterioara. Apoi, blugii s-au reinventat permanent pentru a realiza aceste doua functii – apartenenta si diferentiere – au aparut blugii rupti, blugii evazati, blugii prespalati, blugii skinny, blugii cu tur pana la genunchi, s.a.m.d.

moda la adolescenti

Insa moda la adolescenti cuprinde si un alt fenomen, acela de a evidentia subculturile din care fac parte tinerii. Acestia se impart in diverse grupari, iar unul dintre cele mai importante elemente care construiesc distinctii in cadrul aceleiasi grupe de varsta o constituie muzica! Asta pentru ca muzica este un element esential in viata adolescentului, prin muzica se exprima si isi gaseste exprimate gandurile, emotiile si preferintele. Muzica este noua poezie a societatii actuale.

Citește și:  20 de coafuri cu parul prins recomandate pentru petreceri si evenimente

Astfel, tinerii se impart in functie de preferintele muzicale in diferite subculturi, fenomen vizibil in ziua de astazi si in Romania: rockeri metalisti, punkisti, hipsteri, hip-hoperi, houseri, fani reggae, manelisti. Aceste subculturi integreaza tanarul si ii formeaza preferintele si valorile in opozitie cu alte subculturi. Iar modalitatea prin care tanarul isi declara apartenenta la o subcultura este moda la adolescenti! Desi pentru adulti poate fi dificil sa distinga intre elementele vestimentare, tinerii recunosc imediat insemnele vestimentare specifice unei anumite subculturi.

Este modul lor de a isi arata apartenenta si de a isi manifesta opozitia fata de celelalte grupari! Piese vestimentare care adultilor li se par ridicole sau vulgare isi au rolul lor specific in acest proces de recunoastere si autorecunoastere: pantalonii de piele si hainele negre in general sunt insemne specifice ale rockerilor, palarii, esarfe si jachete moderne ale hipsterilor, pantaloni extra-largi si lanturi grele ale hip-hoperilor, s.a.m.d.!

Adultii nu inteleg si nu trebuie sa inteleaga toate aceste nuante si diferente in cadrul modei la adolescenti – de fapt, tinerii isi doresc dezaprobarea lor, caci prin dezaprobare ei traiesc acea diferenta si isi demonstreaza lor insisi acea individualitate si originalitate atat de dorita!

Moda la adolescenti este, asadar, mai mult decat urmarea inconstienta a turmei: este modul lor de a se exprima, de a incerca sa-si declare independenta si unicitatea, de se alinia spiritului noii generatii!

Este si un act de rebeliune, de neacceptare a uniformitatii si a conformitatii, de aceea tinerii protesteaza atat de mult impotriva uniformelor scolare: ei simt ca prin impunerea aceleiasi tinute, adultii le fura dreptul la libera exprimare. Pentru adult poate ca nu mai conteaza ca este imbracat la fel precum cei din jurul lui – caci adultii stiu deja faptul ca sunt diferiti si au alte modalitati de a-si exprima individualitatea, insa pentru adolescent, a se vedea imbracat identic precum ceilalti si mai rau, asemanator cu cei mari, este o adevarata tragedie!

Astfel ca adultii nu ar trebui sa se mire si sa se cruceasca la noua achizitie a copilului lor adolescent, fie ca este o pereche de blugi care arata de parca a fost calcata cu tractorul, o fusta care pare a fi mai degraba curea sau o bluza care deja are gauri in ea! Prin acest articol vestimentar, adolescentul ii transmite: “da, sunt diferit de tine si am propria personalitate”!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.