Motive temeinice pentru a mânca spanac – Beneficii pentru sănătate

0
601

Spanacul este cunoscut pentru proprietățile sale nutritive, care promovează sănătatea dincolo de alimentația de bază. Spanacul este bogat în nutrienți, are calități dietetice valoroase, are efect fortificant pentru corp, îmbunătățește funcțiile de protecție și hematopoietice ale organismului.

Dacă ai poftă de verdețuri și dorești să beneficiezi de avantajele pe care acestea le oferă, îți sugerăm să introduci și spanacul în dieta zilnică alături de alte legume, pentru diversitate, pentru că acesta conține din abundență nutrienți care te ajută să-ți recuperezi sănătatea.

Navigare rapidă în articol:

  1. Spanac – Beneficii pentru sănătatea organismului
  2. Rețete delicioase cu spanac

1. Spanac – Beneficii pentru sănătatea organismului

Spanacul este bogat în vitamine, antioxidanți și alți nutrienți, cu un conținut caloric scăzut. Are proprietăți antiinflamatoare, anticancer, antiobezitate, hipoglicemice, anticonvulsivante, antioxidante, vitaminizante și mineralizante.

Conform unui studiu de pe ncbi, activitatea antioxidantă a spanacului poate fi eficientă în combaterea stresului oxidativ și reducerea colesterolului din sânge.

Proprietățile vindecătoare ale spanacului sunt excelente, s-au remarcat de mult timp, de aceea planta a fost folosită în cazuri de anemie, migrene, hipertensiune arterială, afecțiuni ale tractului gastrointestinal, diabet zaharat, boli de inimă și altele.

Planta conține clorofilă, carotenoizi, luteină, zeaxantină și o mare varietate de alți nutrienți:

  • Numeroase vitamine A, B1, B2, B3, B6, C, E, K, acid folic
  • Minerale și oligoelemente precum sunt mangan, magneziu, fier, potasiu, zinc, cupru, seleniu, fosfor, calciu.

Principalele beneficii ale spanacului sunt:

Spanacul protejează vederea

Prin conținutul bogat în luteină și zeaxantină, această legumă menține sănătatea ochilor, previne dezvoltarea cataractei, protejează vederea împotriva efectului nociv al razelor UV.

Consumul de spanac reduce riscul de cataractă și previne degenerescența maculară prin substanțele nutritive pe care le conține. Degenerescența maculară apare odată cu înaintarea în vârstă și este o afecțiune care poate afecta zona de maximă acuitate vizuală a retinei.

Spanacul creează un mediu alcalin în organism

Acest aliment alcalin are efect benefic asupra sistemelor fiziologice, mai ales asupra celui limfatic, ce poate fi prea acid din cauza substanțelor chimice, a acizilor, pesticidelor și agenților patogeni care ajung  în organism. Spanacul contribuie la curățarea sistemului limfatic de toxine și astfel contribuie și la vindecare organismului.

În plus, furnizează o cantitate semnificativă de nutrienți care sunt ușor de absorbit și de organism și de sistemul nervos. Are capacitatea de a ajuta la detoxifierea organismului, la curățarea ficatului, la eliminarea deșeurilor din acest organ, despre care s-a spus că sunt vinovate de creșterea în greutate.

Conține enzime, vitamine A și B, care au efect terapeutic, dar și caroteni, clorofilă și alți nutrienți care vindecă sistemul endocrin.

Află aici de ce este bine să mâncăm alimente alcaline la începutul mesei, ce este dezechilibrul acid/alcalin din corpul nostru și cum îl prevenim prin ceea ce mâncăm.

Spanacul combate depresia

Specialiștii în domeniul medical au demonstrat că deficitul de magneziu și serotonină poate afecta starea de spirit, poate duce la depresie. Prin consumul de spanac se oferă organismului 19% din necesarul zilnic de acest nutrient. Această legumă introdusă în alimentație ajută în prevenirea și combaterea depresiei.

Are efect benefic asupra sistemului nervos prin conținutul de nutrienți care îmbunătățesc funcția cognitivă. Este o sursă de compuși fenolici, carotenoizi, flavonoizi, minerale și vitamine. Aceste elemente active ajută la creșterea acetilcolinei dintr-o zonă a creierului, care este responsabilă de capacitatea de memorie și învățare.

Spanacul și în general legumele verzi sunt o sursă de folat, care stimulează producția de serotonină în organism. Cercetătorii au descoperit că depresia apare la oamenii care au un deficit de folat. Cei care consumă mai puțin folat, au un nivel mai mic de această vitamină în sânge. Aportul scăzut de folat poate duce la depresie, dar și la scăderea memoriei și o senzație de oboseală. Alte alimente bogate în folat sunt: avocado, linte, fasole și mazăre.

Acidul folic în combinație cu vitamina C și K susține reînnoirea tecii de mielină, asigură transmiterea bună a impulsurilor nervoase și protejează terminațiile nervoase de efectele nocive.

Spanacul menține sănătatea colonului și ajută în controlul apetitului

Fiind o legumă cu un conținut mare de fibre, spanacul are efect bun asupra tractului gastrointestinal. Doar 100 g de spanac are cam 2,2 g de fibre; asta reprezintă 10% din cantitatea de fibre de care are nevoie un om zilnic.

Are capacitatea de a induce secreția de hormoni de sațietate, de aceea este indicat ca aliment în dietele de slăbit. Contribuie la reducerea greutății corporale, prin cantitatea mare de fibre solubile în grăsimi, care asigură o digestie normală, sănătoasă și previne supraalimentarea.

Citește și:  Ginsengul-salbatic (Codonopsis pilosula) vindeca infectiile respiratorii

Îmbunătățește forța mușchilor

Spanacul accelerează sinteza proteinelor, de aceea ajută la consolidarea sistemului muscular. Conform unui studiu realizat de cercetătorii din Suedia, nitrații din spanac ajută la creșterea mușchilor. Se recomandă consumul a 200-250 g de spanac pe zi.

Spanacul crește hemoglobina, stimulează sănătatea cardiovasculară

Această legumă bogată în fier trebuie introdusă în alimentație pentru că vă ajută să vă creșteți hemoglobina. Are compuși flavonoizi care sporesc oxidul nitric, ce poate ajuta la scăderea hipertensiunii arteriale. În plus, spanacul reduce inflamațiile, îmbunătățește funcția mușchiului inimii, funcția trombocitară și rigiditatea arterială.

Consumul de spanac și mere ajută la scăderea riscului de boli cardiovasculare și prevenirea declinului cognitiv.

Sucul de portocale și lămâia ajută la absorbția fierului din spanac. Lămâia și sucul de portocale conțin vitamina C, care contribuie la absorbția fierului din spanac. Prin conținutul de vitamina K, spanacul ajută la întărirea oaselor, la absorbția calciului și stimularea interacțiunii dintre calciu și vitamina D.

Puteți combate anemia cu suc de spanac, roșii și creson.

Spanacul combate cancerului

Prin elementele active pe care le conține, această legumă poate ajuta la eliminarea cancerigenelor din organism. Spanacul inhibă diviziunea celulelor canceroase și previne dezvoltarea cancerului. Extractul de spanac inhibă creșterea celulelor canceroase. Prin urmare, spanacul poate reprezenta o abordare nutriționistă a tratării cancerului.

Spanacul menține prospețimea și sănătatea pielii

Cercetătorii au demonstrat că spanacul face minuni pentru regenerarea pielii, poate ajuta și în tratamentul unor afecțiuni cutanate – eczeme, psoriazis.

Masca din spanac ajută în tratamentul ridurilor.

2. Rețete delicioase cu spanac

Spanacul se consumă proaspăt, crud sau fiert. Se folosește în salate, sosuri, supe, piure de cartofi, tarte și poate fi gătit în combinație cu alte legume. Vezi aici rețeta de spanac gratinat și rețeta de supă de spanac ardelenească.

Cea mai simplă și rapidă rețetă din spanac

Se folosesc următoarele ingrediente: 1 kg de spanac proaspăt, 1 cățel de usturoi, puțină zeamă de lămâie, 2-3 linguri ulei de măsline, 3 linguri brânză feta (telemea din lapte de oaie și capră), sare și piper.

Se procedează astfel:

  • Spanacul se gătește foarte ușor, chiar în 3-4 minute. Se spală, se taie rădăcina, respectiv partea albă care are cam 2 cm, de la capătul plantei. Apoi se mai spală o dată frunzele de spanac într-un bol mare, sub jetul de apă. Acest proces de spălare se repetă până ce nu mai este deloc pământ pe spanac. Se ia o tigaie mare, eventual din oțel inoxidabil și se umple cu suficientă apă. Se adaugă și puțină sare. Se pune tigaia cu apă la foc moderat, timp de 10 minute și se acoperă cu un capac.
  • Între timp, se curăță un cățel de usturoi și se taie în bucățele mici. Când apa clocotește, se pune spanacul și se gătește doar timp de 1 minut, în tigaia acoperită cu un capac. Apoi se pune spanacul la scurs într-o sită și se apasă cu o furculiță, pentru a elimina surplusul de apă.
  • Se pune spanacul pe o farfurie, se taie în bucăți potrivite, se adaugă deasupra suc de lămâie, 2-3 linguri de ulei de măsline extravirgin și usturoiul tocat mărunt. Se condimentează cu puțin piper și sare. Pentru un plus de gust se poate adăuga și puțin sos de soia, care are o aromă deosebită. Se amestecă și se adaugă deasupra brânză feta sfărâmată și câteva măsline kalamata.

Rețeta este foarte gustoasă, merită să o încercați.

Smoothie din spanac

Spanacul este folosit împreună cu alte ingrediente la realizarea de băuturi antiinflamatoare:

  • Smoothie din spanac cu mere, pere, cireșe și lapte de cocos
  • Smoothie din spanac și morcovi
  • Smoothie din spanac cu avocado, piersici, banane, lapte de migdale vanilat
  • Smoothie din spanac, pepene verde, kiwi, lapte de migdale vanilat
  • Smoothie din spanac, afine, zmeură, suc de lămâie, apă de nucă de cocos
  • Smoothie din spanac, suc de lămâie, cidru de mere, struguri verzi, piersici
  • Smoothie din spanac, piersici, ceai verde, apă de nucă de cocos
  • Smoothie din spanac, ananas, suc de portocale, cireșe, apă de nucă de cocos
  • Smoothie din spanac, ghimbir, avocado, banane, un cartof duce fiert mediu și lapte de migdale vanilat.

Dieta cu spanac te ajută să slăbești rapid, în doar câteva zile.

Spanacul și verdețurile elimină toxinele din organism, dar și toxinele din plan emoțional. Prin adăugarea unei cantități semnificative de verdețuri în dieta zilnică poți elimina deșeurile toxice și emoțiile toxice, și astfel te simți mai bine și mai sănătos.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.