Varza fermentată și acidul lactic – Beneficii pentru sănătate

0
12

Acidul lactic obținut din bacteriile din varza fermentată are multe beneficii pentru sănătate. Bacteriile cu acid lactic scad valoarea pH-ului, fac această legumă să devină mai acidă și ajută organismul să absoarbă mult mai ușor substanțele nutritive. Află în acest articol beneficiile pe care le oferă varza fermentată pentru sănătatea organismului.

Navigare rapidă în articol:

  1. Varza fermentată, un deliciu gastronomic
  2. Probioticele din varză și alte legume fermentate

1. Varza fermentată, un deliciu gastronomic

Cum se realizează varza fermentată? Toată munca se face acasă și nu este deloc dificilă. Ai nevoie de o varză albă și de sare. Cu ajutorul acestor două ingrediente poți transforma această legumă, din starea ei naturală, într-un preparat delicios pentru sandvișuri sățioase și sănătoase.

Iată cum se procedează:

  • Inițial trebuie să tai varza în șuvițe subțiri, pe care le pui într-un recipient încăpător, ce poate fi un castron mare folosit la salate.
  • Presari sare deasupra și zdrobești varza cu mâinile, prin frământarea frunzelor ușor aproximativ 2-5 minute, până ce sarea acționează iar varza devine moale și lasă apă. Ar trebui să folosești cam 2% sare din greutatea verzei.
  • Acest lichid lăsat de varză este bogat în carbohidrați care hrănesc bacteriile și acestea produc acidul lactic. Bacteriile care transformă varza sunt anaerobe, nu le place oxigenul și de asta este important ca varza feliată să fie perfect scufundată în zeama lăsată de ea.
  • Pui varza într-un borcan; apeși cu mâinile pentru ca zeama să se ridice deasupra frunzelor feliate care devin compacte, pui o folie și o greutate, iar apoi închizi borcanul și lași la fermentat timp de 14 zile, sau chiar mai mult, până la 3-6 săptămâni (atunci obții varză murată).
  • Temperatura trebuie să fie de 15-24 grade Celsius, deci varza ar putea fi ținută la fermentat într-o cămară. Poți folosi și un termometru de cameră pentru a verifica temperatura.
  • După această perioadă de timp, varza este deja fermentată, se poate consuma ca garnitură la diferite preparate culinare.
  • Borcanul cu varză se păstrează la frigider.

Bacteriile din varză sunt benefice pentru intestin, iar carbohidrații sub formă de zaharuri sunt hrana acestor bacterii. Așa se explică și faptul că varza fermentează ușor și acest preparat este simplu de realizat.

Vezi în acest video modul de preparare:

Alte aspecte importante despre varza fermentată

Specialiștii recomandă ca varza să fie ținută la fermentat aproximativ 2 săptămâni și nu mai mult, pentru că devine murată și mult mai acră. În această etapă de 14 zile, speciile de bacterii anaerobe din fermentația frunzelor de varză produc acid lactic. Dacă varza este ținută mai mult timp la fermentat, condițiile din borcan devin prea acide pentru aceste bacterii.

Un alt aspect important este să se respecte cantitatea de sare corectă, de 2% din greutatea verzei, sau cel mult 3%. În caz contrar, bacteriile vor fi inhibate de concentrația mare de sare.

Temperatura de 15-24 grade Celsius este și ea importantă. Dacă temperatura este mai mare, atunci are loc suprasolicitarea lactobacilului și este posibil ca acea creștere microbiană să se realizeze greșit. Uneori dacă temperatura este prea mare în timpul fermentației, varza se înmoaie prea tare și chiar se strică.

Citește și:  Excesul de ceai negru si partile sale pozitive

Prin respectarea acestor condiții se obține corect fermentația frunzelor de varză și un preparat culinar foarte sănătos pentru organism.

Varză fermentată cu măr

Pentru a grăbi procesul de fermentare se poate folosi și un măr (verde sau roșu) în borcanul cu varză, care oferă un plus de aromă și vitamine. Se spală mărul cu apă, se taie în bucăți potrivite și se îndepărtează semințele și codița. Se poate folosi mărul cu tot cu coajă. Se pune mărul tăiat în blender împreună cu acele cotoare de varză (care nu trebuie aruncate pentru că și ele pot oferi probiotice sănătoase). Cotoarele de varză au un efect bun, ajută bacteriile să se dezvolte și să prolifereze, astfel transformă varza într-un aliment probiotic bun.

La blender se adaugă și puțină apă de izvor care nu are clor ca apa de la robinet (ce poate interfera cu bacteriile din varză), deci este cu siguranță mai bună. Dacă nu ai apă de izvor, poți folosi apa de la robinet astfel: o fierbi foarte bine, apoi o lași să se răcească la temperatura camerei peste noapte și astfel se elimină o parte din clor.

Peste măr și cotoarele de varză din blender adaugi puțină apă de izvor, nu foarte multă, cam un pahar. După ce obții amestecul la blender (din măr, apă și cotorul de la varză) îl pui în borcanul cu varză sătată și amesteci. Apoi apeși varza în borcan, astfel lichidul se ridică deasupra, iar la final pui câteva frunze de varză care nu au fost tăiate, iar pentru a le presa folosești deasupra lor o greutate din sticlă (un pahar sau un borcan mai mic).

2. Probioticele din varză și alte legume fermentate

Borcanele cu murături de la supermarket au oțet și conservanți, asta înseamnă că procesul de fermentare nu s-a realizat 100% natural și nu conțin acele probioticele benefice pentru organism.

Fermentarea frunzelor de varză în mod natural cu sare, cu ajutorul bacteriilor acestei legume, este cea mai simplă metodă de conservare și de îmbunătățire a proprietăților nutriționale. Prin fermentare se proliferează bacteriile lactice și astfel varza va fi mult mai ușor digerabilă, iar în plus va avea și un conținut mai bogat în elemente active, în vitamine și substanțe cu proprietăți antibiotice și anticarcinogene.

De ce este bine să consumăm legume crude murate sau fermentate? Iată câteva avantaje:

  • Au bacterii prietenoase cu efect asemănător probioticelor
  • Ajută în combaterea obezității
  • Cresc longevitatea organismului
  • Curăță tractul intestinal de toxine
  • Elimină stările de greață
  • Ajută la regenerarea celulară
  • Consolidează imunitatea organismului.

Dieta cu varză murată te ajută să pieri 3 kg în 4 zile.

Acidul lactic

Bacteriile lactice au enzime cu efect bun pentru organism. Acidul lactic ajută la creșterea microbioticei – un indicator al florei intestinale benefice din intestin.

Bacteriile lactice se obțin din varză fermentată, dar și prin fermentarea altor produse vegetale, cum ar fi conopida, gogonelele și gogoșarii. Aceste legume murate se pot prepara acasă, în mod tradițional.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.