Beneficiile suplimentarii alimentatiei cu vitamina D

0
156
Vitamina D in alimente
Vitamina D

Vitamina D sau alfacalcidoluleste este o vitamina steroidica, care face parte din grupul prohormonilor hidrosolubili ce stimuleaza absorbtia si metabolizarea calciului si a fosforului. Persoanele care au parte de expunere solara constanta nu au nevoie de suplimentarea alimentatiei cu aceasta vitamina, pentru ca soarele promoveaza sinteza endogena. De-a lungul timpului, au fost descoperite cinci tipuri de alfacalcidol, D1, D2, D3, D4, D5, dintre care cele mai cunoscute, ca fiind importante in sanatatea umana, sunt D2 (ergocalciferol) si D3 (cholecalciferol).

Cercetatorii din cadrul Facultatii de Medicina a Universitatii din Minnesota au descoperit ca administrarea de vitamina D persoanelor supuse curelor de slabire stimuleaza pierderea in greutate. Din punct de vedere biologic, aceasta vitamina este inerta, motiv pentru care, in interiorul organismului, este supusa la doua reactii de hidroxilare pentru a deveni activa, sub forma de calcitriol (1,25-Dihydroxycholecalciferol). Calcitriolul promoveaza procesul de absorbtie a calciului si a fosforului preluate din mancare si reabsorbtia calciului la nivelul rinichilor, procese absolut necesare pentru mineralizarea normala a oaselor. In cazul deficientei cronice de alfacalcidol, persoanele pot suferi de accentuarea reflexelor neurologice, spasme ale laringelui, ale mainilor si picioarelor si crampe ale membrelor.

Vitamina D sau ergocalciferolul este produsa de catre nevertebrate, fungi si plante, ca raspuns la actiunea soarelui. Oamenii si animalele vertebrate nu sunt capabile sa produca aceasta vitamina, motiv pentru care este necesara suplimentarea ei, pentru a preveni aparitia arsurilor solare. Forma de colecalciferol (D3) este produsa la nivelul tegumentului uman in momentul in care 7-dehydrocholesterolul reactioneaza la actiunea razelor ultraviolete, care trebuie sa aiba un index de cel putin 3 pentru a putea declansa reactia. Acest index se obtine in timpul zilelor de primavara si vara si, cateodata, si toamna, in zonele temperate. Un individ are nevoie de minimum 15 minute de expunere solara pentru a putea produce necesarul minim de vitamina D.

Beneficiile suplimentarii alimentatiei cu colecalciferol:

  • Este o vitamina cruciala pentru absorbtia calciului si a fosforului in oase;
  • Este cruciala pentru mentinerea unor oase sanatoase;
  • Este un reglator al sistemului imun;
  • Poate reduce riscul de aparitie al sclerozei multiple;
  • Poate stimula functionarea in limite normale a sistemului nervos central, in special in decada a doua de viata;
  • Este o vitamina implicata activ in procesul de scadere in greutate;
  • Este o vitamina care poate reduce frecventa si severitatea atacurilor de astm;
  • Administrarea sa poate duce la scaderea riscului de aparitie a artritei reumatoide la femei;
  • Administrarea de vitamina D poate proteja impotriva radiatiilor solare si arsurilor;
  • Foarte multe studii de specialitate au dovedit faptul ca persoanele cu niveluri crescute sau normale de colecalciferol au un risc mult mai scazut de a dezvolta diverse forme de cancer.
Citește și:  Dieta săracă în carbohidrați și bogată în proteine – o manieră de a te îmbolnăvi sigur!

Exista si unii factori care pot inhiba sinteza acestei vitamine liposolubile, ca zilele noroase, ceata foarte densa si cremele folosite pentru protectia solara. Daca organismul tau nu poate produce cantitati suficiente de colcalciferol din expunerea la soare, atunci ai la dispozitie posibilitatea obtinerii sale din alimentatie si suplimente de sinteza. Doza zilnica recomandata de vitamina D este de 25 de micrograme (1000 de unitati internationale – UI).

Surse de colecalciferol:

  • Lapte dulce,
  • Lapte batut, iaurt, chefir,
  • Branza tofu,
  • Fasolea,
  • Vitamina D in alimente
    Vitamina D in alimente

    Mazarea,

  • Semintele de susan,
  • Alunele,
  • Migdalele,
  • Semintele de dovleac, semintele de floarea soarelui,
  • Sardinele,
  • Somon,
  • Ton, pastrav,
  • Sucul natural de portocale,
  • Brocoli,
  • Varza de Bruxelles,
  • Alge de mare.
  • Efecte secundare ale acestei vitamine

In general, administrarea de colecalciferol este una sigura, fara efecte secundare, in special daca este luata pe cale orala, in dozele recomandate. Printre cele mai comune efecte secundare, in cazul unui supradozaj, se numara fatigabilitatea, astenie, cefalee (durere de cap), inapetenta (pierderea apetitului), senzatia de gura uscata, aparitia unui gust metalic in gura, greata, voma. Administrarea unei cantitati de vitamina D care depasesete valoarea de 4000 UI poate duce la cresterea in exces a nivelurilor de calciu in sange, fenomen ce poate fi foarte periculos.

Ca recomandari generale, este indicat ca femeile gravide si cele care alapteaza sa nu depaseasca doza zilnica recomandata. Administrarea acestei vitamine persoanelor care sufera de afectiuni renale este de evitat, pentru ca va stimula cresterea nivelurilor de calciu, care poate duce la aparitia aterosclerozei. Daca sunteti in aceasta categorie, este recomandata administrarea sub stricta supraveghere a medicului dumneavoastra curant si monitorizarea nivelurilor de calciu sangvin. Persoanele care sufera de sarcoidoza nu au voie sa ia suplimente de vitamina D,iar cei care sufera de histoplasmoza trebuie sa fie prevazatori in administrarea acestei vitamine, pentru ca aceasta duce la dezvoltarea de litiaza renala, prin acumularea de calciu in exces. Aceeasi precautie in administrare trebuie sa vina si din partea celor care sufera de hiperparatiroidism (glanda paratiroida hiperactiva), dar si de diferite tipuri de limfom – in ambele cazuri se inregistreaza cresterea in exces a nivelurilor de calciu din sange, care poate duce la dezvoltarea litiazei renale sau a aterosclerozei.

Nu uita să distribui dacă ți-a plăcut:
Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.