Vitamina D ajută la prevenirea osteoporozei, depresiei, cancerului de prostată și a cancerului la sân

0
120

Vitamina D este numită și ,,vitamina soarelui” și importanța ei pentru organism este mare. Studiile recente au arătat că ar ajuta în prevenirea osteoporozei, depresiei, cancerului de prostată și a cancerului de sân. Deficitul de vitamina D care apare îndeosebi în anotimpul de iarnă își pune amprenta asupra sănătății.

Surse de vitamina D, Foto: gi-north.com
Surse de vitamina D, Foto: gi-north.com

Osteoporoza este ,,boala oaselor casante” care afectează mai mult femeile decât bărbații. Apare la persoanele cu vărsta peste 50 de ani. Boala constă în faptul că oasele își pierd din conținutul de calciu, le scade densitatea și devin fragile și casante. Osteoporoza face ca riscul de fracturi să crească. Vitamina D se folosește sub formă de suplimente de 10 mg pentru prevenirea acestei boli. Nu trebuie exagerat cu aportul de astfel de suplimente deoarece dacă sunt administrate o perioadă îndelungată de timp pot duce la formarea de pietre la rinichi. Cel mai bine este ca persoanele de orice vârstă să facă plimbări lungi pentru a se expune la soare în toate anotimpurile. Trebuie însă evitat de a sta la soare în orele amiezii când radiațiile UV sunt puternice.

Osteoporoza
Osteoporoza

Vitamina D este benefică pentru sănătatea oaselor, pentru reducerea riscului de osteoporoză, joacă un rol important pentru formarea celulelor oaselor, a osteoblastelor, osteocitelor și osteoclastelor. Deficitul de vitamina D împiedică absorbția normală de calciu în intestin și deci promovează carența acestui mineral în oase. După vârsta de 40 de ani începe un proces de pierdere lentă a masei osoase. Acest proces la femei se datorează faptului că produc mai puțini estrogeni în perioada de menopauză și de aceea riscul de dezvoltare a osteoporozei crește. Dieta săracă în calciu și vitamina D este o cauză a acestei boli. De asemenea sedentarismul, anorexia, obezitatea, dereglările hormonale sunt alți factori de risc ai osteoporozei. Pentru aceasta trebuie ca alimentația să conțină calciu si să fie alcătuită din varză, lapte, brânză de vaci, fasole, alune, migdale, semințe de in, broccoli, boabe de soia, semințe de susan. Aceste alimente sunt o sursă semnificativă de calciu. Pentru absorbția calciului în intestin și fixarea lui în oase este nevoie de vitamina D. Prin expunerea la soare se formează vitamina D în corp. Pentru acoperirea deficitului de vitamina D din organism se recomandă consumul de pește de mare, ulei de ficat de cod, macrou, gălbenuș de ou, produse lactate, stridii, ovăz, frunze de păpădie, somon, ton, ciuperci shiitake, sardine, ciuperci chanterelle.

Depresia, Foto: draxe.com
Depresia, Foto: draxe.com

Depresia afectează milioane de oameni și numărul de cazuri este în creștere. Această afecțiune, dacă este într-o formă severă, poate pune viața în pericol deoarece poate induce stări psihice grave, de a renunța la viață prin sinucidere. Se spune că unul din zece oameni din America suferă de depresie. Unii oameni nici nu-și dau seama că au această afecțiune însă se simt tot timpul obosiți, nu se pot concentra, au insomnie, stau mai mult retrași, nu mai simt dorința de a socializa cu alți oameni, se simt triști, sunt nefericiți în majoritatea timpului, etc. Toate acestea sunt simptome caracteristice depresiei. Potrivit cercetătorilor între depresie și deficitul de vitamina D este o strânsă legătură. Alimentația sănătoasă poate contribui la menținerea unui echilibru emoțional și mental. Depresia este declanșată de lipsa de vitamina D, deci dieta are un rol esențial în apariția acestei boli. Dacă avem pofta de a consuma mereu alimente nesănătoase, tip fast-food este clar că vom suferi de un deficit de nutrienți în organism. Treptat vom simți o stare de oboseală, iritabilitate și depresie, deci psihicul și echilibrul emoțional vor fi afectați. Lipsa de vitamina D în sânge tulbură starea emoțională și accentuează depresia. Prin aportul de suplimente de vitamina D se contribuie la îmbunătățirea stării de spirit, la ameliorarea simtomelor de depresie. Nu trebuie să înlocuiți medicamentele antidepresive cu vitamina D, este bine să cereți sfatul unui medic specialist.

Cancer de san, Foto: pamellanutricionista.blogspot.ro
Cancer de sân, Foto: pamellanutricionista.blogspot.ro

Vitamina D ajută în prevenirea cancerului de prostată, a cancerului de sân și a cancerului de colon. Oamenii care au un nivel ridicat de vitamina D în sânge au un risc cu 40% mai redus de a dezvolta cancer de colon. Această vitamină stimulează sistemul imunitar al organismului, care depistează celulele anormale și le combate. Vitamina D contribuie la prevenirea creșterii necontrolate a celulelor tumorale. Prin aportul de vitamina D se previn metastazele și recidivele. Vitamina D ajută și în prevenirea cancerului de prostată și de sân.

Cancer de prostata, Foto: newhopemedicalcenter.com
Cancer de prostata, Foto: newhopemedicalcenter.com

Vitamina D are beneficii asupra organismului, poate stopa dezvoltarea cancerului de prostată, îl poate face să fie mai puțin agresiv și chiar poate opri riscul de formare a metastazelor. Vitamina D previne această tumoare deoarece reduce inflamația țesuturilor care pot declanșa cancerul.

În ultimii ani cancerul de sân a devenit o boală gravă care afectează mai ales femeile tinere. Din acest motiv femeile se gândesc cum să prevină această boală deoarece le este teamă că vor trebui să-și amputeze sânul sau să urmeze tratamente de chimioterapie care vor duce la pierderea părului. Cercetătorii au ajuns la concluzia ca vitamina D ajută în prevenirea cancerului de sân și au demonstrat aceasta prin studii făcute pe un număr mare de femei. De aceea este indicată expunerea la soare pentru producerea de vitamina D în organism dar la ore potrivite pentru a nu afecta pielea când radiațiile UV sunt foarte puternice. De asemenea consumul de alimente care au vitamina D sau administrarea de suplimente cu acest hormon sunt metode de a acoperi deficitul de vitamina D din sânge. Vitamina D îndeplinește rolul de hormon, ajută la buna funcționare a glandei tiroide, la creșterea imunității, la absorbția calciului și fosforului în intestin.

loading...
DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ