Cardiomiopatia Takotsubo: Stresul îți afectează inima

0
42

Cardiomiopatia Takotsubo apare îndeosebi din cauza stresului fizic sever sau a stresului emoțional intens și este cunoscută sub numele de “cardiopatia de stres“, ori “sindromul inimii frânte“. Despre cardiomiopatia Takotsubo, medicii spun că poate să mimeze un sindrom coronarian, o angină pectorală sau un infarct miocardic acut.

Navigare rapidă în articol:

  1. Cardiomiopatia Takotsubo – simptome
  2. Cum să-ți reduci stresul

1. Cardiomiopatia Takotsubo – simptome

Potrivit unui studiu realizat de cercetători, cardiomiopatia Takotsubo produce la pacienți leziuni cardiace cauzate de stres, dar și alte probleme de sănătate, cum ar fi: tulburări mentale și neurologice. Acestea apar mai des la pacienți, decât un atac de cord.

Această boală constă într-o perturbare bruscă a funcției contractile a mușchiului inimii și se aseamănă cu un infarct miocardic acut. Principalele simptome sunt:

  • Dureri în piept, în spatele sternului
  • Dificultăți de respirație
  • Transpirație rece, pielea devine palidă și rece
  • Dispnee, crize de anxietate
  • Senzație de greață și vărsături
  • Pierderea conștiinței.

Cardiomiopatia Takotsubo este asociată cu traume severe, ea poate fi produsă de factori precum:

  • Concentrația crescută de hormoni de stres în sânge
  • Anxietate severă
  • Stresul legat de o intervenție chirurgicală
  • Pierderea unui partener sau decesul unei persoane dragi, a unei rude apropiate
  • Problemele financiare
  • O boală gravă
  • Crize de astm
  • Un accident de mașină
  • Consumul de droguri
  • Pierderea locului de muncă
  • Acte de violență.

Când stresul intens se acumulează, imunitatea organismului slăbește, iar riscul de îmbolnăvire crește.

2. Cum să-ți reduci stresul

Stresul este una dintre principalele cauze ale problemelor de sănătate legate de muncă.

Conform statisticilor, femeile sunt mai predispuse la stres decât bărbații. Numărul de femei care suferă din cauza stresului la locul de muncă (din cauza volumului de muncă, al presiunii, responsabilității și al altor factori) este cu 50% mai mare decât cel al bărbaților.

Femeile aflate la menopauză sunt expuse riscului de a suferi de sindromul Takotsubo; ele suferă de până la 10 ori mai des de această boală decât bărbații. Femeile sunt mai sensibile la catecolamine – cum sunt adrenalina, dopamina, noradrenalina – și dacă nivelul acestora scade, atunci mecanismul de sprijin va începe să eșueze.

De asemenea, statisticile privind anxietatea arată că femeile au de 2 ori mai multe șanse să sufere de tulburări de anxietate, decât bărbații. Despre femei se spune că încearcă să facă mai multe lucruri (să îndeplinească rolul de mamă, de menajeră, să aibă grijă și de rudele în vârstă, să-și îndeplinească responsabilitățile legate de un job pentru a-și întreține familia), iar asta le produce stres.

Pentru a preveni cardiomiopatia Takotsubo trebuie eliminat stresul. Acest lucru nu este chiar simplu, având în vedere secolul în care trăim cu evenimentele dificile, care apar brusc și care îi ia pe oameni pe nepregătite.

Prevenirea bolii poate fi realizată prin aplicarea unor modalități prin care se poate face față la stres. Iată câteva sfaturi prentru a reduce stresul din viața ta:

Nu te angaja în activități stresante, dacă nu este necesar!

Datele cercetătorilor arată că persoanele care își conduc propria afacere sunt mult mai implicate în muncă și au parte de mai mult stres, decât persoanele ce au un job și care manifestă o lipsă de angajament.

Citește și:  Care sunt principalele cauze ale hipertensiunii arteriale?

Modul în care cerințele de muncă afectează o persoană depinde de condițiile de muncă și de felul în care ea le percepe. Anumite condiții de muncă pot fi dificile, incomode și stresante pentru anumite persoane, iar pentru altele nu.

Stresul la locul de muncă poate fi negativ, atunci când superiorii solicită angajatului în mod constant anumite cerințe care depășesc capacitățile emoționale, fizice și intelecturale ale acestuia. Este posibil ca el să nu aibă abilitățile adecvate de a îndeplini sarcinile primite și va cere ajutorul colegilor sau a superiorilor, iar asta îi va produce mult stres, care poate dura o lungă perioadă de timp.

Acesta are o rezistență limitată la stres, iar după un timp devine extrem de obosit fizic și mental, fapt ce-l descurajează, își pierde motivația și încrederea în sine și poate avea diferite probleme de sănătate.

În perioadele de stres, apar simptome precum:

  • Secreția de hormoni crește
  • Ritmul cardiac se intensifică
  • Se produce hipertensiune arterială
  • Scade sensibilitatea la durere
  • Apar emoții puternice de frică și mânie
  • Respirația este mai rapidă
  • Tonusul muscular crește
  • Apar stări de nervozitate si dificultăți de concentrare.

Pentru a evita problemele de sănătate, oameni ar trebui să nu se angajeze în activități stresante, care le dau mari bătăi de cap, dacă nu este necesar.

Elimină gândurile negative!

Conform celor spuse de medicii cardiologi, creierul este responsabil de sentimente și de emoții, iar inima este receptorul acestora; mecanismul legat de reglarea neurohormonală poate face inima să devină victima gândurilor negative, a stresului și a experiențelor rele.

Femeile sunt mai vulnerabile la stres decât bărbații.

Pentru a preveni cardiomiopatia Takotsubo, este important de evitat stresul, trebuie eliminate gândurile negative și eliberate emoțiile ce afectează starea de sănătate.

Emoțiile mari, produse de gânduri negative și de stresul legat de diferiți factori, pot cauza această boală gravă – despre care medicii cardiologi spun că apare din ce în ce mai frecvent în ziua de azi, mai ales la femei. S-a observat o creștere a bolii și din cauza pandemiei de coronavirus, care a produs foarte mult stres la oameni în ultimii doi ani.

Femeile care sunt pesimiste, impulsive și melodramatice au un risc mai mare de a face cardiomiopatia Takotsubo. Acestea nu se pot controla, ele așa reacționează când se confruntă cu stresul din viața lor și deci trebuie să recurgă la câteva metode de reducere a stresului, prin care să-și prevină deteriorarea stării psihice și a sănătății generale a organismului.

Stresul poate afecta și imunitatea organismului la persoanele care se lasă copleșite de emoții negative. Acestea se elimină prin: meditație, tehnici de relaxare, exerciții de respirație, concentrare pe gânduri pozitive, găsirea cauzelor problemelor și îndepărtarea lor.

Alte sfaturi pentru a preveni sau a elimina stresul sunt:

  • Fă mai mult sport
  • Evită fumatul și consumul de alcool
  • Petrece mai mult timp în natură
  • Odihna este foarte importantă pentru sănătate.

Lipsa somnului, dieta dezechilibrată și excesele de orice fel (consumul de grăsimi, alcool, cofeină) pot fi cauze ale reducerii imunității. Viața sedentară și stresul pot favoriza formarea de radicali liberi în organism și asta deteriorează starea generală de sănătate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.