Cum afectează stresul sistemul imunitar al organismului?

0
21

Mulți oameni trec prin stres intens și se simt copleșiți de emoții negative. Uneori se simt deprimați și anxioși, iar asta le afectează starea de sănătate. Deseori oamenii se întreabă ce pot face pentru a fi mai pozitivi și pentru a-și crește imunitatea organismului.

Navigare rapidă în articol:

  1. Efectul emoțiilor negative
  2. Cum poți reduce stresul

1. Efectul emoțiilor negative

Emoțiile negative – precum teama, furia, depresia, anxietatea – sunt semne care arată că organismul suferă, creierul este suprasolicitat, iar asta nu este deloc bine pentru sănătate. Când apar emoții negative, te simți rău, inconfortabil, iar în plus suferi de stres crescut și chiar de hipertensiune arterială.

Numeroase studii arată că stresul afectează calitatea somnului, iar lipsa de somn scade imunitatea. Prin urmare, emoțiile negative trebuie eliminate, pentru că ele generează stres. Dacă vei rămâne stresat mult timp, vei suferi din cauza asta. Stresul poate accelera îmbătrânirea creierului, spun cercetătorii.

Prin controlarea emoțiilor negative, poți duce o viață lungă și sănătoasă. Emoțiile negative pot fi eliminate rapid prin mai multe metode:

  • Concentrare pe emoții pozitive
  • Găsirea cauzelor și îndepărtarea acestora
  • Înțelegerea greșelilor și evitarea lor pe viitor
  • Renunțarea la prejudecăți și convingeri care generează stări negative
  • Meditație, exerciții fizice, tehnici de relaxare și chiar prin muncă.

2. Cum poți reduce stresul

Stresul pe termen lung poate scădea imunitatea organismului. Există studii ale cercetătorilor care arată că stresul poate agrava multe probleme de sănătate și boli infecțioase cauzate de microbi, virusuri și bacterii.

Cercetătorii consideră că sistemul imunitar poate fi slăbit după perioade de stres, de aceea trebuie evitate pe cât posibil situațiile de stres. Se spune că stresul afectează sistemul nervos, iar acesta are o influență asupra imunității organismului. Celulele sistemului imunitar – macrofage și limfocite – au receptori care preiau mesajele nervoase de la sistemul nervos autonom. În caz de stres accentuat, se activează sistemul nervos simpatic și asta produce reducerea diviziunii limfocitelor și secreția de citokine. Prin urmare, stresul pe termen lung poate slăbi sistemul imunitar al organismului.

Când stresul se acumulează, imunitatea slăbește și poți avea un risc mai mare să te îmbolnăvești.

Lipsa somnului, stresul și dieta dezechilibrată sunt cauze ale reducerii imunității.

Metode de eliminare a stresului și stimulare a imunității

Prin exerciții fizice moderate se eliberează stresul, se schimbă starea de dispoziție și se întărește imunitatea organismului. Echilibrul sistemului nervos se poate menține și printr-un somn odihnitor. Se știe că lipsa de somn afectează sistemul nervos și slăbește imunitatea. Prin urmare, este important să ai un somn de calitate, mai odihnitor. O idee bună ar fi să renunți la consumul de cofeină și alcool seara, pentru că acestea pot afecta calitatea somnului.

Un element important pentru sistemul imunitar este flora intestinală benefică. Multe bacterii – precum Bifidobacterium și Lactobacillus – din intestine sunt benefice pentru organism. Bacteriile prietenoase au rol și în eliberarea de antioxidanți din alimente. Ele previn invazia și creșterea bacteriilor rele, promovează motilitatea intestinală, pregătesc mediul intestinal pentru a întări imunitatea. Dacă există suficiente bacterii bune în intestine, sistemul imunitar va crește. Din păcate, stresul, îmbătrânirea, administrarea de antibiotice și stresul pot produce scăderea bacteriilor bune. Recomandat este să-ți îmbunătățești mediul intestinal și să-ți stimulezi astfel imunitatea.

Alimentația nesănătasă, viața sedentară și stresul reprezintă factori care provoacă formarea de radicali liberi, iar asta poate duce la îmbolnăvire. Cercetătorii au arătat prin studiile lor că sănătatea sistemului imunitar depinde în procent de 70-80% de sănătatea intestinelor.

Citește și:  Cum ne pastram sanatatea in timpul iernii?

Oboseala încetinește funcția sistemului circulator, iar asta îngreunează circulația celulelor imunitare în organism, prin urmare se va preveni cu greu invazia substanțelor nocive în organism și imunitatea va deveni mai slabă.

Prin scăderea imunității crește riscul de îmbătrânire a organismului. Anumite celule ale sistemului imunitar sunt eliberate prin sânge în timus și măduva osoasă. Acestea (timusul și măduva) se atrofiază odată cu înaintarea în vârstă și în plus și fluxul sanguin se atrofiază, prin urmare se reduce numărul de celule imune și imunitatea devine mai slabă.

Alcoolul și tutunul scad imunitatea

Alcoolul are efecte mari asupra metabolismului, în organism. Consumul prea mare de alcool poate duce la slăbirea imunității organismului. Prin aportul exagerat de alcool este afectat ficatul și scade funcția hepatică. Asta reduce și aportul de nutrienți importanți pentru sănătatea organismului și produce scăderea imunității.

Alcoolul este mai greu de suportat de organism la bătrânețe.

Nicotina din tutun poate cauza constrângerea vaselor de sânge, iar asta îngreunează circulația celulelor imune în organism și reduce imunitatea organismului.

Somnul, alimentația și imunitatea

Există studii ale cercetătorilor care sugerează că lipsa de somn duce la scăderea numărului de limfocite T, care au rol în apărarea organismului și astfel nivelul de citokine inflamatorii crește. Prin urmare, va crește riscul de îmbolnăvire pentru că rezistența organismului la infecții este mai scăzută.

Somnul este important pentru sănătate și imunitate, pentru combaterea agenților patogeni și a radicalilor liberi. Privarea de somn în mod frecvent are consecințe mari asupra sistemului imunitar, poate duce la inflamație cronică și creșterea riscului de boli grave, cum ar fi cele de inimă, diabet și cancer.

În timpul somnului, mintea și corpul sunt eliberare de tensiune și celulele sistemului imunitar sunt foarte active. Un somn bun este important pentru stimularea imunității. Pentru a dormi mai bine, este esențial să nu acumulezi stres și stări de nervozitate. De aceea, ar fi bine să faci o baie relaxantă înainte de a merge la culcare, asta îți va induce o stare de somn. Pentru a-ți crește imunitatea contează și aportul de nutrienți, care activează celulele imune și bacteriile bune. Dieta trebuie să conțină proteine, minerale, vitamine A, B, C și E.

Starea de dispoziție

De asemenea, imunitatea devine mai puternică dacă râzi mai mult. În timp ce râzi, nervii parasimpatici domină, iar asta duce la relaxarea corpului și eliminarea stresului. Atunci când râzi crește concentrația de anticorpi IgA care țin de imunitate și asta contribuie la creșterea sistemului de apărare a organismului. Substanțele imunitare IgA neutralizează substanțele nocive care invadează organismul și astfel mențin sănătatea. Prin urmare, dacă ești stresat trebuie să-și îmbunătățești starea de spirit și poți face asta cu un zâmbet. Fă haz de necaz și vei vedea că asta ajută în eliminarea stresului.

Nu uita că atunci când imunitatea este slabă, riscul să te îmbolnăvești crește, poți suferi de exemplu de gripă sau răceală. Se spune că atunci când nivelul de IgA scade, funcția de barieră a membranei mucoase (a tractului respirator superior) scade și ea, iar astfel posibilitatea de a răci poate crește. Membrana mucoasă este prima linie pentru prevenirea invadării organismului cu agenți patogeni.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.