Dieta macrobiotică – regim de curățare și vindecare a organismului

0
263

Ce este dieta macrobiotică? Aceasta este o întrebare care apare la mulți oameni, mai ales dacă aceștia sunt preocupați să afle despre un sistem de vindecare ce să le asigure beneficii pentru organism. În acest articol sunt scrise aspecte legate de această dietă și mai ales de ce prezintă ea un asemenea interes pentru adepții unei alimentații sănătoase. Cert este că dieta macrobiotică este un regim alimentar normal care, potrivit unor nutriționiști, poate fi puțin rigid. Ei spun aceasta deoarece nu conține foarte multe plante și mirodenii, ale căror aport ar schimba foarte mult gustul preparatelor culinare.

Dieta macrobiotică
Dieta macrobiotică

Dieta macrobiotică este văzută ca un regim de vindecare, ca o necesitate practică de curățare a organismului. Boala reprezintă un răspuns natural al organismului deoarece acesta poate fi suprasolicitat de aportul unor alimente în cantitate mare, care prin aportul lor continuu poate duce la saturație, la dificultatea de a mai fi absorbiți nutrienții din ele și la producerea unor reacții defensive din partea corpului. Acesta este motivul pentru care atunci când consumăm un anumit aliment în exces avem o stare de oboseală și parcă nu-l mai suportăm. Excesele de orice fel nu sunt bune, alimentația trebuie să fie diversificată. Trebuie să fim atenți la ce ne cere organismul și să nu-i dăm alimente care îi pot produce dezechilibre metabolice.

Dieta macrobiotică, preparat culinar
Dieta macrobiotică, preparat culinar

Dieta macrobiotică se poate adapta în funcție de starea unei anumite persoane. Modul de alimentație japonez are legătură cu această dietă și oferă multe beneficii pentru organism. Cei care urmează diete macrobiotice își iau necesarul de proteine din supa miso, tofu și tempeth. Ele pot consuma multe cereale și mai ales orez brun.

Orez brun, Foto: dietuklubas.lt
Orez brun, Foto: dietuklubas.lt

În Japonia se utilizează rădăcina de brusture și rădăcina de Daikon. De asemenea dieta macrobiotică constă în legume cu frunze verzi, ciuperci Shiitake care ajută la consolidarea sistemului imunitar al organismului.

Ciupercile Shiitake fac parte din dieta macrobiotică
Ciupercile Shiitake fac parte din dieta macrobiotică

Ciupercile Shiitake pot fi considerate aliment și medicament deoarece conțin substanțe active importante pentru organism, au proteine, polizaharide, vitamine (B1, B2, B5, B6, B9, B12, C și D2), lipide, zinc, potasiu, calciu, fier, nichel, fosfor, mangan, seleniu, magneziu, ergosteroli (care produc vitamina D), hidrați de carbon, acid linoleic. Au capacitatea de a scădea colesterolul din sânge și astfel de a reduce riscul de boli cardio-vasculare, accident vascular și atac de cord. De asemenea prin conținutul de lentinan, un polizaharid cu proprietăți antivirale și de combatere a cancerului, ciupercile Shiitake reprezintă un aliment foarte important pentru sănatate. Astfel de ciuperci ajută și în tratamentul și prevenirea altor afecțiuni: în boli asociate îmbătrânirii organismului, boli canceroase, infecții hepatice, osteoporoză, scleroză multiplă, diabet, oboseală fizică și intelectuală, psoriazis și altele.

Dieta macrobiotică ajută la pierderea în greutate, de aceea este folosită de multe vedete pentru menținerea siluetei. Se spune că oferă energie și chiar longevitate. Are la bază principiul energiei Yin și Yang care poate fi aplicat la alimente. Alimentele sunt alese în funcție de culoare, textură și conținut nutritiv. Conceptul nu este dificil, trebuie alese produse în funcție de sezon. De exemplu alimentele Yin sunt fructele tropicale, produsele lactate, zahărul rafinat, etc. În ceea ce privește produsele Yang putem vorbi despre orez, grâu, cafea, sare și altele.

Dieta macrobiotică are beneficii pentru organism
Dieta macrobiotică are beneficii pentru organism

Dieta macrobiotică este destul de a asemănătoare cu dieta vegetariană deoarece conține foarte multe cereale și legume. Procentul de cereale în cadrul acestei diete este de 50%, iar cel de legume de 10%. Uneori aportul de cereale este și de 70%, ceea ce nu este tocmai bine deoarece o dietă echilibrată ar trebui să conțină legume în procentul cel mai ridicat, iar apoi semințe în cantitate mai redusă. Pentru a păstra calitatea nutritivă a alimentelor, acestea se fierb în aburi sau în apă la foc mic. Mare atenție cu anumite produse care au zaharuri deoarece acestea contribuie la proliferarea candidei.

Important este de știut că pentru a urma o dietă macrobiotică standard trebuie alese produse naturale, organice, cereale integrale, legume, proteine vegetale și desigur trebuie redus consumul de zahăr și de alimente prelucrate. Sunt indicate legumele și fructele de sezon și aportul de leguminoase și cereale integrale, de fasole, mei, quinoa, mazăre, tofu, năut, etc. De asemenea consumul de pește sălbatic este sănătos, de alge pentru că au multe vitamine, minerale și antioxidanți. Se poate bea cafea dar în cantitate redusă, aceasta poate fi înlocuită cu ceai verde și ceaiuri din alte plante. Nu se consumă lapte și produse lactate în exces, cele mai bune sunt laptele și brânza de capră.

Supa miso, un preparat japonez caracteristic dietei macrobiotice
Supa miso, un preparat japonez caracteristic dietei macrobiotice

Supa miso este importantă în dieta macrobiotică deoarece oferă enzime cu efect benefic pentru organism. Supa miso se servește în Japonia și este un preparat tradițional foarte apreciat pentru beneficiile sale pentru organism. Face parte din categoria preparatelor caracteristice dietelor sănătoase. Este realizată din legume ca de exemplu: ceapă, morcovi, spanac, țelină, ciuperci, alge marine și muguri de bambus. Se pot adăuga și alte legume, mirodenii sau fidea de orez. De asemenea pasta miso nu trebuie să lipsească. Aceasta se adaugă în supă și poate fi combinată și cu ciupercile Shiitake sau tofu. Pasta miso poate fi din orz și soia, ori miso din orez și soia, sau poate fi miso din orz, orez alb și soia. Se poate utiliza și orez fermentat, grâu negru, boabe de soia și ghimbir. Proprietățile nutriționale ale acestei supe sunt date de minerale, vitamine, fibre și proteine, dar și de antioxidanți, substanțe izoflavone, enzine și aminoacizi.

Datorită substanțelor izoflavone supa miso poate preveni dezvoltarea cancerului de sân. Are efect benefic asupra tensiunii arteriale, ajută în reglarea acesteia, în asigurarea aportului de minerale, mai ales de sodiu și postasiu. De asemenea, acest preparat are acțiune benefică și asupra tractului gastrointestinal, nutrienții sunt rapid absorbiți în stomac.

Ridiche albă sau ridiche Daikon, Foto: miyatsuke.com
Ridiche albă sau ridiche Daikon, Foto: miyatsuke.com
Salată din ridiche albă și alge
Salată din ridiche albă și alge

Ridichea albă este recomandată în această dietă. Este vorba despre ridichea albă japoneză sau ridichea Daikon, care se găsește în supermarketuri. Prin introducerea ei în alimentație ajută la eliminarea țesutului adipos și deci la combaterea obezității. Are efect hepatoprotector, antiinflamator, sedativ, laxativ, diuretic, antibacterian, antiviral, de îmbunătățire a funcției biliare, de inducere a somnului și de eliminare a toxinelor din organism. Conține vitamine B și C, potasiu, sulf, fosfor, cupru, calciu, antioxidanți. Nu are grăsimi și nici colesterol, aportul de calorii este redus, iar cel de fibre este mare. Ridichea albă ajută în stimularea digestiei alimentelor grase, prevenirea bolilor de ficat și vezică biliară, a litiazei biliare, acneei, insomniei, tusei, gripei, bronșitei, astmului, bolilor digestive, afecțiunilor respiratorii și ale plămânilor.

Loading...
DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ