Ce impact are alcoolul în creșterea masei musculare, performanței sportive și scaderii în greutate?

0
79

Dacă obișnuiești să bei alcool, îți recomandăm câteva sfaturi de la specialiști cu privire la consumul de băuturi alcoolice. Este important de știut care sunt consecințele consumului exagerat de alcool, pentru a putea preveni îmbolnăvirea organismului. Află în acest articol care sunt efectele alcoolului asupra performanței sportive, ce impact are alcoolul asupra unor organe – ficat, creier, rinichi, pancreas, inimă.

Navigare rapidă în articol:

Alcoolul, metabolismul și complicațiile hormonale

Ce efect are alcoolul asupra hormonilor din organism? Desigur ne referim la diferite tipuri de hormoni, precum sunt hormonii de creștere, testosteronul, estrogenul. Efectul alcoolului asupra echilibrului hormonal al oamenilor a fost stabilit în mare parte, dar în continuare reprezintă o zonă intensă de cercetare.

Așa cum sugerează și numele, hormonii de creștere au un rol în creșterea și dezvoltarea mușchilor corpului. Potrivit unor studii realizate de cercetători, băuturile alcoolice au etanol care poate reduce la zero concentrația de hormoni de creștere din corp. Asta înseamnă că persoanele care consumă frecvent alcool practic își anihilează complet secreția hormonilor de creștere. Specialiștii consideră că după acest proces, este nevoie de o perioadă de timp, care poate fi de câteva zile, pentru ca în organism să se producă în mod normal hormoni de creștere.

Hormonii care duc la îngrășare

Uneori scăderea în greutate este o misiune imposibilă. Sunt hormonii care duc la îngrășare și care pot accentua starea de oboseală. Excesul de estrogen poate duce la schimbarea nivelurilor hormonale. Potrivit endocrinologilor, estrogenii sunt responsabili pentru sănătatea sistemului osos, a sistemului reproducător la femei, pentru menținerea densității osoase la bărbați.

Organismul uman convertește testosteronul în estrogen, lucru important în dezvoltarea masei osoase.

Modificările hormonale pot cauza probleme serioase de sănătate oamenilor și pot afecta capacitatea de dezvoltare și menținerea masei musculare. Stilul de viață modern, agitat, stresant, dieta neechilibrată, fumatul, consumul excesiv de alcool afectează sănătatea organismului, toate pot afecta negativ nivelul de estrogen. La femei, creșterea nivelului de estrogen poate cauza schimbări bruște ale stării de dispoziție, retenție de apă în organism și chiar endometrioză.

Alcool  în exces crește nivelul de estrogen din organism și astfel afectează organismul. Excesul de estrogeni din corp poate fi redus prin îmbunătățirea funcției hepatice. Ficatul ajută la eliminarea toxinelor din sânge și la reducerea nivelului mare de estrogeni. Prin urmare, trebuie consumate produse alimentare de tip avocado, sfeclă roșie, usturoi, lămâi, legume verzi, care mențin sănătatea ficatului. Consumul de fibre – de varză, broccoli, conopidă, mere, fasole, pere, legume și leguminoase – poate ajuta la eliminarea estrogenilor din corp. Broccoli împiedică testosteronul să se transforme în estrogen.

Metabolismul alcoolului este mai lent la femei decât la bărbați. S-a demonstrat științific faptul că femeile procesează alcoolul mai încet comparativ cu bărbații. Concluzia a fost că efectele alcoolului asupra corpului femeilor este mai intens. Eliminarea alcoolului din organism la femei se face mai greu.

Alcoolul și testosteronul

Testosteronul este un hormon masculin asociat cu masculinitatea, vocea profundă, fizicul masculin și creșterea musculară. Testosteronul asigură creșterea semnificativă a mușchilor și a forței musculare. Acest hormon este important pentru sportivii care practică culturismul. Mulți dintre ei iau suplimente de Zn pentru că acest mineral menține producția și concentrația de testosteron. Sportivii iau suplimente pentru creșterea nivelului de testosteron, pentru creșterea masei musculare.

Ce se întâmplă cu nivelul de testosteron din organismul uman atunci când se consumă alcool? S-a constatat faptul că alcoolul scade nivelul de testosteron. Dacă se consumă 8-10 băuturi, echivalentul a 1,5 g etanol/1 kg greutate corporală, nivelul de testosteron scade cu aproximativ 30%. Pentru ca organismul să producă iar acest hormon trebuie să treacă 24 de ore.

Intoxicația cu alcool scade nivelul de testosteron cu 40% și acest nivel redus persistă chiar și o săptămână.

Potrivit cercetătorilor, alcoolul reduce procesul de eliberare de testosteron. De asemenea, despre alcool s-a spus că are efecte destul de ambivalente asupra organismului, respectiv alcoolul ar putea conduce la efecte comportamentale de tipul: creșterea libidoului datorită efectului afrodisiac, stări de iritabilitate sau chiar de agresiune.

Un alt lucru care s-a constatat în timp pe baza unor cercetări realizate de specialiști este că deficitul de testosteron este asociat cu obezitatea. Cu cât se acumulează mai multe kg în plus, cu atât nivelul de testosteron este mai mic. Dacă se face sport se reduc acumulările de țesut adipos, se crește nivelul de hormoni din organism. Descompunerea grăsimii și eliminarea ei poate crește nivelul de testosteron. Prin urmare, cei care au un grad de obezitate trebuie să aibă o dietă echilibrată prin care să realizeze o scădere în greutate lentă și constantă, fără a le afecta starea de sănătate.

Efectul alcoolului asupra antrenamentelor sportive

Oamenii consideră că alcoolul este necesar pentru organism pentru că le oferă o stare relaxantă. În realitate, alcoolul pune organismul în alertă, deci are un efect invers celui relaxant. Alcoolul promovează eliberarea cortizolului, care este hormonul de stres. Prin eliberarea acestui hormon se inhibă dezvoltarea musculaturii corpului. Desigur este vorba despre un nivel crescut de cortizol care duce la scăderea nivelului de testosteron și la oprirea dezvoltării musculare.

Alcoolul are efect și asupra metabolismului în organism, el este metabolizat de ficat. Alcoolul este absorbit rapid în intestinul subțire și astfel ajunge în ficat, unde este descompus. Organismul încearcă să elimine alcoolul din sânge pentru că îl percepe ca pe o toxină. Astfel organismul este stresat și apare o dereglare în procesul de furnizare a proteinelor, se reduce cantitatea de proteine pentru dezvoltarea mușchilor și creșterea rezistenței fibrelor musculare.

Mulți sportivi după întrecerile sportive, sărbătoresc victoria cu prietenii și consumă alcool. Având în vedere faptul că despre alcool se spune că are un impact puternic negativ asupra recuperării, sportivii nu ar trebui să consume alcool prea mult sau chiar să se abțină de la alcool.

Citește și:  Cele mai eficiente exerciții pentru a avea abdomenul plat

Antrenamentele excesive și concursurile pot cauza dureri musculare temporare, inflamarea mușchilor, apariția unor leziuni musculare. De asemenea excesul de transpirație care apare din cauza efortului, mai ales în anotimpul de vară, poate duce la scăderea oxigenului din mușchi și organism.

Pentru o bună recuperare este indicată o alimentație adecvată, hidratarea organismului cu apă și odihnă. Dacă se bea alcool poate fi afectat somnul, astfel se întârzie procesul de recuperare musculară și de restabilire a energiei în organism. Alcoolul încetinește recuperarea energiei din mușchi. În plus, sportivii au organismul deshidratat după antrenamente și efortul depus, iar dacă vor consuma alcool situația se agravează pentru că alcoolul este diuretic, promovează pierderea fluidelor și deshidratarea.

Consumul de alcool zilnic scade imunitatea

Consumul excesiv de alcool scade imunitatea organismului și poate reduce performanța sportivă. Specialiștii recomandă reducerea consumului de alcool pentru că acesta:

  • Afectează reglarea temperaturii, duce la deshidratare și accelerează oboseala.
  • Facilitează eliminarea nutrienților din organism și astfel apar carențe nutritive, de minerale și vitamine
  • Scade puterea și forța musculară, reduce performanța
  • Încetinește viteza, timpul de reacție, scade capacitatea de rezistență, de coordonare a mișcărilor, de procesare a informațiilor
  • Poate duce la acumularea de grăsimi corporale, alcoolul are un aport caloric
  • Crește riscul de depresie, nervozitate, îmbolnăvire, căzături și fracturi
  • Poate afecta calitatea somnului, reduce timpul de somn odihnitor.

Ce organe afectează alcoolul?

Deja am spus că alcoolul scade imunitatea, în plus, el poate distruge și alte organe:

  • Are un efect negativ asupra ficatului. Alcoolul în cantitate mare poate crește riscul de ciroză hepatică, boală care poate duce la deces.
  • Prin efectul diuretic mare, alcoolul poate afecta funcția rinichilor, echilibrul de electroliți. Astfel prin consumul mare de alcool se poate declanșa hipertensiunea arterială care poate cauza și alte probleme de sănătate, printre care și insuficiența renală.
  • Poate afecta negativ pancreasul prin faptul că facilitează înmulțirea unor enzime care produc inflamații la acest organ. Alcoolul în exces poate cauza pancreatită (ce provoacă simptome de greață, vomă, dureri abdominale) și alte probleme de sănătate.
  • Are efect negativ asupra creierului, duce la distrugerea neurotransmițătorilor, poate declanșa diferite probleme: depresie, modificări de comportament și schimbări bruște de dispoziție, confuzie, pierderi de memorie.
  • Intensifică bătăile inimii și astfel sistemul cardiovascular are de suferit.
  • Scade libidoul, produce tulburări erectile.

Efectele alcoolului asupra creierului – Consumul de alcool reduce stresul, accelerează activitatea unui transmițător gamma-aminobutyric acid, scade nivelul de glutamat (care intensifică activitatea țesutului creierului) și poate produce eliberarea unei substanțe numită dopamină care provoacă o stare de relaxare și plăcere. Astfel se induce o stare asupra creierului care se aseamănă puțin cu cea produsă de xanax. Drept urmare, judecata unui om care consumă alcool este încetinită. Dacă se consumă în exces, alcoolul poate da dependență și afecta capacitatea de gândire.

Alcoolul duce la deshidratarea organismului

Alcoolul este diuretic, deci poate favoriza deshidratarea organismului. Prin urină sunt eliminați mulți electroliți și nutrienți.

Din păcate, consumul de alcool scade performanța sportivă, de aceea trebuie evitat de cei care fac antrenamente frecvente sau care se pregătesc de concursuri.

Apa este cea mai bună băutură pentru sportivi, pentru hidratarea organismului. Ei pot consuma și apă minerală pentru că aceasta are un conținut de calciu, magneziu, potasiu și alte minerale importante pentru organism și care se pot elimina prin transpirație.

Sportivii care se antrenează mai multe zile pe săptămână trebuie să se hidrateze mai mult, pentru că acest lucru are o importanță pentru creșterea performanței sportive.

Efectul alcoolului asupra metabolismului calciului

Consumul de alcool are o influență negativă asupra vitaminei D. Dacă se consumă alcool o perioadă îndelungată de timp va apărea un deficit de vitamina D în organism. Acest lucru are consecințe asupra organismului și anume: dureri osoase, transpirație excesivă, disfuncții erectile, stări de depresie și oboseală.

Lipsa vitaminei D poate duce la o absorbție redusă a calciului în organism, ceea ce va afecta sănătatea.

În mod normal, în organism trebuie să avem suficientă vitamina D (pentru care decisivă este influența soarelui) pentru că acest nutrient este implicat în reglarea nivelului de fosfat și calciu, ajută la absorbția și încorporarea calciului dietetic în oase. Vitamina D este importantă și pentru mușchi, pentru creșterea performanței musculare, îmbunătățirea vitezei pentru reflexe și a capacității de coordonare a mișcărilor.

Alcoolul poate duce și la eliminarea magneziului din organism ceea ce afectează sănătatea oaselor. În plus, alcoolul are un efect negativ asupra sistemului osos prin faptul că reduce activitatea osteoblastelor osoase (a celulelor osoase tinere). De aici se produc anumite probleme ale sistemului osos.

Având în vedere toate aceste aspecte, se poate concluziona despre consumul excesiv de alcool că nu este sănătos pentru sistemul osos. De asemenea, băuturile alcoolice consumate în cantitate mare pot afecta echilibrul corpului, pot crește riscul de cădere și de fracturi osoase.

Câte calorii are alcoolul?

Alcoolul are o cantitate de aport caloric, de aceea cei care consumă frecvent băuturi alcoolice să nu se mire că acumulează kg în plus. Doar 1 g de alcool, respectiv de etanol, conține 7 kcal. Asta înseamnă mai mult decât 1 g de zahăr, care are doar 4 kcal. Un sfert de litru de vin are 20 g alcool, deci în total 140 kcal. La asta se mai adaugă și alte ingrediente din băuturi – zahăr, drojdie de bere – care au și ele un aport caloric. În plus, apetitul alimentar este stimulat de alcool.

Acest lucru arată că alcoolul oferă o cantitate de energie, chiar mai mare ca proteinele și carbohidrații. Energia indusă de etanol și care se consumă prin metabolism, poate fi mai mare cu 15% decât cea a grăsimilor și carbohidraților.

Această energie nu poate fi stocată, dar poate fi folosită în mod eficient. Dar asta nu înseamnă că trebuie exagerat cu consumul de alcool, pentru că apar consecințe negative. Un nivel ridicat de alcool în sânge poate înlocui mesele dar poate provoca și o lipsă de nutrienți, de Zn, acid folic, seleniu, tiamină. Acizii grași din alimente care se consumă odată cu alcoolul și care ajung în sânge sunt stocați imediat ca grăsimi în stratul de țesut adipos, astfel o parte din cei care beau alcool și au o alimentație grasă ajung să sufere de obezitate. S-a constatat și faptul că prin consumul cronic de alcool se poate promova dezvoltarea ficatului gras.

În ceea ce privește băuturile mixte, de tip cocktail, acestea sunt foarte delicioase pentru că au diferite ingrediente bogate în calorii și contribuie și ele la acumularea kg în plus.

Alcoolul nu este pentru sportivul ambițios, care vrea să facă performanță!

Nu uita să distribui dacă ți-a plăcut:
Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.