Tulburări de dispoziție toamna – Oboseala, depresia și anxietatea

0
77

1-tulburari-de-dispozitie-toamnaPrincipalele tulburări de dispoziție în anotimpul de toamnă sunt depresia, oboseala, anxietatea și insomnia. Desigur la acestea se adaugă și stresul, care ne afectează zi de zi. Toamna oamenii simt o stare de deprimare și de insatisfacție, o depresie de sezon. Majoritatea au o stare de apatie și oboseală pe care o confundă cu depresia clasică.

Ce ar trebui să știi despre depresia de toamnă și despre alte tulburări de dispoziție în sezonul când cerul este înnorat?

Navigare rapidă în articol:

Depresia de toamnă este o tulburare afectivă sezonieră

2-melancolia-depresia-toamna

Toamna, vremea este schimbătoare și mulți oameni se simt deprimați. Peisajul este frumos toamna, apusurile de soare arată ca pictate, însă zilele sunt deseori ploioase și plictisitoare. Acum oamenii sunt predispuși la melancolie, la stări depresive minore, la gânduri negre care apar fără un motiv anume.

Astfel de stări sunt normale toamna pentru că în acest anotimp soarele nu mai este la fel de puternic ca vara și lipsa de lumină (zilele sunt mai scurte) sau ploile pot declanșa tulburări de dispoziție. Și totuși, deprimarea pe care o simt oamenii toamna nu trebuie cofundată cu depresia. Unii pot avea o stare de proastă dispoziție care nu este o stare de depresie cronică.

Simptomele depresiei de toamnă sunt:

  • Oboseala și amețeala
  • Sentimentul de neputință și de indiferență
  • Starea de tristețe, dezinteres și apatie
  • Scăderea stimei de sine
  • Sentimentele de inferioritate
  • Tulburări de somn
  • Scăderea poftei de mâncare
  • Probleme de concentrare
  • Lipsa motivației
  • Alte tulburări de dispoziție.

Cum poți învinge depresia de toamnă sau melacolia de toamnă?

3-depresia-sezoniera

Psihiatrii spun că depresia de toamnă poate fi învinsă prin terapia cu lumină. Studiile cercetătorilor arată că efectul acestei terapii este unul pozitiv. Cu ajutorul ei se combate depresia și oamenii nu mai trebuie să ia medicamente antidepresive. Specialiștii spun că prin terapia cu lumină, simptomele depresiei dispar în termen de cel mult opt-zece zile. Ei recomandă helioterapia dar și o tehnică numită fototerapie artificială.

Diminuarea intensității luminii toamna este principala cauză a depresiei sezoniere. Melatonina este un hormon produs noaptea, deci concentrația sa este mai mare în timpul somnului. Din cauza perioadelor de lumină scăzută, ziua concentrația de melatonină rămâne ridicată. Hormonul este asociat cu scăderea serotoninei (hormonul fericirii), pentru că pentru producerea lui organismul transformă serotonina. Deci astfel apar oscilații ale stării de spirit, se instalează tristețea și apare dorința de a dormi mai mult.

Care este cel mai bun tratament pentru depresia de toamnă?

4-ceai-de-sunatoare

Cu siguranță un tratament naturist poate fi o alegere foarte bună în cazul stărilor de depresie trecătoare sau al unor tulburări de dispoziție. De asemenea ajută și anumite metode care țin de medicina alternativă:

  • Alimentația are efect bun asupra stării de spirit (mai ales dacă este bogată în acizi grași Omega-3, vitamine B, potasiu, triptofan și alți nutrienți). Este recomandată carnea de pește (somon, macrou, sardine) care conține acizi grași Omega-3. Alimentele gustoase, bogate în vitamine B, glucide, ajută la normalizarea serotoninei (hormonul care creează o stare de bună dispoziție). Principalele alimente care cresc secreția de serotonină naturală sunt: carnea de vită și de curcan, cerealele, pastele, hrișca, uleiul de in și semințele de in, laptele, ouăle, bananele, vișinile, ciocolata neagră, nucile, fructele de mare, legumele verzi, leguminoasele.
  • Suplimentele nutritive de vitamine din grupul B.
  • Timp de 10 zile se face un tratament cu un complex de minerale și vitamine pentru creșterea rezistenței organismului.
  • Ceaiul de sunătoare este eficient în tratamentul depresiei, stărilor anxioase, de tristețe și melancolie. De asemenea hameiul calmează crizele de anxietate.
  • Uleiul esențial de lămâie are proprietăți antidepresive. Se recomandă în aromaterapie.
  • Masajul cu ulei esențial de busuioc are efect bun împotriva depresiei.
  • Trebuie evitat alcoolul și cafeaua pentru că acestea accentuează stările depresive și stările de nervi.

Cum previi anxietatea toamna?

5-anxietate

Toamna, anxietatea capătă uneori amploare din cauza vremii, a ploilor și schimbărilor de temperatură. Aceste stări apar frecvent la persoanele care au mai suferit de anxietate în trecut și care sunt predispuse la depresie sezonieră și atacuri de panică.

Diferite schimbări (începerea școlii, căutarea unui nou loc de muncă, despărțirea de o persoană dragă, renovarea casei și altele) pot determina stări de anxietate toamna. În plus persoanele care sunt cuprinse de gânduri negre pot suferi de anxietate. Oamenii pesimiști sau negativiști pot schimba starea de dispoziție a altor persoane și le pot declanșa sau agrava anxietatea.

Tulburare anxioasă – simptome:

  • Stări nervoase, amețeală
  • Stări de îngrijorare pentru persoanele apropiate
  • Teama de schimbare și de viitor
  • Îndoială și nesiguranță
  • Senzația de tristețe și apăsare
  • Insomnie, slăbiciune, oboseală
  • Bătăi rapide ale inimii
  • Senzația de strângere în piept
  • Lipsa de aer sau senzația de sufocare
  • Tremurături, transpirație
  • Diaree și nevoia de a urina
  • Hipertensiune arterială.

Cum se tratează tulburările de anxietate?

6-depresia-sezoniera

În aceste cazuri este indicată odihna. Somnul ajută la calmarea stărilor de anxietate toamna. Este indicat să se doarmă la ore potrivite, de exemplu ora de somn seara ar trebui să fie 22.

Pentru combaterea anxietății este recomandată și activitatea fizică, mai ales mersul pe jos în fiecare zi și grădinăritul.

Tratament naturist – anxietate și atacuri de panică:

  • Plantele medicinale ajută în combaterea stărilor de anxietate și la revitalizarea organismului. Se recomandă ceaiul din rozmarin sau ceaiul din păducel. De asemenea ceaiul de sunătoare are efect bun împotriva anxietății și depresiei.
  • Uleiul esențial de mandarine schimbă în bine starea de spirit, calmează stările de nervi și anxietate. Alte uleiuri folosite în aromaterapie pentru tratamentul anxietății sunt: uleiul esențial de Ylang-Ylang, uleiul esențial de coriandru, uleiul esențial de lavandă. Aceste uleiuri se pot dilua cu uleiuri vegetale și amestecul obținut se poate folosi în masaj pentru relaxare, scăderea tensiunii musculare, eliminarea depresiei și anxietății. Tratamentul prin aromaterapie și masaj combate anxietatea și favorizează somnul liniștit și sănătos.
  • Baia caldă în care se adaugă câteva picături de ulei esențial de mușețel sau de lavandă ajută în calmarea stării de spirit. Se poate folosi și sare de baie cu lavandă sau cu brad.
  • Alimentația trebuie să fie cu zaharuri deoarece în general persoanele care suferă de anxietate au glicemia scăzută. Alimentele dulci ajută la echilibrarea glicemiei. Trebuie evitat alcoolul, fumatul și cafeaua.
  • Suplimentele de vitamine B, D și magneziu ajută în reducerea anxietății. Deficitul de vitamina D poate agrava anxietatea. Vitaminele B ajută în combaterea axietății și a stresului. Magneziul are efect benefic asupra sistemului nervos și poate calma nervozitatea, atacurile de panică și stările de anxietate.

Cum ne luptăm cu tulburările de somn toamna?

7-insomnie-tulburari-de-somn

Oamenii se plâng de oboseală toamna. În acest sezon ei vor să doarmă mai mult pentru că au mereu senzația de epuizare. Lipsa de lumină (zilele sunt mai scurte) este factorul care determină corpul să elibereze melatonina și acest lucru produce somnolență și oboseală. Soarele produce serotonina hormonală și dacă lumina este diminuată în sezonul de toamnă este clar că și cantitatea de serotonină în organism va fi mai mică. Din cauza diminuării seretoninei, scade buna dispoziție.

Citește și:  Inflamatia uterului, boala ce apare in randul femeilor mai ales iarna

Somnul poate fi perturbat de consumul excesiv de alcool, cafea, boli și afecțiuni, depresie, anxietate, activități stresante, munca de noapte, evenimente neașteptate care bulversează, stres și altele.

Sfaturi pentru a preveni tulburările de somn: 

  • Specialiștii spun că toamna avem nevoie de plimbări în aer curat, în natură, pentru că astfel putem elimina starea de oboseală.
  • Desigur ei consideră că trebuie să ne organizăm mai bine timpul astfel încât să nu trăim în stres.
  • Este bine să nu neglijăm somnul și să evităm să ne culcăm târziu.
  • Trebuie să avem o alimentație sănătoasă, bogată în elemente nutritive.
  • Nu este indicat consumul excesiv de cofeină.
  • Trebuie să renunțăm la tutun, să evităm fumul de țigară.
  • Este important să învățăm să respirăm profund deoarece astfel combatem stresul, oboseala, ne relaxăm și ne calmăm stările de nervozitate.

Vremea de toamnă ne face să fim triști și obosiți

8-oboseala

Toamna vremea este schimbătoare, într-o zi este soare, apoi urmează câteva zile cu ploi. Aceste schimbări atmosferice arată că toamna s-a instalat deja și vara a trecut. Instalarea bruscă a toamnei ne afectează starea de spirit, ne face să ne simțim atât de obosiți. Specialiștii spun că oamenii sunt afectați de ploaie și frig. Când este înnorat ei se plâng de:

  • Dureri de cap
  • Stări de somnolență
  • Oboseală
  • Nervozitatea și iritabilitate
  • Tulburări de dispoziție.

Pentru unii oameni starea de spirit este rea pentru că toamna, din cauza schimbărilor de temperatură, le sunt agravate anumite simptome produse de anumite boli de care suferă de ceva timp. Din cauza asta și a depresiei sezoniere, ei au o stare de dispoziție rea și nu se simt prea bine. Vremea nefavorabilă le provoacă și o stare de stres, pentru că le lipsește vitamina D, acel stimulent al stării de spirit.

Zilele de toamnă sunt uneori destul de dificile, mai ales atunci când plouă și este frig. Corpul face eforturi să se adapteze și este stresat de schimbările de mediu. Temperatura aerului variază în acest anotimp, când este prea cald, când este prea frig, iar asta poate fi stresant și epuizant, slăbește organismul, îi consumă din energie.

Tulburări de dispoziție agravate de oboseală

9-deprimare

În lunile de toamnă, zilele sunt mai scurte, plouă mai des, cerul este întunecat. Mulți oameni sunt deranjați de asta. Ei simt o stare de depresie sezonieră, de apatie și de oboseală. Se confruntă cu mai multe tulburări de dispoziție pe care încearcă să le țină sub control. Schimbările sezoniere și de temperatură le afectează starea de spirit și le produc simptome de:

  • Oboseală persistentă
  • Dureri articulare
  • Scăderea poftei de mâncare
  • Deprimare
  • Tulburări digestive.

Toamna, oamenii au un sentiment crescut de oboseală, care persistă în ciuda somnului suficient. Din cauza vremii, ei au o senzație de apăsare, de epuizare, sunt deprimați, triști și puțin dezechilibrați. Acum au nevoie de alimente dulci pentru a-și îmbunătăți starea de spirit. Femeile ajung să creadă că sunt obosite din cauza tulburărilor hormonale, uneori nu realizează că de fapt sunt sensibile la schimbările de mediu. La unele persoane există și o predispoziție genetică spre anumite tipuri de depresie care sunt accentuate de oboseală.

La nivel mental oboseala poate crea probleme de concentrare și scăderea memoriei. În plus, dacă apar și stări de depresie și gânduri negative este posibil ca aceste persoane să uite ceea ce trebuie să facă și să aibă dificultăți de concentrare. În multe cazuri oboseala accentuată a fost considerată un fel de boală care este frecvent însoțită de depresie. Uneori ea poate da și dureri difuze în anumite zone ale corpului, despre care medicii spun că sunt simptome ale fibromialgiei.

Cum tratăm starea de oboseală?

10-plimbari

Starea de oboseală se poate simți încă de dimineață, apoi ea se poate agrava în timpul zilei, din cauza efortului pe care oamenii îl fac în timpul activităților fizice sau intelectuale.

Remedii naturiste pentru combaterea oboselii: 

  • Epuizarea nervoasă se poate elimina prin aromaterapie cu ulei esențial de rozmarin, lămâiță și cimbru. Uleiul de rozmarin este calmant, stimulator, fortifiant, revigorant pentru creier. Ajută la diminuarea stării de oboseală mentală și este folositor în perioadele când scade memoria și capacitatea de concentrare. Uleiul de rozmarin are efect bun asupra spiritului, oferă un sentiment de alinare. Are efect bun și asupra sistemului circulator, calmează durerile musculare și articulare, elimină rigiditatea musculară, reface tonusul scăzut al mușchilor, tratează reumatismul și artrita. Este recomandat în amestec cu alte uleiuri vegetale pentru masaj.
  • Alimentația bogată în vitamine și minerale ajută la revitalizarea organismului. Sodiul în exces poate produce o stare de oboseală. Deci toamna este recomandat să reducem consumul de sare. Trebuie să consumăm banane, caise uscate și linte pentru că acestea conțin potasiu.
  • Nu trebuie să exagerăm cu ceaiurile și băuturile care au cofeină pentru că pot stimula metabolismul general și pot accentua oboseala.
  • În caz de epuizare sunt indicate suplimentele de minerale și vitamine, mai ales la persoanele care se află în stare de convalescență. Algele și ovăzul sunt alimente bogate în minerale.
  • Pentru cei care suferă de surmenaj fizic și intelectual, de oboseală mare, este recomandat ginsengul siberian, care crește rezistența organismului.

Tulburări de dispoziție la persoanele în vârstă, toamna

Toamna, mai ales persoanele în vârstă suferă de depresie și oboseală. Acest lucru se datorează schimbărilor de temperatură dar și deficitului de vitamina D din organism. Corpul are nevoie de razele soarelui, de lumina solară, iar toamna intensitatea luminii scade. Cerul este mai mult acoperit de nori, plouă în mod frecvent, zilele sunt mai scurte.

Vârstnicii cu o carență de vitamina D pot avea o stare de spirit proastă și pot suferi de depresie. Lipsa acestei vitamine le provoacă tulburări de dispoziție, iar în plus, le scade și sistemul imunitar al organismului, au o stare de slăbiciune și oboseală accentuată. Pentru a preveni deficitul de acest nutrient, ei trebuie să ia suplimente de vitamina D și spre a-și echilibra starea interioară.

Specialiștii spun că vitamina D este foarte importantă pentru persoanele în vârstă, pentru sănătatea lor:

  • Rata crescută a mortalității la persoanele în vârstă are legătură și cu deficitul de vitamina D.
  • Riscul de osteoporoză este mare la vârstnici și apare și din cauza lipsei de vitamina D.
  • Vitamina D favorizează și performanța mentală, celulele nervoase au nevoie de această vitamină. Dacă apare un deficit de vitamina D este posibil să apară o degenerare progresivă a creierului și astfel crește riscul de demență sau boală Alzheimer.

Toamna această deficiență de vitamina D se mărește semnificativ, prin scăderea mare a nivelului de această vitamină în sânge. Mulți oameni nu-și dau seama de acest lucru și cred că starea lor de depresie, oboseală apare pe fondul unor boli cronice. Foarte mulți oameni au o deficiență de vitamina D și își dau seama de asta mai târziu când observă că deși dorm suficient, nu scapă de anumite tulburări de dispoziție, de stările de oboseală și de depresie accentuată.

Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.